4.4. Raiteen geometria sekaliikennekadulla
Sekaliikennekadun geometria suunnitellaan raitiotien ehdoilla. Etenkin pystygeometrian suhteen raitiotien vaatimukset ovat selvästi tiukempia kuin autoilla.
Ajoulottumien mitoituksessa pitää ottaa huomioon sekä raitiovaunun että ajoneuvojen vaatima tila. Raitiotien pysäkkilaitureiden kohdalla tulee pysäkkien reunojen etäisyys toisistaan olla vähintään 7 m, että pysäkin kohdalla mahtuu ohittamaan vastakkaisen suunnan liikenteen. Jos ajorata on pysäkin ulkopuolella leveämpi kuin pysäkin kohdalla, tulee ajoradan kaventaminen pysäkin päissä tehdä riittävän loivapiirteisesti, että laiturin päähän ei vahingossa törmää autolla. Laiturin reunan on myös syytä erottua visuaalisesti muusta ympäristöstä. Mahdollisuuksien mukaan raide tulee asemoida kadun poikkileikkauksessa siten, että autojen renkaat osuvat mahdollisimman vähän kiskoihin, jolloin renkaiden kitkaominaisuudet ovat paremmat ja nastarenkaat eivät kuluta kiskoa. Yhden raiteen raitiotieväylän vapaa leveys (esim. laiturin ja pollarin välissä) tulee olla vähintään 3,5 m.
Sekaliikennekadulla raitiotiehen ei toteuteta normaalia kadun sivukallistusta, vaan raiteen keskellä kiskojen välissä katu on vaakasuora ja sivukallistus toteutetaan raiteiden väliin ja raiteiden ulkopuolelle. Kallistettujen kaarteiden toteuttaminen sekaliikennekadulle on mahdollista, jos toteuttamisen olosuhteet soveltuvat sekä raitiotielle että kadulle.
Muokattu viimeksi: