3.6. Liikennevalo-ohjaus

Osassa Tampereen raitiotien risteyksistä on käytössä liikennevaloetuusjärjestelmä, jonka tarkoitus on järjestää raitiovaunulle mahdollisimman keskeytymätön kulku pysäkkien välillä. Raitiovaunun liikennevaloetuisuus varmistetaan risteyskohtaisesti, niin että se on riippumaton keskusjärjestelmästä. Raitiovaunuilmaisimina käytetään induktiivisia silmukoita.  Joka tulosuunnalle asennetaan sekä pyyntö- että kuittausilmaisin. Joukkoliikenneopastimen yhteyteen tulee etuusopastin, joka osoittaa kuljettajalle, että etuuden asettaminen kyseiselle opasteelle on käynnistynyt.

Pääsääntöisesti liikennevalo-ohjatuilla raitiotiekaduilla käytetään ajoratojen kolmiväriohjausta, punaista ja vihreää valo-opastetta näyttävää jalankulkijaopastinta sekä joukkoliikenneopastinta raitiotieliikenteen ohjaamiseen. Ajoradalla kulkiessaan raitiovaunun tulee kuitenkin noudattaa ajoradan ajoneuvo-opasteita.  Täydellinen liikennevalo-ohjaus kattaa kaikki kulkusuunnat ja kulun salliva opaste takaa suoraan kulkeville esteettömän kulun. Raitiotielle ja sitä ylittäville suunnille ei näytetä kulun sallivaa opastetta samanaikaisesti, joten raitiotien yli kääntyminen on järjestettävä raitiotien kanssa eri vaiheessa. Täydellisessä liikennevalo-ohjauksessa käytettävät perusopastimet on esitetty kuvissa 3.6. a), c) ja e).

Raitiotiehen liittyvässä liikenteenohjauksessa voidaan käyttää myös epätäydellistä liikennevalo-ohjausta. Tilanteissa, joissa liikennejärjestelyt toimivat muuten liikenteenohjauksen ja liikennesääntöjen perusteella turvallisesti ja riittävästi, voidaan liikennevaloja käyttää vain varmistamaan raitiotieliikenteen sujuva ja turvallinen kulku risteyksen yli. Tällaisia kohtia voivat olla esimerkiksi kolmihaaraliittymät tai liittymät, joissa raitiovaunu liittyy sivusuunnasta kadulle tai ylittää kadun. Raitiotien epätäydellisesti ohjatuissa risteämissä muiden liikennemuotojen ohjauksessa valo-opasteita käytetään vain raitiotietä risteävän kulun estämiseen. Tällöin ajoneuvoliikenteen ja jalankulun ohjaamiseen käytetäänkin opastimia, joissa ei ole lainkaan vihreää valoa eikä liikennevalo-ohjaus täydellisesti kata kaikkien suuntia.  Epätäydellisen liikennevalo-ohjauksen perusopastimet on esitetty kuvissa 3.6. b, d ja f.  

Raiteiden yli tapahtuvan ajoneuvojen vasemmalle kääntymisen tulee olla valo-ohjattua.

Liikenneympyröissä raitiovaunulle tulee järjestää esteetön kulku liikenneympyrän läpi liikennevalo-ohjauksen avulla.

Kuva 3.6. a) Ajoneuvoliikenteen kolmiväriopastin. Käytetään tavanomaisissa risteysvaloissa ajoratojen liikenteen ohjaamiseen.

Kuva 3.6. b) Kolmiaukkoinen raitiovaunuvalo. Kolmiaukkoista raitiovaunuvaloa käytetään epätäydellisessä valo-ohjauksessa, pääsääntöisesti ajoradan ajoneuvoliikenteen pysäyttämiseen. Punaista valoa näyttävää opastinta ei saa ohittaa. Opastimessa ei ole vihreää valoa. Opastimen ollessa pimeänä sen saa ohittaa muuta liikenteenohjausta ja yleisiä liikennesääntöjä noudattaen.

Kuva 3.6. c) Tampereen raitiotiellä käytettävä joukkoliikenneopastin. Voidaan käyttää, jos raitiovaunuliikennettä ohjataan muusta liikenteestä erillään.  Merkitykseltään S-kirjain vastaa punaista valoa, vaakaviiva keltaista ja nuolikuvio vihreää. Ylimmäinen valo on liikennevalojen etuusopastin, joka kertoo liikennevalon opasteen muuttuvan ajon sallivaksi etuisuusasetusten mukaisesti. Liikennevalojen lisäksi radalla käytetään myös valkoisia kuvioita näyttäviä vaihdeopastimia, jotka antavat raitiovaununkuljettajalle ohjeita vaihteen lähestymiseen tai osoittavat vaihteen aseman.

Kuva 3.6. d) Kaksiaukkoinen raitiovaunuvalo. Kaksiaukkoista raitiovaunuvaloa käytetään epätäydellisessä valo-ohjauksessa, pääsääntöisesti jalkakäytävien ja pyöräteiden liikenteen pysäyttämiseen. Punaista valoa näyttävää opastinta ei saa ohittaa. Opastimessa ei ole vihreää. Opastimen ollessa pimeänä sen saa ohittaa muuta liikenteenohjausta ja yleisiä liikennesääntöjä noudattaen.

Kuva 3.6. e) Tavallinen jalankulkijaopastin. Käytetään ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylityksen täydellisessä liikennevalo-ohjauksessa.  

Kuva 3.6. f) VAROVA-jalankulkijaopastin. Opastin osoittaa, ettei ajoradalle, pyörätielle tai raitiotielle, jonka takana opastin on, saa mennä. Opastimessa ei ole vihreää valoa ja opastimen ollessa pimeänä sen edessä olevalle tienosalle kuljettaessa noudatetaan muuta liikenteenohjausta ja yleisiä liikennesääntöjä.

Kuva 3.6. g) Keltainen varoitusvalo liikennemerkin yhteydessä. Valo osoittaa, että tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Raitiotien risteämiset jalankulun ja pyöräilyn väylien kanssa valo-ohjataan pääsääntöisesti jalankulkijaopastimin. Kaksikaistaisten sekaliikennekatujen ylityksissä valo-ohjausta ei lähtökohtaisesti kuitenkaan käytetä. Kuitenkin keskuksissa ja aluekeskuksissa valo-ohjattujen ylityspaikkojen tarvetta tulee arvioida jalankulun esteettömyys huomioiden. Pelkän raitiotien ylittävien ylityspaikkojen valo-ohjaus voidaan jättää pois, mikäli raitiotien nopeusrajoitus on korkeintaan 20 km/h ja ylityksen pituus on alle seitsemän (7) metriä. Lähtökohtaisesti myöskään pysäkin yhteydessä olevaa raitiotien ylityspaikkaa ei tarvitse valo-ohjata. Kuitenkin, mikäli raitiotiepysäkki sijaitsee katuympäristössä, jossa on käytössä liikennevalo-ohjaus, tulee pysäkille järjestää kulku valo-ohjattujen ylityspaikkojen kautta. Kaikkiin jalankulkijaopastimilla ohjattuihin ylityspaikkoihin asennetaan ääniopastimet.

Mikäli ajoradan yli kulkevalle suojatielle, pyörätien jatkeelle tai raitiotien ylityspaikalle kulkua ohjataan liikennevalo-opastimella, jonka vihreä valo pyydetään painonapilla, tulee painonappi asentaa niin, että se on ylityspaikan odotustilasta painettavissa. Mikäli pyöräilyn valo-ohjattu ylityspaikka sijaitsee suojatien tai jalankulun ylityskohdan rinnalla, tulee eri odotustiloihin järjestää napit niin, ettei synny tarvetta siirtyä odotustilan toiselle puolelle painamaan nappia. Suojatien painonapin tulee olla myös pyörätuolissa istuvan henkilön painettavissa.

Erityistapauksissa, kuten vähäliikenteisissä tonttiliittymissä, voidaan käyttää vilkkuvaa varoitusvaloa raitiovaunuista varoittavan liikennemerkin yhteydessä. Valoa voidaan ohjata radan liikenteen mukaan niin, että se alkaa vilkkua raitiovaunun lähestyessä ja sammuu raitiovaunun ohitettua merkin. (kuva 3.6 g).

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

3.6. Liikennevalo-ohjaus
25.03.2024 Lisätty virkkeet: "Raiteiden yli tapahtuvan ajoneuvojen vasemmalle kääntymisen tulee olla valo-ohjattua." ja "Liikenneympyröissä raitiovaunulle tulee järjestää esteetön kulku liikenneympyrän läpi liikennevalo-ohjauksen avulla."

Tulosta kappale