Turvallisesti kohti Ratikka-aikaa

Tampereen raitiotieradalla aloitetaan koeajot testiraitiovaunulla maaliskuussa 2020. Raitiovaunu on täysin uusi liikenneväline Tampereen liikenteessä. Jotta liikkuminen yhdessä on kaikille sujuvaa ja turvallista, liikennesääntöjen kertaaminen ja tarkkaavaisuus ovat jokaiselle valttia. Tältä sivulta löydät tietoa Ratikkakaupungin liikenneturvallisuudesta ja voit ladata liikenneturvallisuusmateriaaleja käyttöösi.

Tampereen Ratikan testivaunu

Yhteiselo Ratikka-ajassa alkaa Hervannasta

Ennen ensimmäisen Tampereen Ratikan saapumista toukokuussa 2020, Tampereelle saadaan Saksassa käytössä ollut testiraitiovaunu. Testivaunua käytetään raitiotieradan ja siihen liittyvien järjestelmien testaukseen. Testivaunu nähdään ensimmäistä kertaa varikon ulkopuolella koeajoissa 18.3.2020. Koeajoja tehdään raitiovaunuvarikon ja Turtolan raitiopysäkin välisellä rataosuudella ja ne kestävät tarvittaessa huhtikuun loppuun asti.

Lue lisää testivaunusta

Koeajot ja koeajoalue

Koeajot aloitetaan varikon alueella 16.3.2020. Varikkotestien jälkeen alkavat linjaraiteen koeajot. Testejä tehdään vaiheittain varikkoalueen ja Turtolan välisellä rataosuudella. Vaunun kulkua muun liikenteen joukossa varmistetaan tällöin liikenteenohjaajilla. Radan varteen tuodaan myös testiliikenteestä muistuttavia huomio-opasteita. Testiajoja tehdään arkisin klo 9-15.

Lue lisää koeajoalueesta

Ratikkakaupungin liikennesäännöt

Sujuva liikenne on yhteispeliä. Liikenteen sujuvuus syntyy toisten huomioon ottamisesta ja sääntöjen noudattamisesta. Ratikan tulo antaa hyvän syyn yhteispelin petraamiseen; tilannenopeudet, vilkun käyttö, liikennevalojen ja suojatiesääntöjen noudattaminen ovat asioita, joissa olisi aina kasvun varaa.

Koeajojen aikana liikenteenohjaajat opastavat liikkujia, mutta koeajot antavat mahdollisuuden opetella liikkumista Ratikka-aikana. Vanhat liikennesäännöt pätevät edelleen, mutta raitiovaunu tuo mukanaan myös uusia asioita, joita Tampereella liikkuessa ei ole tarvinnut aiemmin ajatella.

Raitiovaunuvalot

  • Raitiovaunuvalon tarkoituksena on pysäyttää muu liikenne, jotta Ratikka pääsee risteyksestä suoraan läpi
  • Raitiovaunuvalo antaa Ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä
  • Hervannassa on Insinöörinkadulla raitiovaunuvaloja

Raitiovaunuvalojen toimintaperiaate:

  1. Opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, joka kehottaa tielläliikkujia erityiseen varovaisuuteen.
  2. Kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, ja sen palaessa auto tulee pysäyttää, mikäli sen pystyy tekemään turvallisesti. Ratikka on jo lähellä!
  3. Kaksi punaista valoa alkavat vilkkua, eikä risteykseen saa enää missään tapauksessa ajaa. Ratikka kulkee risteyksen läpi.
  4. Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

 

Ratikka tasa-arvoisessa risteyksessä

  • Tasa-arvoisessa risteyksessä Ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan

Joukkoliikennekatu

  • Joukkoliikennekadulla saavat ajaa vain ratikat, bussit ja taksit
  • Huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä
  • Hervannassa Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus, jolla takseilla ajaminen on sallittua – muulla liikenteellä ei
  • Joukkoliikennekatuosuuksilla on vaihtopysäkkialueet, joissa matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin
  • Parkkihalleihin ja parkkikentälle ajetaan Hervannan valtaväylän kautta
  • Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välillä on joukkoliikennekatuosuus, jolla tontille ajo on sallittu – mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty

Ylityspaikat ja suojatiet

  • Ylityspaikka on kohta, josta raitiotien voi ylittää, mutta Ratikkaa pitää väistää
  • Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli ei. Tarkkaile merkintöjä (liikennemerkki ja/tai tiemerkinnät), niin tiedät milloin olet menossa suojatielle!
  • Hervannassa ylityspaikkoja on Hermiankadulla
  • Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa
  • Tarkkaavaisuus on silti tarpeen, sillä raskas vaunu ei pysty äkkipysähdyksiin eikä voi väistää kulkijaa

Sekaliikennekaistat

  • Autot ja Ratikka kulkevat Tampereella monessa kohdin samoilla kaistoilla
  • Mikäli kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen

Rasse-koira matkustaa Ratikalla

Rasse-koira matkustaa ensimmäistä kertaa yksin Tampereen Ratikalla tapaamaan ystäväänsä Onni-nallea. Seuraa, miten hänen matkansa sujuu.

Katso video Youtubessa

Onni-nalle matkustaa Nyssellä

Onni-nalle matkustaa Nyssellä ensimmäistä kertaa. Opi yhdessä Onnin kanssa, mistä hyvä bussimatka on tehty!

Katso video Youtubessa

Mitä tähän mennessä on tehty ja mitä on tulossa?

Ratikan vaiheet