10.3.3. Valaistus
Tampereen alueella katuvalaistuksen taso- ja laatumäärittelyssä noudatetaan Tampereen kaupungin valaistusohjeistusta. Pirkkalan alueella noudatetaan Pirkkalan kunnan ulkovalaistuksen suunnitteluohjetta. Vaikka raitiotietä itsessään ei valaista, sen käyttöön liittyvät muut toiminnot valaistaan. Valaistus toteutetaan LED-tekniikalla.
Kaikki vaihdealueet varustetaan riittävällä yleisvalaistuksella huomioiden raitiovaunukuljettajan näkemä vaihteen kieleen. Vaihteiden kohdalla valaistuksen tarkastelussa on varmistettava, että raitiovaunut eivät luo vaihteiden päälle varjoja. Vaihteiden valaistusvaatimus on mahdollista toteuttaa ympäröivän valaistuksen avulla (esim. katuvalaistuksella). Jos vaihdetta valaistaan omalla valaisimella, valaistuksen sähkönsyöttö otetaan tarvittaessa vaihteenlämmityskeskukselta. Muutoin valaisin on osa tie- ja katuvaloverkkoa. Vaihdealueen valaistuksessa on huomioitava ympäröivän valaistuksen ohjaus ja mahdollinen valaistuksen himmennys. Vaihdealueella pitää olla riittävä valotaso raitiotien liikennöinnin ajalla.
Pysäkkien ja matkustajaterminaalien yleisvalaistuksen suunnittelussa noudatetaan SuRaKu-ohjetta sekä Tampereen kaupungin ohjeistusta. Valaistuksen suunnittelussa tulee huomioida arkkitehtuuriset vaatimukset. Pysäkkialueen valaistuksen syöttö toteutetaan raitiotien maadoitusohjeistuksen mukaisesti. Mahdollisuuksien mukaan kohteisiin suunnitellaan valaisinkohtaiset ohjausmahdollisuudet Zhaga-liittimen kautta.
Yleisvalaistus voidaan toteuttaa ratajohdon yhteiskäyttöpylväillä. Yhteiskäyttöpylväiden suunnittelussa otetaan huomioon liikennevalot ja -merkit sekä esteettiset, arkkitehtuuriset ja tekniset näkökulmat, mukaan lukien kustannukset.
Suunnittelussa tunnistetaan ja huomioidaan myös eri laatutasojen alueet. Suunnittelun yhteydessä saneerataan tarvittaessa suunnittelualueesta seuraava valaisin, jos tämä edesauttaa valaistusvaatimusten täyttymistä. Mikäli valaistus ja liikennevalot ovat yhteiskäyttöpylväässä, pylvään läheisyyteen suunnitellaan kaapelikaivo.
Radan ylityspaikkojen valaistus toteutetaan samalla tavalla kuin suojateiden ylitys. Raitiotien ylityspaikoissa valaistuksen ohjearvona käytetään Väylän suojatieylityksen vaatimuksia. Mahdollisuuksien mukaan kohteisiin suunnitellaan valaisinkohtaiset ohjausmahdollisuudet.
Raitiotiehankkeen alueella valaistus toteutetaan käyttämällä lujuusluokka 2:n mukaisia, kahdella luukulla varustettuja teräspylväitä. Tampereen alueella jalustoina käytetään 4-kaapeliaukon malleja. Pirkkalan alueella käytetään 4-kaapeliaukon jalustamalleja, jos ne palvelevat mahdollisten tulevien laajennusten tarpeita. Jalustojen varaputket viedään asfaltoidun/kivetyn alueen ulkopuolelle ja merkitään suunnitelmiin. Valaisinmalli ja tieosuuksien valaistusluokat määritetään Tampereen kaupungin ohjeistuksen ja tilaajien kanssa.
Varikolla piha-alueen valaistus toteutetaan lähtökohtaisesti valonheitinmastoilla. Varikon piha-alueella tulee olla tasainen yleisvalaistus (keskiarvo Ēhm = 20 lx ja Uo = 0,4). Varikon alueella määritetyt kulkuväylät korostetaan mahdollisuuksien mukaan erikseen valaisemalla valaisinpylväillä. Varikolle suunniteltava pysäköintialue valaistaan omilla valaisinpylväillä, joiden sähköistys toteutetaan varikon sähkönsyötön kautta.
Muokattu viimeksi: