Kuva: IDIS Design

Kysytään muotoilijalta!

Tampereen Ratikan muotoilu on loppusuoralla. Tällä työllä on tärkeä osa turvallisen, sujuvan ja näyttävän kulkuneuvon luomisessa. Kysyimme muotoilusta vastaavalta Idis Design oy:n Jussi Hurskaiselta muutaman yksinkertaisen kysymyksen, jotka ovat epäilemättä askarruttaneet tamperelaisten mieliä.

Miksi Tampereen Ratikka pitää muotoilla erikseen, eikö muualla toimivaa vaunua voitu tuoda muualta?

Yksilöllisellä suunnittelulla saamme Tampereelle sopivan ratkaisun, joka tarkoittaa vähemmän kompromisseja käytettävyydessä. Tämä näkyy varsinkin erityisryhmien huomioinnissa. Tampereen Ratikka sopii pohjoisiin oloihin, siinä on kaksikerroslasit, lämpöeristys, lattialämmitys ja ilmastointi.

Miten makettimatkalaisten palaute on vaikuttanut?

Paljonkin, esimerkiksi kaiteiden sijoitteluun vaunussa. Palautteen perusteella on muutettu myös sivuikkunoiden sijoittelua, eli puhutaan melko merkittävistäkin muutoksista.

Onko värillä oikeasti väliä?

Väri vaikuttaa näkyvyyteen liikenteessä ja kaupunkikuvaan sopivuuteen. Näkyvyyttä tehdään toki muillakin keinoilla, kuten valoilla. Väritys on myös olennainen osa vaunun omaa identiteettiä.

 Voiko raitiovaunu olla trendikäs? 

Kyllä se on tehnyt vahvaa tulemista esimerkiksi Australiassa ja Aasiassa, ja toisaalta paluuta Euroopassa. Raitiovaunu kuljettaa paljon matkustajia tiheällä vuorovälillä ja ajallaan. Teknisesti nykyisillä vaunuilla ei ole paljon tekemistä vuosisadan alun vaunujen kanssa, joskin tietyt perusasiat ovat ennallaan. Täytyy muistaa, että kyseessä on pitkäaikainen investointi. Vaunun elinkaari lasketaan jopa 40 vuoden päähän. Siksi vaunun ulkoasunkin tulisi kestää aikaa.