Suomen modernein joukkoliikenneväline

Tampereen Ratikalla on omanlainen ja jäljittelemätön ilme. Muotokieli on pelkistetty, ajaton, kutsuva ja linjoiltaan pehmeä. Ennen kaikkea muotoilu on sujuvuutta.

Tasaista kyytiä ilman kynnyksiä ja portaita

Ratikka tarjoaa bussia sulavamman kyydin. Sisään ja ulos siirryt sujuvasti, sillä vaunun lattia on samalla tasolla pysäkkien kanssa. Vaunumme kulkee molempiin suuntiin ja ovet avautuvat molemmilla kyljillä.

Valoisa ja ilmastoitu

Ratikka on hyvin valaistu, ilmastoitu ja sopivan lämpöinen. Vaunun jarruttaessa syntyvää energiaa syötetään takaisin verkkoon, tai sitä hyödynnetään lämmityskaudella vaunun lämmityksessä.

Tilaa monenlaisille matkustajille

Kaikki ovat tervetulleita kyytiin. Siksi vaunussa on erikseen paikat enimmillään

12 lastenvaunulle tai 6 isolle pyörätuolille
6 paikkaa polkupyörälle
4 paikkaa opaskoiran kanssa matkustavalle

Suunniteltu Tampereelle ja tamperelaisten kanssa

Vaunun malliin tutustuneilta koekäyttäjäryhmiltä saimme arvokasta palautetta vaunun muotoiluun. Tampereen Ratikka perustuu Transtechin pohjoisten olojen Artic-malliin, mutta suunnittelua on jatkettu juuri tamperelaisten tarpeet silmällä pitäen.

Monikäyttöalueella mahdut toimimaan

Siirtyessäsi vaunuun olet sen monikäyttöalueella. Siellä matkustat helpoimmin polkupyörän, rollaattorin tai vaikka isojen kantamusten kanssa. Alueen esteettömyyttä on testattu monenlaisilla apuvälineillä. Lastenvaunulla tai pyörätuolilla mahtuu kääntymään ja opasteraidat lattiassa ohjaavat oikealle paikalle.

Tehoa ja kokoa löytyy

Tilaa 264 matkustajalle, 104 istumapaikkaa

Keskikokoisessa matkustajalentokoneessa on paikat suunnilleen samalle matkustajamäärälle. Istumapaikkoja Ratikassa on 20 henkilöauton verran.

Lähes 10 m pidempi ja 25 cm leveämpi kuin Helsingissä

37,3 m pitkässä ja 2,65 m leveässä vaunussa on kauttaaltaan matala lattia ja vapaata lattiatilaa löytyy yli 50 m2. Leveässä vaunussa istuu mukavasti ja mahtuu liikkumaan isojenkin kantamusten kanssa.

Voimaa kuin yhdistelmärekassa, tehoa kuin superautossa

Ratikassa on lähes 800 hevosvoimaa. Sen kahdeksalla moottorilla ei kuitenkaan tuoteta turbovauhtia ja äärimmäistä vääntöä. Tehot jakautuvat kahdeksaan pyörään ja tarjoavat tasaisimman matkustuskokemuksen. Keskellä kaupunkia mennään noin kahdenkympin keskinopeudella. Ruuhka-aikaan Ratikka on silti nopein tapa liikkua.

Tampereen vaunun matkassa

Älykäs joukkoliikenne helpottaa kaupunkilaisten arkea

6.7.2018

Joukkoliikenteessä älykäs teknologia helpottaa matkustamista ja arkea. Hyvä esimerkki teknologian käytöstä on esimerkiksi bussipysäkkien näytöt, jotka kertovat, koska seuraava bussi on saapumassa pysäkille.

Taide levittäytyy Ratikan mukana ympäri kaupunkia

3.7.2018

Julkisen taiteen roolista Tampereen Ratikan hankkeessa on suunniteltu merkittävää. Jo tehdystä Tampereen raitiotien taiteen yleissuunnitelmasta löytyy kaikkiaan 12 eri paikkaa, joihin on ideoitu sijoitettavaksi julkista taidetta.

Kysytään muotoilijalta

19.6.2018

Tampereen Ratikan muotoilu on loppusuoralla. Kysyimme siitä vastaavalta Idis Design oy:n Jussi Hurskaiselta muutaman yksinkertaisen kysymyksen, jotka ovat epäilemättä askarruttaneet tamperelaisten mieliä.

Näin vaunujen rakentaminen etenee

2018

Tiedämme millainen
siitä tulee

Raitiovaunun muotoilu
valmistuu loppuvuodesta.

2019

Vaunujen valmistus
hyvässä vauhdissa

Raitiovaunujen valmistus
käynnistyy 2018 lopussa
Transtechin tehtaalla Kajaanissa.

2020

Testiajot
käynnistyvät

Ensimmäinen raitiovaunu
valmistuu testeihin vuoden
alussa.

2021

Raitiovaunu-
liikenne alkaa

Tampereen Ratikka
aloittaa liikkennöinnin.