4.5. Raiteen geometria pysäkeillä

Vaakageometrian tulee olla pysäkeillä aina suora, jotta vaunu ei törmää pysäkkilaituriin. Vaunun ulottuma on kaarteen jälkeisellä suoralla normaalia suurempi ja 47 metrin pituinen vaunu suoristuu täysin kokonaan vasta 30 metrin päässä kaarteen päättymisestä. Kaarteen vaikutus vaunun ulottumaan pienenee mitä kauempana kaarteesta ollaan ja mitä loivempi kaarre on ja jos käytetään klotoidia.

Suoran tulee jatkua laiturin jälkeen taulukon 4.5 a) mukaisesti. Kriteerinä suoran pituudelle on normaaliarvolla se, että laiturin reuna on täysin suora ja ääriarvolla se, että laiturin päätä ensimmäisen 7 metrin matkalla kavennetaan 30 mm, jolloin vaunun ensimmäisen oven kynnysetäisyys kasvaa, mutta pariovien kynnysetäisyys on normaali 40 mm.

Suoran jälkeinen kaarreR=25 klotoidi=10 mR=50 ei klotoidiaR=50 klotoidi=10 mR=100 klotoidi=10 mR=200 klotoidi=15 mR=300 klotoidi=15 mR=500 klotoidi=20 m
Suoran vähimmäispituus
normaaliarvo [m]
232520151150
Suoran vähimmäispituus
ääriarvo [m]
1719158500
Taulukko 4.5  a) Laiturin 47 m pitkän osuuden päihin tarvittavan suoran pituus.

Pituuskaltevuuden suositusarvo, normaaliarvo ja ääriarvo esitetään taulukossa 4.5 b). Raiteen pituuskaltevuus pysäkillä määrää pysäkkilaiturin pituuskaltevuuden. Kriteereinä ovat riittävän suuri pituuskaltevuus kuivatuksen kannalta ja riittävän pieni pituuskaltevuus esteettömyyden kannalta.

Pituuskaltevuus pysäkillä
Pituuskaltevuus, suositusarvo [%]0,5…1,0 %
Pituuskaltevuus, normaaliarvo [%]0,5…2,0 %
Pituuskaltevuus, ääriarvo [%]0,0…0,5 % ja 2,0…3,0 %
Taulukko 4.5 b) Raiteen pituuskaltevuus pysäkillä.

Raiteen pystygeometrian tulee olla pituuskaltevuudeltaan suora pysäkin 47 m pitkän osuuden matkalla, jos mahdollista. Jos pystygeometriassa on pyöristyskaari, muodostuu laiturin reunan ja vaunun kynnyksen välille korkeuseroa. Pysäkin kohdalla ääriarvo pyöristyskaaren säteelle on vähintään R = 3500 m.

Laiturin kohdalla ei saa olla raiteen kallistusta. Jos laiturin jälkeen alkavassa kaarteessa on kallistus, tulee kallistusviisteen ja klotoidin olla aina vähintään 20 m etäisyydellä laiturista.

Päätepysäkkien jälkeisen kääntöraiteen pituuskaltevuuden suositusarvo on 0,0 % ja normaaliarvo on 0,0…0,3 %. Tätä suuremmat arvot edellyttävät tapauskohtaista riskianalyysiä ja tilaajan hyväksyntää.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

Tulosta kappale