Suomen modernein joukkoliikenneväline

Tampereen Ratikka on raamikas, ulkomuodoltaan näyttävä ja juuri Tampereelle suunniteltu. Tutustu vaunumme sisätiloihin, niin saat tuntumaa siitä, millainen Ratikkakyyti vuonna 2021 odottaa.

Tasaista kyytiä ilman kynnyksiä ja portaita

Vaunumme lattia on samalla tasolla kuin pysäkkilaiturit eikä vaunussa ole portaita, joten liikkuminen vaunuun ja vaunussa on esteetöntä. Tampereen Ratikka kulkee molempiin suuntiin ja ovet avautuvat molemmilla kyljillä.

Valoisa ja ilmastoitu

Ratikka on hyvin valaistu, ilmastoitu ja sopivan lämpöinen. Vaunun jarruttaessa syntyvää energiaa syötetään takaisin verkkoon, tai sitä hyödynnetään lämmityskaudella vaunun lämmityksessä.

Tilaa monenlaisille matkustajille

Kaikki ovat tervetulleita kyytiin. Siksi vaunussa on erikseen paikat enimmillään
12 lastenvaunulle tai 6 isolle pyörätuolille
6 paikkaa polkupyörälle
4 paikkaa opaskoiran kanssa matkustavalle

Suunniteltu Tampereelle ja tamperelaisten kanssa

Vaunun malliin tutustuneilta koekäyttäjäryhmiltä saimme arvokasta palautetta vaunun muotoiluun. Tampereen Ratikka perustuu Skoda Transtechin pohjoisten olojen Artic-malliin, mutta suunnittelua on jatkettu juuri tamperelaisten tarpeet silmällä pitäen. Tamperelaiset ovat päässeet äänestämään mm. Ratikan väristä ja kuosisuunnittelijasta.

Monikäyttöalueella mahdut toimimaan

Siirtyessäsi vaunuun olet sen monikäyttöalueella. Siellä matkustat helpoimmin polkupyörän, rollaattorin tai vaikka isojen kantamusten kanssa. Alueen esteettömyyttä on testattu monenlaisilla apuvälineillä. Lastenvaunulla tai pyörätuolilla mahtuu kääntymään ja opasteraidat lattiassa ohjaavat oikealle paikalle.

Tehoa ja kokoa löytyy

Tilaa 264 matkustajalle, 104 istumapaikkaa

Keskikokoisessa matkustajalentokoneessa on paikat suunnilleen samalle matkustajamäärälle. Istumapaikkoja Ratikassa on 20 henkilöauton verran.

Lähes 10 m pidempi ja 25 cm leveämpi kuin Helsingissä

37,3 m pitkässä ja 2,65 m leveässä vaunussa on kauttaaltaan matala lattia ja vapaata lattiatilaa löytyy yli 50 m2. Leveässä vaunussa istuu mukavasti ja mahtuu liikkumaan isojenkin kantamusten kanssa.

Voimaa kuin yhdistelmärekassa, tehoa kuin superautossa

Ratikassa on lähes 800 hevosvoimaa. Sen kahdeksalla moottorilla ei kuitenkaan tuoteta turbovauhtia ja äärimmäistä vääntöä. Tehot jakautuvat vaunun 8 akselin kautta 16 pyörään ja tarjoavat tasaisimman matkustuskokemuksen. Keskellä kaupunkia mennään noin kahdenkympin keskinopeudella. Ruuhka-aikaan Ratikka on silti nopein tapa liikkua.

Tampereen vaunun matkassa

Tampereen Ratikan kahdeksas vaunu saapuu torstai-iltana

2.3.2021

Tampereelle saadaan kahdeksas raitiovaunu myöhään torstai-iltana 4.3. Vaunun purku raiteelle tehdään perjantaiaamuna.

Tampereen Ratikan seitsemäs vaunu saapuu lauantai-iltana

19.2.2021

Tampereelle saadaan seitsemäs raitiovaunu myöhään lauantai-iltana 20.2. Vaunun purku raiteelle tehdään sunnuntaiaamuna.

Tampereen Ratikan kuudes vaunu saapuu perjantai-iltana

19.1.2021

Tampereelle saapuu kuudes raitiovaunu myöhään perjantai-iltana 22.1. Vaunun purku raiteelle tehdään lauantaiaamuna.

Näin vaunujen rakentaminen etenee

2018

Tiedämme millainen
siitä tulee

Raitiovaunun muotoilu
valmistuu loppuvuodesta.

2019

Vaunujen valmistus
hyvässä vauhdissa

Raitiovaunujen valmistus
käynnistyy 2018 lopussa
Transtechin tehtaalla Kajaanissa.

2020

Testiajot
käynnistyvät

Ensimmäinen raitiovaunu
valmistuu testeihin vuoden
alussa.

2021

Raitiovaunu-
liikenne alkaa

Tampereen Ratikka
aloittaa liikkennöinnin.