4.3. Raiteen pystygeometria

4.3.1. Pituuskaltevuudet

Raitiotien pituuskaltevuus tulee suunnitella taulukon 4.3.1 mukaisesti. Pituuskaltevuuden suunnittelussa tulee ottaa huomioon raiteen rakenteen kuivatus ja urakiskon uran kuivatus. Käytettäessä urakiskoa olisi pituuskaltevuuden hyvä olla 2,0 % tai ainakin yli 1,0 %, että ura voidaan kuivattaa. Veden jäätyminen uraan aiheuttaa suistumisriskin. Usein urakiskoa käytetään nykyisillä kaduilla, jolloin pituuskaltevuuden muuttaminen on käytännössä kuitenkin mahdotonta.

KiskotyyppiVignole-kiskoUrakisko
Suositusarvo1,0…2,0 %2,0 %
Normaaliarvo0,5…4,0 %1,0…4,0 %
Ääriarvo0,0…0,5 % ja 4,0…6,0 %0,0…1,0 % ja 4,0…6,0 %
Taulukko 4.3.1 Raitiotien pituuskaltevuudet.

4.3.2. Pyöristyskaaret

Suorien kaltevuusjaksojen välisenä pyöristyskaarena käytetään ympyränkaarta (taulukko 4.3.2). Vähimmäisarvo koveralle ja kuperalla pystysäteelle kaluston puolesta on ääriarvo R = 300 m, jota ei tule käyttää kaupallisen liikenteen osuuksilla.

Nopeus [km/h]15–506070
Kaarresäde suositus vähintään [m]100014401960
Kaarrsäde ääriarvo [m]6259001225
Taulukko 4.3.2  Pyöristyskaarien raja-arvot, kovera ja kupera kaari.

4.3.3. Vaaka- ja pystygeometrian yhteensovitus

Aina kun on mahdollista, tulisi välttää pysty- ja vaakageometrian kaarteiden laittamista samalle kohtaa. Kun tämä ei ole mahdollista, tulisi molempien kaarteiden olla mahdollisimman loivapiirteisiä. Erityisesti tulee välttää sekaliikenneosuuksille tulevia vaakakaarten ja kuperan pystykaarteen yhdistelmiä, koska lumen pakkautuminen kiskouraan voi aiheuttaa suistumisriskin.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

Tulosta kappale