Vastuullisesti ihmiset ja sujuva Ratikka-arki edellä

Huolehdimme Tampereen Raitiotie Oy:ssä oman henkilökuntamme hyvinvoinnista ja osaamisesta. Pidämme huolta siitä, että Ratikantekijöillä on turvalliset työolosuhteet. Kannamme lisäksi välillisesti vastuuta alihankkijoidemme palveluksessa työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista. Varmistamme palveluntuottajiemma kanssa, että Tampereen Ratikka on luotettava, mukava ja helppo käyttää ja, että Ratikan vaikutuspiirissä olevien ihmisten arki on turvallista ja sujuvaa.

Kestävän kehityksen tavoite: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua
Kestävän kehityksen tavoite: Kestävät kaupungit ja yhteisöt

Turvallisuus ohjaa kaikkea tekemistämme

Yhtiöllämme on turvallisuuspolitiikka, jossa määritetään yhtiömme turvallisuustavoitteet. Turvallisuuspolitiikka ohjaa kaikkea toimintaamme. Turvallisuustoimintamme tärkeimpinä tavoitteina on varmistaa, että

  • raitiotiejärjestelmä voidaan toteuttaa ja ottaa käyttöön ilman vakavia työtapaturmia ja kolmansien osapuolien vahinkoja
  • raitiotiejärjestelmän suunnittelussa ja toteutuksessa huomioidaan raideliikennöinnin turvallisuus
  • Tampereen Ratikan kaupallinen liikenne voidaan käynnistää turvallisesti ja Ratikan liikennöinti on turvallista kaikissa olosuhteissa
  • kaikkien on turvallista työskennellä yhteisellä työpaikallamme. Yhtiömme kuuluu Nolla tapaturmaa -foorumiin ja tavoittelee vuosittain foorumin korkeinta tasoluokitusta

Yhtiömme henkilöstölle

  • Yhtiömme vastuullisuusohjelma (2022-2025) on tuotettu yhdessä henkilöstömme kanssa
  • Seuraamme henkilöstömme työhyvinvointia Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen KivaQ -työhyvinvointikyselyn avulla. KivaQ indeksimme on 8,55 asteikolla 1-10
  • Järjestämme 4 kertaa vuodessa koko henkilöstön vuoropuhelupalaverin, jossa käymme läpi työhyvinvointiin liittyviä teemoja
  • Kehitämme henkilöstömme osaamista: tiimeillämme on vuosittaiset koulutusbudjetit ja panostamme esihenkilötyön kehittämiseen yhteisillä tai henkilökohtaisilla koulutuksilla
Työntekijöitä raitiotievarikolla
Tampereen Ratikan Lentävänniemen koeajot

Ratikkaperheelle ja alihankkijoillemme

  • Tarkkailemme yhteisen työpaikkamme työturvallisuutta
  • Seuraamme palveluntuottajiemme työhyvinvointia
  • Panostamme siihen, että sisäinen viestintä toimii ja kaikilla osapuolilla on käytössä tarkoituksenmukaiset kanavat yhteisistä asioista viestimiseen
  • Seuraamme vuosittain pidettävällä kyselyllä sisäisten sidosryhmiemme tyytyväisyyttä yhteistyöhön kanssamme ja teemme sen perusteella tarvittavia toimenpiteitä

Kuntalaisille, matkustajille ja yhteisöille

  • Kannamme tilaajana vastuuta siitä, että kaikessa toiminnassamme huomioidaan pitkän aikavälin vaikutukset asuinympäristöön ja ihmisten arkeen
  • Varmistamme, että Tampereen Ratikkaa suunnitellaan, rakennetaan ja operoidaan sidosryhmiämme kuunnellen
  • Teemme vuosittain kuluttajatutkimuksen, jolla seuraamme
  • kuntalaisten suhtautumista Tampereen Ratikkaan. Tutkimuksen (2024) mukaan
    • 89 % tamperelaisista suhtautuu Ratikkaan positiivisesti
    • 66 % pirkkalaisista suhtautuu Ratikkaan positiivisesti
  • Ratikan matkustajilta kerätään kuukausittain palautetta asiakastyytyväisyydestä
    • Asiakastyytyväisyyden keskiarvo (2024) on 4,57 asteikolla 1-5
Tampereen Ratikka Koskipuiston pysäkillä kesällä 2025

Tunnuslukuja (vuoden 2024 keskiarvo)

0

Asiakastyytyväisyys

0

NPS

0

Raitiotien hyväksyttävyys (%)

0

Liikenteen täsmällisyys (%)

0

Järjestelmän luotettavuus (%)

0

Matkustajien kokema turvallisuus