Suomen modernein joukkoliikenneväline

Tampereen Ratikka on raamikas, ulkomuodoltaan näyttävä ja juuri Tampereelle suunniteltu. Nyt voit tutustua vaunuumme myös sisältäpäin ja saada tuntumaa siitä, millainen ratikkakyyti vuonna 2021 odottaa.

Tasaista kyytiä ilman kynnyksiä ja portaita

Ratikka tarjoaa bussia sulavamman kyydin. Sisään ja ulos siirryt sujuvasti, sillä vaunun lattia on samalla tasolla pysäkkien kanssa. Vaunumme kulkee molempiin suuntiin ja ovet avautuvat molemmilla kyljillä.

Valoisa ja ilmastoitu

Ratikka on hyvin valaistu, ilmastoitu ja sopivan lämpöinen. Vaunun jarruttaessa syntyvää energiaa syötetään takaisin verkkoon, tai sitä hyödynnetään lämmityskaudella vaunun lämmityksessä.

Tilaa monenlaisille matkustajille

Kaikki ovat tervetulleita kyytiin. Siksi vaunussa on erikseen paikat enimmillään

12 lastenvaunulle tai 6 isolle pyörätuolille
6 paikkaa polkupyörälle
4 paikkaa opaskoiran kanssa matkustavalle

Suunniteltu Tampereelle ja tamperelaisten kanssa

Vaunun malliin tutustuneilta koekäyttäjäryhmiltä saimme arvokasta palautetta vaunun muotoiluun. Tampereen Ratikka perustuu Transtechin pohjoisten olojen Artic-malliin, mutta suunnittelua on jatkettu juuri tamperelaisten tarpeet silmällä pitäen.

Monikäyttöalueella mahdut toimimaan

Siirtyessäsi vaunuun olet sen monikäyttöalueella. Siellä matkustat helpoimmin polkupyörän, rollaattorin tai vaikka isojen kantamusten kanssa. Alueen esteettömyyttä on testattu monenlaisilla apuvälineillä. Lastenvaunulla tai pyörätuolilla mahtuu kääntymään ja opasteraidat lattiassa ohjaavat oikealle paikalle.

Tehoa ja kokoa löytyy

Tilaa 264 matkustajalle, 104 istumapaikkaa

Keskikokoisessa matkustajalentokoneessa on paikat suunnilleen samalle matkustajamäärälle. Istumapaikkoja Ratikassa on 20 henkilöauton verran.

Lähes 10 m pidempi ja 25 cm leveämpi kuin Helsingissä

37,3 m pitkässä ja 2,65 m leveässä vaunussa on kauttaaltaan matala lattia ja vapaata lattiatilaa löytyy yli 50 m2. Leveässä vaunussa istuu mukavasti ja mahtuu liikkumaan isojenkin kantamusten kanssa.

Voimaa kuin yhdistelmärekassa, tehoa kuin superautossa

Ratikassa on lähes 800 hevosvoimaa. Sen kahdeksalla moottorilla ei kuitenkaan tuoteta turbovauhtia ja äärimmäistä vääntöä. Tehot jakautuvat kahdeksaan pyörään ja tarjoavat tasaisimman matkustuskokemuksen. Keskellä kaupunkia mennään noin kahdenkympin keskinopeudella. Ruuhka-aikaan Ratikka on silti nopein tapa liikkua.

Tampereen vaunun matkassa

Ratikan protovaunun saapuminen aloittaa Tampereella perusteellisen testausjakson

29.11.2019

Tampereen Ratikan liikennöinti aloitetaan elokuussa 2021, mutta raitiovaunuja nähdään testiajossa Tampereen katukuvassa jo hyvissä ajoin ennen sitä. Testausta tarvitaan, sillä Tampereen Ratikan käyttöönotto on Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen tilanne - Tampereelle tulee täysin uusi raitiotiejärjestelmä uusine raitiovaunuineen.

Tampereen Ratikan maketti-näyttely avoinna lokakuun loppuun – Maketista tehdään koulutussimulaattori, jota yleisökin voi päästä testaamaan

9.10.2019

Tampereen Ratikan maketilla on takana vauhdikas vuosi. Maketti-näyttely on ollut avoinna rollikkahallilla toukokuun alusta ja sitä ennen Ratikan mallikappaleeseen pääsi tutustumaan Tampere-talossa helmikuun lopulla. Tampere-talossa vieraili kuuden päivän aikana yli 15 000 makettimatkustajaa. Rollikkahallilla näyttely on ollut pienimuotoinen, mutta sekin on kerännyt tähän mennessä noin 6000 vierailijaa. Lokakuun lopussa näyttely suljetaan ja maketti siirretään raitiovaunuvarikolle.

Tampereen päivän viikonloppuna 200 nopeinta pääsee Ratikkakiertoajelulle – Ratikkatietoa saatavilla myös TAYSin etupihalla

10.9.2019

Tampereen päivän viikonloppuna 28.-29.9. järjestetään neljä ratikkateemaista kiertoajelua, joilla halukkailla on mahdollisuus kuulla tarkemmin, missä Tampereen raitiotie -hanke menee ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Kiertoajelulla vieraillaan myös rollikkahallilla Tampereen Ratikan maketti-näyttelyssä. Ratikkakiertoajelut ovat maksuttomia, mutta vaativat ennakkoilmoittatumisen. Tampereen Ratikkaa esitellään myös TAYSin avoimet ovet  -tapahtumassa lauantaina 28.9. klo 10-13.

Näin vaunujen rakentaminen etenee

2018

Tiedämme millainen
siitä tulee

Raitiovaunun muotoilu
valmistuu loppuvuodesta.

2019

Vaunujen valmistus
hyvässä vauhdissa

Raitiovaunujen valmistus
käynnistyy 2018 lopussa
Transtechin tehtaalla Kajaanissa.

2020

Testiajot
käynnistyvät

Ensimmäinen raitiovaunu
valmistuu testeihin vuoden
alussa.

2021

Raitiovaunu-
liikenne alkaa

Tampereen Ratikka
aloittaa liikkennöinnin.