Turvallisesti kohti Ratikka-aikaa

Tampereen Ratikka-aika on alkanut! Ratikka on täysin uusi liikenneväline Tampereen liikenteessä. Ota Ratikkakaupungin liikennesäännöt heti haltuun!

Tältä sivulta saat tietoa Ratikkakaupungin liikenneturvallisuudesta. Voit myös ladata liikenneturvallisuusmateriaaleja käyttöösi.

Ratikkakaupungin liikennesäännöt

Sujuva liikenne on yhteispeliä. Liikenteen sujuvuus syntyy toisten huomioon ottamisesta ja sääntöjen noudattamisesta. Ratikan tulo antaa hyvän syyn yhteispelin petraamiseen; tilannenopeudet, vilkun käyttö, liikennevalojen ja suojatiesääntöjen noudattaminen ovat asioita, joissa olisi aina parantamisen varaa.

Vanhat liikennesäännöt pätevät edelleen, mutta raitiovaunu tuo mukanaan myös uusia asioita, joita Tampereella liikkuessa ei ole tarvinnut aiemmin ajatella.

Heinäkuusta 2020 eteenpäin Ratikka tulee olemaan pysyvä osa Tampereen liikennettä – vaunuja tulee syksystä alkaen lisää ja ensi kesänä kaupungissa liikennöi yhteensä 19 raitiovaunua.

Pysytään yhdessä tarkkoina liikenteessä!

Raitiovaunuvalot

  • Raitiovaunuvalon tarkoituksena on pysäyttää muu liikenne, jotta Ratikka pääsee risteyksestä suoraan läpi
  • Raitiovaunuvalo antaa Ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä

Raitiovaunuvalojen toimintaperiaate:

  1. Opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, joka kehottaa tielläliikkujia erityiseen varovaisuuteen.
  2. Kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, ja sen palaessa auto tulee pysäyttää, mikäli sen pystyy tekemään turvallisesti. Ratikka on jo lähellä!
  3. Kaksi punaista valoa syttyy, eikä risteykseen saa enää missään tapauksessa ajaa. Ratikka kulkee risteyksen läpi.
  4. Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Katso video raitiovaunun väistämisestä >

Ratikka tasa-arvoisessa risteyksessä

Tasa-arvoisessa risteyksessä Ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan

Suojatie

  • Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa
  • Tarkkaavaisuus on silti tarpeen, sillä raskas vaunu ei pysty äkkipysähdyksiin eikä voi väistää kulkijaa

Ylityspaikka

  • Ylityspaikka on kohta, josta raitiotien voi ylittää, mutta Ratikkaa pitää väistää
  • Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli ei. Tarkkaile merkintöjä (liikennemerkki ja/tai tiemerkinnät), niin tiedät milloin olet menossa suojatielle!

Liikenneympyrä

  • Liikenneympyröissä autoilijoita ohjaavat raitiovaunuvalot. Ne antavat Ratikalle etusijan liikenneympyrässä.
  • Valo-ohjaus tarvitaan liikenneympyröihin sen takia, että raitiotiellä on etuisuus ja esimerkiksi takaviistosta tulevaa Ratikkaa olisi autosta vaikeaa huomata.
  • Tilanteissa, joissa Ratikkaa ei ole tulossa, käyttäydytään samalla tavalla kuin missä tahansa liikenneympyrässä.

Sekaliikennekaistat

  • Autot ja Ratikka kulkevat Tampereella monessa kohdin samoilla kaistoilla
  • Mikäli kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen

Joukkoliikennekatu

  • Joukkoliikennekadulla saavat ajaa vain ratikat, bussit ja taksit
  • Huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä
  • Hervannassa Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus, jolla takseilla ajaminen on sallittua – muulla liikenteellä ei
  • Joukkoliikennekatuosuuksilla on vaihtopysäkkialueet, joissa matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin
  • Parkkihalleihin ja parkkikentälle ajetaan Hervannan valtaväylän kautta
  • Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välillä on joukkoliikennekatuosuus, jolla tontille ajo on sallittu – mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty

Yhteiselo Ratikka-ajassa alkaa Hervannasta

Tampereen Ratikan koeajot aloitettiin Hervannassa maaliskuussa 2020. Ensimmäinen koeajoalue ulottui raitiotievarikolta Turtolaan. Syyskuussa koeajot laajenevat Tammelaan, Itsenäisyydenkadun asematunnelille asti.

Ennen ensimmäisen Tampereen Ratikan saapumista toukokuussa 2020, Tampereelle saatiin Saksassa käytössä ollut testiraitiovaunu. Testivaunua käytettiin raitiotieradan ja siihen liittyvien järjestelmien testaukseen. Testivaunu nähtiin ensimmäistä kertaa varikon ulkopuolella koeajoissa 18.3.2020. Koeajot aloitettiin lajinsa ensimmäisellä Tampereen Ratikalla heinäkuussa 2020.

Lue lisää koejoista

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka

Tampereelle saapui lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka 23.5.2020. Ratikka nähdään koeajoissa varikon ulkopuolella heinäkuun alusta alkaen. Toinen vaunu saapuu Tampereelle syyskuussa 2020. Vuonna 2021 liikennöinnin alkaessa Tampereella on 19 raitiovaunua.

Syyskuussa koeajot laajenevat Turtolan ja Itsenäisyydenkadun asematunnelin välille ja loppuvuodesta Ratikka nähdään Pyynikintorilla asti.

Ratikalla matkustamista Tampereella päästään kokeilemaan ensi keväänä ja varsinainen aikataulujen mukainen liikennöinti alkaa 9.8.2021.

Lue lisää Ratikasta

Kartat ja liikennejärjestelykaaviot, Hervanta-Turtola

Kartat ja liikennejärjestelykaaviot, Turtola-Tammela

Materiaalit kouluille ja päiväkodeille

Muut materiaalit

Rasse-koira matkustaa Ratikalla

Rasse-koira matkustaa ensimmäistä kertaa yksin Tampereen Ratikalla tapaamaan ystäväänsä Onni-nallea. Seuraa, miten hänen matkansa sujuu.

Katso video Youtubessa

Onni-nalle matkustaa Nyssellä

Onni-nalle matkustaa Nyssellä ensimmäistä kertaa. Opi yhdessä Onnin kanssa, mistä hyvä bussimatka on tehty!

Katso video Youtubessa

Mitä tähän mennessä on tehty ja mitä on tulossa?

Ratikan vaiheet