Varikko on Tampereen Ratikan kotipesä

Tervetuloa tutustumaan Tampereen raitiotievarikkoon! Varikko on Tampereen Ratikoiden puhdistus-, huolto- ja levähdyspaikka sekä kuljettajien tukikohta. Varikolla on myös toimisto- ja neuvottelutiloja sekä sähkönsyöttöasema.

Tampereen Ratikan varikko sijaitsee Hervannan eteläosassa, lähellä Ruskon teollisuusaluetta. Vaunut lähtevät varikolta linjalle ylittämällä Hervannantien ja kulkemalla Hermiankadun kautta. Kulku varikolle tapahtuu Kauhakorvenkatu 2:n portista.

Raidetta alueella on yli kolme kilometriä. Varikolla on myös raitiovaunun mallikappale, eli maketti, jota käytetään kuljettajien koulutussimulaattorina.

Varikolla on varauduttu rakennusten ja radan laajennuksiin, jos raitiotiejärjestelmä kasvaa tulevaisuudessa. Toimistotiloja voidaan laajentaa toiseen kerrokseen reilut 200 neliötä. Myös korjaamon sisätiloja on mahdollista laajentaa toisessa kerroksessa. Varikon piha-aluetta voidaan laajentaa pohjoiseen ja itään.

Alue on toiminnassa ympäri vuorokauden, ja eri vuorokauden aikana varikkoa käyttää yhteensä yli sata henkilöä. Täällä työskentelee kuljettajia, liikenteenohjaajia, radan ja vaunujen kunnossapitohenkilöstöä, siivoojia ja toimihenkilöitä. Yhtä aikaa varikolla työskentelee kerrallaan muutamia kymmeniä henkilöitä.

Varikko koostuu kahdesta päärakennuksesta, joita ovat säilytyshalli ja korjaamohalli. Korjaamohallin tiloissa on myös raitiotien ohjauskeskus eli ROK , päivittäishuollon halli sekä toimisto- ja vierailutiloja.

ROK eli raitioliikenteen ohjauskeskus

Raitioliikenteen ohjauskeskus eli ROK on varikon sydän, josta kaikkea toimintaa ohjataan.

ROK on Tampereen Ratikan liikenteenohjaajien valtakuntaa. Liikenteenohjaajia on yhteensä noin 10, ja heistä 1–2 työskentelee kerrallaan ohjauskeskuksessa.

Liikenteenohjaajat tarkkailevat ja ohjaavat ratikkaliikennettä useiden näyttöjen avulla. Näytöillä on esimerkiksi valvontakameroiden kuvia ja karttoja, joissa ratikoiden liikkeet ja radan tapahtumat näkyvät reaaliajassa. Liikenteenohjaajien on oltava kirjaimellisesti kartalla koko liikennetilanteesta poikkeustilanteiden varalta.

Rokissa hallitaan kolmea kokonaisuutta:

  • kuljettajien työvuoroja,
  • sähkörataa eli ajolankojen toimintaa ja
  • Ratikkaliikennettä.

Tampereen Ratikalla työskentelee noin 75 kuljettajaa. Päivittäin heistä on töissä noin 40.

Sähköradan eli ajolankojen valvonnassa seurataan sähkönsyöttöä. Ajolankojen sähköt voidaan katkaista kaukohallinnan avulla esimerkiksi huoltotöiden vuoksi. Huollot tehdään usein, kun ratikkaliikenne on tauolla.

Nopeinta reagointia vaatii ratikkaliikenteen valvonta ja ohjaus. Jos liikenteessä sattuu häiriö, kuljettajat ottavat yhteyden ROKiin ja liikenteenohjaajat alkavat selvittää tilannetta. Liikenteenohjaajat tuntevat läpikotaisin myös Ratikoiden tekniikan ja auttavat kuljettajia vaunujen toimintaan liittyvissä asioissa.

Säilytyshalli

Säilytyshalli on

  • 200 metriä pitkä, ja sinne mahtuu enimmillään
  • 26 kappaletta 37-metrisiä vaunuja. Raiteisto mahdollistaa myös pidempien eli 47-metristen vaunujen kunnossapidon ja säilytyksen. Tällä hetkellä halliin mahtuvat ilman laajennuksia ja nykyisellä 7,5 minuutin vuorovälillä sekä nykyinen että keskusta-Lentävänniemi-linjalle tuleva kalusto.

Säilytyshallin sisällä on kuusi läpiajettavaa raidetta, joista yksi raide on lähes kokonaisuudessaan varattu ratainfran kunnossapitokalustolle.

Päivittäishuolto

Jokainen Ratikka ajetaan vuoron päätteeksi ensiksi korjaamohalliin, jonka toisessa osassa tehdään päivittäishuolto, eli vaunu siivotaan ja sen kunto tarkistetaan. Huolto kestää yleensä puolesta tunnista tuntiin.

Huoltotilassa on kaksi raidetta, ja vaunuja huolletaan kerrallaan 1–2 kappaletta per raide, yksi raide kerrallaan.

Jos kaikki on perushuollon jälkeen kunnossa, Ratikka ajetaan yöksi säilytyshalliin. Jos Ratikassa havaitaan isomman korjauksen tarvetta, se siirretään samassa hallissa sijaitsevan korjaamon puolelle.

Korjaamo

Korjaamon puolella ei ole ajolankoja, joten vaunu siirretään tänne huollosta joko akuilla tai työntämällä toisella vaunulla. Teoriassa vaunu voidaan työntää korjaamoon myös ihmisvoimin, mutta käytännössä tämä on harvinaista.

Korjaamossa tehdään suuret korjaukset ja aikaa vievät huollot. Hallissa on tilaa seitsemälle vaunulle, ja raiteita on neljä. Vaunupaikoista kolme on varustettu huoltomontulla ja ylähuoltotasolla.

Korjaamohallin yhteydessä on myös tilat työnjohdolle ja tekniikalle sekä työpajoja ja varastoja. Hallissa on myös yleisötasanne, josta korjaamon toimintaa voidaan esitellä vierailijoille.

Tampereen Ratikan korjaamo
Tampereen Ratikka

Tältä Tampereen Ratikassa näyttää

Tampereen Ratikka on raamikas, tilava ja Tampereelle suunniteltu. Tervetuloa kyytiin!

Tutustu Ratikkaan