10.1.4 Ratajohtopylväät
Kääntöorsilla varustetut ratajohtopylväät sijoitetaan raiteiden väliin tai radan reunoille. Köysiportaalin pylväiden paikat voidaan valita vapaammin. Pylväiden asettelussa tulee ottaa huomioon eri liikennemuotojen tarvitsemat näkemät, LVM:n asetus näkemäalueista 65/2011 (luku 5.5) sekä kiilautumisriski (luku 5.1.6).
Ratajohtopylväitä voidaan käyttää myös valaistus- ja liikenteenohjauslaitteiden yhteiskäyttöpylväinä. Pylväs- ja ratajohtorakenne sekä yhteiskäyttö määritellään tapauskohtaisesti. Uudentyyppisiä pylväitä suunniteltaessa, tulee ottaa huomioon rakenteen korvattavuus yllättävissä vauriotilanteissa. Yhteiskäyttöä valaistus- ja liikenteenohjauslaitteiden kanssa tulee välttää sähköturvallisuuden vuoksi sähkönsyöttöpylväillä.
Pylväille ja niiden perustuksille tulee varata riittävästi tilaa. Pylväsvälin määrittää ajolangalla laskettava ripustusväli. Ripustusväli lasketaan SFS-EN 50119 mukaisesti, käyttäen keskituulennopeutena (10 min keskiarvo) arvoa 26 m/s. Ehdoton maksimi ripustusvälille on 60 m, jolloin jänneväli ajolangalle kaventaa siksakia +-35 senttimetriin.
Kaarteissa ripustusväli lyhenee kaarteen jyrkkyyden kasvaessa.
Pylväiden perustuksen tyyppi ja koko määräytyy pylvästyypin, perustuksen kuormituksen ja maaperän perusteella. Perustuksien suunnittelussa on huomioitava mahdolliset kaapelien läpiviennit. Pylväät kiinnitetään pylväsperustukseen pulttikiinnityksellä. Kiintoraideosuuksilla pylväsperustukset voidaan kiinnittää kiintoraidelaattaan toteutettaviin ulokkeisiin. Perustuksen pulttien avaaminen ja pylvään vaihto pitää mahdollistaa myös talvella.
Pylvään suurin sallittu taipuma on 3.0 %, mutta poikkeustapauksissa sallitaan 4.5 % taipuma.
Pylväät, jotka sijoitetaan ajoneuvoliikenteen liittymäalueille tai muuhun ajoneuvojen törmäysriskikohteeseen ja todetaan olevan riskissä vaurioitua mahdollisen törmäyksen voimasta, tulisi suojata niin, että vaurioituminen onnettomuustapauksissa olisi riittävän pieni. Pylväiden suojaamisessa tulee huomioida myös ajoneuvon kuljettajan törmäysturvallisuus, esim. joustavalla rakenteella.
Raitiotien ylittävien siltojen läheisyydessä ensimmäinen ratajohtopylväs tulee suunnitella 10–15 m etäisyydelle sillan molemmin puolin. Ajolangan absoluuttinen korkeus tulee olla vakio molemmin puolin olevien ensimmäisten pylväiden välillä. Myös radan tasaus tulee suunnitella mahdollistamaan riittävä ajolangan korkeus 10-15 m matkalla sillan molemmin puolin.
Muokattu viimeksi:
Muutoshistoria:
10.1.4 Ratajohtopylväät
12.02.2024 Tarkennettu pylväsperustusten suunnitteluohjeistusta