7.3.2. Raitiotiepysäkin pintamateriaalit

Kullekin pysäkille laaditaan oma yksityiskohtainen ladontasuunnitelmansa.

Raitiotien pysäkeillä käytetään seuraavia pintamateriaaleja:

  • Odotustilan sekä luiskien pintamateriaalina käytetään mustaa betonikiveä tai korkean laatutason kohteissa mahdollisesti luonnonkiveä. Musta kivi on valittu siksi, että se luo selkeän kontrastin varoittavien ja ohjaavien laattojen kanssa. Kivet ladotaan jalankulkijan kulkusuuntaan nähden poikittain.
  • Ohjaavan raidan ja varoitusalueen materiaalina käytetään kuvioitua betonilaattaa, jonka pinnassa on viiden (5) millimetrin syvyiset raidat. Jos pysäkin pinta on graniittia, käytetään graniittilaattoja, joiden pintaan on jyrsitty viiden (5) millimetrin korkuiset varoituskuviot.
  • Pysäkin kiveyksen ladonta aloitetaan ohjaavan betonilaatan vierestä kokonaisilla tai puolikkailla betonikivillä tai luonnonkivilaatoilla.
  • Raitiovaunun ovien kohdat merkitään harmailla betonikivineliöillä.
  • Laiturien välisellä rataosuudella käytetään mustaa asfalttia, lukuun ottamatta sekaliikennekaistoja, joissa pinnoitteena käytetään sävysasfalttia.
  • Laitureille johtavissa tasoylityksissä käytetään harmaata betonikiveä jalankulun osalla ja asfalttia pyöräliikenteen osalla. Jalankulku ja pyöräliikenne erotetaan toisistaan luonnonkivellä (kahden noppakiven raita). Korkean laatutason kohteissa mahdolliset graniittipinnat suunnitellaan erikseen.
  • Kiveysten yksityiskohdat, kuten kaivojen ympärysladonnat ja juoksukivet, tehdään samalla kivellä kuin muu ympäristö.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

Tulosta kappale