8.3.3 Kiskokaivot

Kiskokaivot ovat hulevesikaivoja, jotka viemäröivät kiskouran pohjalle kertyneen vedenuran pohjalle tehdyn reiän kautta hulevesiviemäriin. Kourukaivot ovat kisko kaivoja, jotka viemäröivät kiskourien pohjan lisäksi raidetason pinnan poikittaisella ritiläkaivollaraiteen keskeltä ja mahdollisesti myös raiteiden väliin jäävän osuuden. Kiskokaivoja käytetään ainoastaan urakiskolla.

Kiskokaivoja, jotka eivät ole kourukaivoja ja kuivattavat vain kiskouran pohjan, käytetään lähtökohtaisesti ainoastaan vaihteisiin liittyen. Muilla raideosuuksilla käytetään lähtökohtaisesti kourukaivoja, jotka viemäröivät ainakin raiteen kiskojenväliin jäävän keskiosan ja mahdollisesti myös raiteiden väliin jäävän osan. Normaalisti käytetään kourukaivoja, jotka tulevat myös raiteiden väliin jäävälle osalle. Tällöin raitiotielaatan tulee olla ainakin kaivon kohdalla koko kahden raiteen levyinen. Tällöin molempien raiteiden kourukaivojen ollessa yhtenäisiä, voidaan ne viemäröidä ja saattolämmittää yhden purkuputken kautta. Raitiolaattojen ollessa erillisiä, voidaan käyttää kahta erillistä kourukaivoa. Kiskokaivon ja purkukaivon välisessä yhdysputkessa ei tule olla haaroituksia tai yli 45 asteen mutkia. Kiskokaivot puretaan 110 mm putkella sakkapesälliseen hulevesikaivoon, jonka on aina hyvä sijaita mahdollisimman lähellä kiskokaivoa.

Kiskokaivoja suunnitellaan seuraaviin paikkoihin:

  • Koverien pystytaitteiden alimpiin kohtiin
  • Kaltevuusjaksoille vähintään noin 100 m välein, riippuen raiteenpituuskaltevuudesta. Pituuskaltevuuden ollessa alle 2 %, tulee kaivoja olla tiheämmin kuin 100 m välein
  • Sekaliikenneraiteelle kaivoja tarvitaan tiheämmin kuin omalla kaistallaan olevalle raitiotielle koska sekaliikennekaistalla ja liittymäalueilla kiskouraan kulkeutuu ylimääräistä hiekkaa.
  • Suojateiden eteen, pituuskaltevuudessa suojatien yläpuolelle, estämään raidealueen vesien valuminen ja jäätyminen suojatielle. Tällöin kourukaivo on tarpeellista olla myös raiteiden välissä.
  • Päällysrakenteen muutoskohtiin, jossa vettä läpäisemätön pinta päättyy ja sepelirata tai erityisesti kun viherrataa alkaa ja pituuskaltevuus on niitä kohti, tulee suunnitella kaivot estämään alueen vesiä valumasta raiteelle. Näille alueille saattaa muuten kertyä paannejäätä.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

Tulosta kappale