Turvallisesti kohti Ratikka-aikaa

Tampereen Ratikka-aika on alkanut! Ratikka on täysin uusi liikenneväline Tampereen liikenteessä. Ota Ratikkakaupungin liikennesäännöt heti haltuun!

Tältä sivulta saat tietoa Ratikkakaupungin liikenneturvallisuudesta. Voit myös ladata liikenneturvallisuusmateriaaleja käyttöösi.

Ratikkakaupungin liikennesäännöt

Sujuva liikenne on yhteispeliä. Liikenteen sujuvuus syntyy toisten huomioon ottamisesta ja sääntöjen noudattamisesta. Ratikan tulo antaa hyvän syyn yhteispelin petraamiseen; tilannenopeudet, vilkun käyttö, liikennevalojen ja suojatiesääntöjen noudattaminen ovat asioita, joissa olisi aina parantamisen varaa.

Vanhat liikennesäännöt pätevät edelleen, mutta raitiovaunu tuo mukanaan myös uusia asioita, joita Tampereella liikkuessa ei ole tarvinnut aiemmin ajatella.

Ratikka tulee olemaan pysyvä osa Tampereen liikennettä – ensi kesänä kaupungissa liikennöi yhteensä 19 raitiovaunua. Nyt on oikea aika kerrata Ratikkakaupungin liikennesäännöt sujuvan yhteispelin takaamiseksi.

Pysytään yhdessä tarkkoina liikenteessä!

Raitiovaunuvalot

  • Kolmionmallinen raitiovaunuvalo toimii eri periaatteella kuin perinteinen liikennevalo. Kun Ratikkaa ei ole lähimailla, raitiovaunuvalo on pimeänä ja liikenne kulkee tuttujen sääntöjen mukaan.
  • Raitiovaunuvalon tarkoituksena on pysäyttää muu liikenne, jotta Ratikka pääsee risteyksestä suoraan läpi.
  • Raitiovaunuvalo antaa Ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä
  • Erityistä huomiota tarvitaan risteyksissä. Autoliikenteen on ennakoitava risteykseen ajaessaan, että pystyy ylittämään
    koko risteyksen vihreän valon aikana.

Raitiovaunuvalojen toimintaperiaate:

  1. Opastin on pimeänä, kun Ratikkaa ei ole lähimailla.
  2. Kun opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, tielläliikkujien tulee olla erityisen varovaisia raitiotietä ylittäessään.
  3. Kun kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, kulkuneuvo tulee pysäyttää, mikäli sen pystyy tekemään turvallisesti. Ratikka on jo lähellä!
  4. Kun kaksi punaista valoa syttyy, risteykseen ei saa enää missään tapauksessa ajaa. Ratikka kulkee risteyksen läpi.
  5. Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Katso video raitiovaunun väistämisestä >

Ratikka tasa-arvoisessa risteyksessä

  • Tasa-arvoisessa risteyksessä Ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan.

Suojatie

  • Suojateillä tien ja radan yli kulkevat suojatiemerkinnät. Yleensä kohdalla on myös valo-ohjaus.
  • Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa.
  • Tarkkaavaisuus on silti tarpeen, sillä raskas vaunu ei pysty äkkipysähdyksiin eikä voi väistää kulkijaa.
  • Hämeenkadun koeajoalueella on valo-ohjattuja suojateitä Rautatienkadun, Pellavatehtaankadun, Näsilinnankadun ja Hämeenpuiston kohdilla. Myöhemmin valo-ohjattu suojatie
    tulee myös Aleksis Kiven kadun kohdalle. Kaikki Pirkankadun ylittävät suojatiet koeajoalueella ovat valo-ohjattuja.
  • Valo-ohjattujen suojateiden lisäksi jalankulkijoilla on mahdollisuus ylittää katu ylityspaikkojen kohdalla.

Ylityspaikka

  • Ylityspaikan kohdalla ei ole suojatiemerkintöjä.
  • Ylityspaikalla jalankulkija väistää Ratikkaa, busseja, takseja ja huoltoliikennettä.
  • Tarkkaavaisuus on aina tarpeen, silla raskas vaunu ei pysty
    äkkipysähdyksiin eikä voi väistää kulkijaa.
  • Tarkkaile merkintöjä (liikennemerkki ja/tai tiemerkinnät),
    niin tiedät, milloin olet menossa suojatielle!

Liikenneympyrä

  • Liikenneympyröissä autoilijoita ohjaavat raitiovaunuvalot. Ne antavat Ratikalle etusijan liikenneympyrässä.
  • Valo-ohjaus tarvitaan liikenneympyröihin sen takia, että raitiotiellä on etuisuus ja esimerkiksi takaviistosta tulevaa Ratikkaa olisi autosta vaikeaa huomata.
  • Tilanteissa, joissa Ratikkaa ei ole tulossa, käyttäydytään samalla tavalla kuin missä tahansa liikenneympyrässä.

Sekaliikennekaistat

  • Autot ja Ratikka kulkevat Tampereella samoilla kaistoilla Insinöörinkadulla ja Tekunkadulla.
  • Hämeenkadulla samoilla kaistoilla Ratikan kanssa kulkevat bussit, taksit ja huoltoliikenne.
    • Hämeenkadun nopeusrajoitus on 20 km/h.
  • Mikäli kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen.
    • Tarkista, että ajoneuvosi uloin osa on vähintään 1 metrin päässä lähimmän kiskon reunasta, jotta Ratikan kulku olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos pysäköit kaarteeseen, jätä tilaa vähintään 2 metriä.

Joukkoliikennekatu

  • Joukkoliikennekadulla saavat ajaa vain Ratikat, bussit ja taksit.
  • Huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä.
  • Joukkoliikennekatuosuuksilla on vaihtopysäkkialueet, joissa matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin.
  • Hervannassa Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus, jolla takseilla ajaminen on sallittua – muulla liikenteellä ei.
  • Parkkihalleihin ja parkkikentälle ajetaan Hervannan valtaväylän kautta.
  • Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välillä on joukkoliikennekatuosuus, jolla tontille ajo on sallittu – mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty.
  • Hämeenkatu on kävelypainotteinen joukkoliikennekatu.

Yhteiselo Ratikka-ajassa alkoi Hervannasta

Tampereen Ratikan koeajot aloitettiin Hervannassa maaliskuussa 2020. Ensimmäinen koeajoalue ulottui raitiotievarikolta Turtolaan. Syyskuussa koeajot laajenivat Tammelaan, Itsenäisyydenkadun asematunnelille asti. Marraskuussa otettiin käyttöön uusi koeajoalue, joka ulottui Itsenäisyydenkadun asematunnelista Hämeenkadun ja Pirkankadun kautta Pyynikintorille asti. Maaliskuussa 2021 koeajot laajenevat Taysin alueelle ja Etelä-Hervantaan Makkarajärvenkadulle.

Ennen ensimmäisen Tampereen Ratikan saapumista toukokuussa 2020, Tampereelle saatiin Saksassa käytössä ollut testiraitiovaunu. Testivaunua käytettiin raitiotieradan ja siihen liittyvien järjestelmien testaukseen. Testivaunu nähtiin ensimmäistä kertaa varikon ulkopuolella koeajoissa 18.3.2020. Koeajot aloitettiin lajinsa ensimmäisellä Tampereen Ratikalla heinäkuussa 2020.

Lue lisää koejoista

Tampereen Ratikasta

Toukokuussa 2020 Tampereelle saapui lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka. Ensimmäisen kerran Tampereen Ratikka nähtiin koeajoissa varikon ulkopuolella heinäkuussa. Toinen vaunu saapui Tampereelle syyskuussa 2020. Vuonna 2021 liikennöinnin alkaessa Tampereella on 19 raitiovaunua.

Syyskuussa 2020 koeajot laajenivat Turtolan ja Itsenäisyydenkadun asematunnelin välille ja marraskuussa 2020 Ratikka nähtiin ensimmäistä kertaa Pyynikintorilla asti. Maaliskuussa 2021 koeajot laajenevat Taysin alueelle ja Etelä-Hervantaan Makkarajärvenkadulle.

Ratikalla matkustamista Tampereella päästään kokeilemaan keväällä, kun avoin koeliikenne käynnistyy toukokuussa. Varsinainen aikataulujen mukainen liikennöinti alkaa 9.8.2021.

Lue lisää Ratikasta

Kartat ja liikennejärjestelykaaviot, Insinöörinkatu - Makkarajärvenkatu

Kartat ja liikennejärjestelykaaviot, Teiskontie - Tekunkatu - Lääkärintie

Kartat ja liikennejärjestelykaaviot, Asematunneli - Pyynikintori

Kartat ja liikennejärjestelykaaviot, Turtola-Tammela

Kartat ja liikennejärjestelykaaviot, Hervanta-Turtola

Materiaalit kouluille ja päiväkodeille

Muut materiaalit

Tampereen Ratikan turvallinen bongaaminen

Nyt tarkkana! Oheisessa animaatiossa kerromme tärkeää tietoa Ratikan turvallisesta bongaamisesta.

Bongasitko Ratikan? Jaa kuvasi sosiaalisessa mediassa tunnisteella #TampereenRatikka

Katso video YouTubessa

Rasse-koira matkustaa Ratikalla

Rasse-koira matkustaa ensimmäistä kertaa yksin Tampereen Ratikalla tapaamaan ystäväänsä Onni-nallea. Seuraa, miten hänen matkansa sujuu.

Katso video YouTubessa

Onni-nalle matkustaa Nyssellä

Onni-nalle matkustaa Nyssellä ensimmäistä kertaa. Opi yhdessä Onnin kanssa, mistä hyvä bussimatka on tehty!

Katso video YouTubessa

R.A. Tikka ja Ratikkabongari Ratikkapysäkillä

Ratikka tuo kaikkien Tampereella liikkuvien arkeen uutta opeteltavaa. Uuden edessä ovat myös pienet tamperelaiset. Apuun ovat rientäneet Ratikkabongari ja paljasvarpainen takatukkatikka R.A. Tikka. R.A. Tikan ja Ratikkabongarin matka jatkuu Ratikkareittiä pitkin ja nyt ollaan Ratikkapysäkillä.

Katso video YouTubessa

Raiteiden turvallinen ylittäminen R.A. Tikan ja Ratikkabongarin kanssa

Katso video YouTubessa

Mitä tähän mennessä on tehty ja mitä on tulossa?

Ratikan vaiheet