6.2. Pysäkkilaiturien mitoitus ja asemointi

Pysäkkien sijainti valitaan niin, että matkustajakysyntä on jokaisella raitiotiepysäkillä riittävä. Raitiotien pysäkkilaitureita ei ole lupa mitoittaa vapaasti. Tampereen raitiotiejärjestelmän pysäkkilaitureilla on vakiopituudet ja leveydet, joita noudatetaan. Pysäkkilaiturin leveys on vähintään 3,5 metriä ja laiturin pituus mitoitetaan 47 metriä pitkälle raitiovaunulle. Laiturirakenteiden yksityiskohdat mitoitetaan Skoda Transtechin Smart Artic X34 ja X45 -raitiovaunumallien mittojen mukaan Matkustajakalustosta kerrotaan lisää luvussa 12.1.

Tampereen raitiotie suunnitellaan molempiin suuntiin ajettaville vaunuille, joissa on ovet molemmilla puolilla raitiovaunua. Raitiotiepysäkki voidaan sijoittaa raitiovaunun kulkusuunnassa sekä oikealle että vasemmalle puolelle. Vaunun ovet oikealla ja vasemmalla puolella sijaitsevat pituussuunnassa eri kohdissa, joka tulee ottaa huomioon pysäkkilaiturien näkövammaisia ohjaavien laattojen suunnittelussa riippuen siitä, kumalla puolella vaunua laituri sijaitsee. Tampereen raitiotien pysäkin perusratkaisu on sivulaiturein varustettu pysäkkityyppi, laituri raitiovaunun kulkusuunnassa oikealla puolella.  Keskilaituria käytetään vain poikkeustapauksissa, kuten paikoin pääte- ja vaihtopysäkeillä. Sivulaitureilla matkustajat nousevat ja poistuvat säännönmukaisesti vaunun kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisista ovista. Järjestely on selkeä, kun radan eri suunnille on vaunun kulkusuuntaan nähden johdonmukaisesti omat laiturinsa. Keskilaituri edellyttää raidevälin leventämistä laiturin päissä, mistä syntyy hankalasti hyödynnettävää tilaa tai parasta vaihtoehtoa huonompaa raidegeometriaa. Vähemmän hukkatilaa vaativana suoremman raidegeometrian mahdollistavana sivulaituriratkaisu soveltuukin paremmin monen tyyppisiin katupoikkileikkauksiin.

Pääsääntöisesti raitiotiepysäkin sivulaiturit ovat radalla kohdakkain. Näin pysäkin raidegeometriavaatimuksien täyttyminen edellytetään lyhyemmällä matkalla, ja radan ylityspaikat sijoittuvat molemmilla laitureilla samalle kohdalle rataa, eikä ylimääräisille radan ylityspaikoille ole tarvetta. Sivulaiturit voivat olla myös osittain tai kokonaan eri kohdilla. Osittain eri kohdilla oleville laitureille on harvoin perusteita, yleensä vain, jos maankäytön puolesta ei ole mahdollista sijoittaa laitureita kohdakkain tai kokonaan hajautetusti peräkkäin

Sivulaiturit voidaan sijoittaa peräkkäin niin, että niiden välissä on yksi raitiotien ylityspaikka, jos raidegeometria ja ympäröivän maankäytön määräämät luontevat kulkureitit sellaisen mahdollistavat. Tämä pysäkkiasettelu on raitiotien ylitysten kannalta turvallisuudeltaan paras ratkaisu, sillä raitiovaunu ylittää ylityspaikan vasta pysäkiltä liikkeelle lähtiessään ja ajonopeus ylityskohdalla on hyvin alhainen. Lisäksi raitiovaunun kuljettajilla on erinomaiset havainnointimahdollisuudet ylityskohdan käyttäjistä. Turvallisuuden kannalta paras ratkaisu on se, että radan ylityspaikkoja tulee pysäkille ainoastaan tämä yksi.

Toinen vaihtoehto hajautetulle pysäkille on katuliittymän kohta (kuva 6.2 a), jossa laiturit asemoidaan eri puolille liittymää, ja kulkureitti laiturille on lähtökohtaisesti ainoastaan liittymän puoleisesta päästä. Tällöin liikenneturvallisuuden kannalta paras vaihtoehto on, että pysäkki sijaitsee kummallakin puolella ajosuuntaan nähden ennen liittymää, jolloin raitiovaunu lähtee ylittämään liittymää pienellä ajonopeudella. Toinen liikenneturvallisuuden kannalta huonompi, mutta tietyissä tilanteissa maankäytön kannalta hyvä vaihtoehto on sivulaitureiden laittaminen liittymän jälkeen. Tällöin jää ylimääräistä tilaa vasemmalle kääntymiskaistalle molemmin puolin liittymää, jos erillinen kääntymiskaista tarvitaan mutta katualueen leveys ei ole riittävä.


Kuva 6.2 a) Idealuonnos hajautetusta pysäkistä.

Taulukossa 6.2 esitetyt laiturin pituus, pysäkkikorokkeen korkeus ja laiturin etäisyys keskilinjasta ovat absoluuttisia mittoja, jotka perustuvat käytettävän raitiovaunukaluston mittoihin. Sivu- ja yhdistelmälaiturin mitat vaihtelevat rajoittavan tilan tai pysäkin matkustajamäärän mukaan, mutta minimimittoja ei saa alittaa. Kuvissa 6.2 b-d) on esitetty pysäkkien tyyppipoikkileikkaukset.

Matkustajille tarkoitetun laiturin pituus47 m
Pysäkkikorokkeen (paasikiven) korkeus kiskon selästä350 mm
Laiturin reunan etäisyys raiteen keskilinjasta1355 mm
Sivulaiturin suositusleveys (ääriarvo minimi)≥ 3,5 m (3 m)
Keskilaiturin suositusleveys (ääriarvo minimi)≥ 6,0 m (5 m)
Yhdistelmälaiturin suositusleveys (ääriarvo minimi)≥ 5 m (3,5 m)
Luiskan maksimipituuskaltevuus5 %
Sivulaiturin luiskan suositusleveys3,2 m
Luiskan suositusetäisyys raiteen keskilinjasta1655 mm
Laiturin maksimi sivukaltevuus, kaltevuus poispäin raiteesta2,0 %
Taulukko 6.2 Pysäkin tilantarve ja korkeustasot.
Kuva 6.2 b) Pysäkin tyyppipoikkileikkaus, sivulaituri
Kuva 6.2 c) Pysäkin tyyppipoikkileikkaus, sivulaituri sekaliikennekaistalla
Kuva 6.2 d) Pysäkin tyyppipoikkileikkaus, keskilaituri

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

6.2. Pysäkkilaiturien mitoitus ja asemointi
21.11.2022 Päivitetty ohjeistusta siitä, vaunun ovien sijainti pitää huomioida ohjaavien laattojen suunnittelussa.
15.01.2024 Päivitetty taulukko 6.2 uusien pysäkkien tyyppipiirustusten mukaiseksi.

Tulosta kappale