Älykäs joukkoliikenne helpottaa kaupunkilaisten arkea

Joukkoliikenteessä älykäs teknologia helpottaa matkustamista ja arkea. Hyvä esimerkki teknologian käytöstä on esimerkiksi bussipysäkkien näytöt, jotka kertovat, koska seuraava bussi on saapumassa pysäkille. Jo nyt matkustaja voi nähdä saman tiedon kännykästään, mutta tulevaisuudessa lisäksi vaikkapa vapaana olevien istuinten tai lastenvaunupaikkojen määrän. 

Joukkoliikennereitit suunnitellaan kerätyn käyttäjätiedon perusteella tietyksi ajaksi eteenpäin, eivätkä suunnitelmat koskaan palvele aivan kaikkia käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi on erityistilanteita, kuten joukkotapahtumat tai sään aiheuttamat paineet, joita voi olla vaikea ennakoida. Älykkyys joukkoliikenteessä voi tarkoittaa esimerkiksi reaaliaikaisen tiedon käyttöä niin, että joukkoliikennettä ohjataan sinne, missä sitä tarvitaan.

– Tällä hetkellä meillä ei vielä ole käytössä teknisiä ratkaisuja, jotka pystyisivät kertomaan tarkkaa tietoa siitä, milloin kyytiin nousseet asiakkaat lähtevät pois kulkuvälineestä. Tampereen Ratikan sisälle tulevien kameroiden avulla voisi olla mahdollista tunnistaa Ratikan täyttöaste ja esimerkiksi se, millä pysäkillä Ratikka täyttyy ja missä se tyhjenee, kertoo Smart Tampere -ohjelman projektipäällikkö Niina Siipola.

Erilaisia pilottihankkeita aiheeseen liittyen on jo tehty ja niitä on testattu Tampereen Joukkoliikenteen toimesta. Kameratekniikalla ei haluta tunnistaa yksittäistä henkilöä, vaan kamera tunnistaa hahmon perusteella kävelijöitä, pyöräilijöitä ja vaikka lastenvaunujen kanssa liikkuvia. Tämän tiedon avulla liikennesuunnittelua kyetään tekemään tarkemmin ja kustannustehokkaammin ja samalla tarjotaan matkustajille tarpeellista tietoa jo pysäkillä, esimerkiksi onko Ratikan lastenvaunupaikat jo käytössä ja vieläkö kyytiin mahtuu.

– Alkuvuodesta 2019 Tampereelle tuleva maketti, täysikokoinen raitiovaunun puinen malli voisi toimia uusien ratkaisujen kokeilualustana, siinä myös kaupunkilaiset voisivat kokeilla ratkaisuja. Tämä kuitenkin varmistuu vasta myöhemmin, Siipola kuivailee.

Uusien ratkaisujen avulla voimme tarjota matkustajille tarpeellista tietoa jo pysäkillä, esimerkiksi että onko Ratikan lastenvaunupaikat jo käytössä ja vieläkö kyytiin mahtuu.

Yrittäjille uusia mahdollisuuksia

Älykkäitä joukkoliikenneratkaisuja kehittääkseen Transtech Oy, Tampereen Raitiotie Oy ja Tampereen kaupungin Smart Tampere -ohjelma ovat järjestäneet kaksi tilaisuutta, joihin kutsuttiin yrityksiä esittelemään ratkaisujaan. Kun sopivat kumppanit löydetään, näitä uusia palveluita on tarkoitus hyödyntää Tampereen Ratikassa.

Ensimmäisessä tilaisuudessa haettiin kuvantamispalveluita tarjoavia yrityksiä kehittämään Ratikkaan ratkaisuja, joissa hyödynnetään kamerateknologiaa. Kameroiden avulla voidaan esimerkiksi seurata vaunun täyttöastetta sekä raiteiden kuntoa, ja jopa kasvojentunnistuksella toimiva maksaminen voisi olla tulevaisuudessa mahdollista. Toisessa tilaisuudessa etsittiin palveluja Ratikan tasopintojen, kuten lasisten ikkunoiden sekä istuinten välissä ja edessä olevien väliseinien hyödyntämiseen. Pintoja voi käyttää erilaisen informaation sekä kuvien tai taiteen ja valaistuksen esittämisessä.

– Olemme tilaisuuksien avulla löytäneet varteenotettavia toimittajia. Neuvottelut ovat edelleen käynnissä. Ratikan käyttöympäristöön ei ole valmiita sovelluksia, joten tämä vaatii yrityksiltä halua kehittää palveluita kanssamme. Tavoitteena on löytää innovatiivisia, laadukkaita ja kustannustehokkaita ratkaisuja, jotka parantavat Ratikan käyttäjäkokemusta, jatkaa Siipola.  

Yrityksille suunnatut tilaisuudet ovat olleet oiva mahdollisuus erityisesti pirkanmaalaisille yrittäjille esitellä omaa tuotekehitystään ja tuotteitaan mahdollisille kumppaneille.

– Näen tässä laajemman potentiaalin yrityksille löytää kumppaneita kansainväliseen liiketoimintaan. Tässä kehittyy sellaista teknologiaa vaunuja tekevälle Transhtech Oy:lle, että siitä kiinnostuvat muutkin kaupungit. Ratikan rakentaminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös Tampereen teknilliselle yliopistolle. Infrastruktuuri autonomista liikennettä, eli ilman kuljettajaa liikkuvalle joukkoliikenteelle on jo olemassa, yliopisto tekee jo tutkimustyötä tähän liittyen, Siipola vinkkaa lopuksi.

Hervantaan tulossa syksyllä älypysäkki

Hervannassa Tampereen teknillisen yliopiston edessä olevasta pysäkistä rakennetaan syksyllä älypysäkki, jolla testataan erityisesti pysäkeille suunniteltuja uusia ratkaisuja. Tarkoitus seurata mm. pysäkin käyttöastetta ja tarjota matkustajia hyödyttävää tietoa liikenteestä helposti ja nopeasti.  

Innovaatiorahoituksellla rakennetaan ekosysteemi

Transtech Oy:lle on myönnetty Business Finlandin innovaatiorahoitus. Rahoituksen avulla Transtech Oy rakentaa ekosysteemin, jossa yritykset kehittävät uusia palveluita ja ratkaisuja älykkään Ratikan tarpeisiin yhdessä koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden, kaupungin, muiden yritysten ja kuntalaisten kanssa.