4.2.6. Siirtymäkaaret kallistetuissa kaarteissa

Kallistetuissa kaarteissa tarvitaan aina siirtymäkaari. Siirtymäkaarena käytetään klotoidia. Siirtymäkaaren matkalle tulee myös siirtymäkaaren mittainen kallistusviiste, jossa ulkokaarteen puoleista kiskoa nostetaan kaarteen kallistuksen verran. Kallistusviisteen tulee olla riittävän loiva, ettei matkustajamukavuus kärsi ja vaunuun kohdistu liikaa rasitusta. Myös nykäyksen tulee olla riittävän pieni.

Yleensä kallistusviisten jyrkkyys on näistä määräävä eli määrittää klotoidin vähimmäispituuden. Käytännössä suuret kallistukset jyrkissä kaarteissa ovat kelvollinen ratkaisu vain harvoin, koska kallistusviisteiden vaadittu vähimmäispituus kasvaa varsin suureksi suhteessa koko kaarteen pituuteen. Kallistusviisten jyrkkyyden suositusarvo on 1:10V tai loivempi ja minimiarvo 1:6V (V = nopeus km/h). Enintään jyrkkyys saa olla kuitenkin 1:300. Kallistusviisteen suositus- ja minimipituudet eri kallistuksilla on esitetty taulukoissa 4.2.6 a, 4.2.6 b ja 4.2.6 c

Nopeus [km/h]253040506070
Kallistusviisteen pituus suositus [m]151520253035
Kallistusviisteen pituus minimi [m]151515151821
Taulukko 4.2.6  a) Kallistusviisteen vähimmäispituus, kallistus h = 50 mm.
Nopeus [km/h]3040506070
Kallistusviisteen pituus suositus [m]3040506070
Kallistusviisteen pituus minimi [m]3030303642
Taulukko 4.2.6 b) Kallistusviisteen vähimmäispituus, kallistus h = 100 mm.
Nopeus [km/h]3040506070
Kallistusviisteen pituus suositus [m]45607590105
Kallistusviisteen pituus minimi [m]4545455463
Taulukko 4.2.6  c) Kallistusviisteen vähimmäispituus, kallistus h = 150 mm.

Kallistusviisteiden sijoittamista tulee välttää pystygeometrian pyöristyskaarteiden kohdalle. Jos tämä ei ole mahdollista, tulee kallistusviisteen matkalla pyöristyskaaren säteen olla R ≥ 6 * V³ * n (n = kallistusviisteen jyrkkyys), mutta aina vähintään R = 2000 m.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

4.2.6. Siirtymäkaaret kallistetuissa kaarteissa
30.11.2023 Lisätty tarkennusta kallistusviisteen pyöristyskaaren säteestä.

Tulosta kappale