2016
2017
2018
2019
2020
2021
Marraskuu 2016

Tampere tekee historiallisen päätöksen - Tampereelle rakennetaan raitiotie

Tampere ottaa ensiaskeleensa kohti uutta aikaa kaupungin historiassa, kun Tampereen valtuusto äänestää raitiotien rakentamisen puolesta. Päätöksen myötä raitiotien ensimmäisen vaiheen rakentaminen aloitetaan keväällä 2017.

Maaliskuu 2017

Rakennustyöt käynnistyvät

Tampereen raitiotien ensimmäisen osan, Pyynikintori-TAYS-Hervanta, rakennustyöt starttaavat. Töitä tehdään vaiheittain viidellä eri työmaa-alueella: Keskustassa, Kalevassa, Hervannan valtaväylällä, Hervannassa sekä varikon työmaalla Hervannassa.

Toukokuu 2017

Maailman ensimmäiset tamperelaiset raitiotiekiskot Hervannan maaperään

Raitiotiekiskot tuodaan Hervantaan Antwerpenistä saakka. Insinöörinkadun ja Kanjoninkadun risteysalueelle rakennetaan Tampereen ensimmäiset metrit betonilaatan päälle asennettua raitiotiekiskoa.

Kesäkuu 2017

Ratikkapäivän viettoa Keskustorilla

Kesäkuun kuudentena päivänä Tampereen Keskustorilla juhlitaan Tampereen raitiotien rakentamisen alkua. Tarjolla on mahdollisuus tutustua helsinkiläiseen raitiovaunuun, joka poikkeaa Tampereelle matkallaan Kajaanista Helsinkiin. Kuntalaisten keskusteluareenassa jaetaan tietoa ratikasta ja vastataan kuntalaisten kysymyksiin. 1 000 ensimmäistä saa ilmaiset liput Tampereen Ratikkaan.

Heinäkuu 2017

Hämeenkadun ensimmäisten kiskojen asennus

Heinäkuun puolessa välissä Hämeenkatu saa ensimmäiset raitiotiekiskonsa kadun länsipäähän.

Syyskuu 2017

Raitiotien varikon valmistelevat rakennustyöt käynnistyvät

Raitiotievarikko rakennetaan Hervantaan Hermiankadun päähän, lähelle Ruskon teollisuusaluetta. Tonttia valmistelevien töiden kesto on arviolta noin vuosi. Varsinaisiin varikon rakentamistöihin päästään keväällä 2019.

Syyskuu 2017

Vanhan lompakon tarina

Ratikkatyömaalta löytyy lompakko 30 vuoden takaa. Omistaja ja lompakko löytävät toisensa sosiaalisen median voimalla muutamassa tunnissa.

Lokakuu 2017

Laulusillan avajaiset

Hervannan valtaväylän ylittävä pyöräily- ja jalankulkutie Laulusilta avataan uudelleen kulkijoiden käyttöön. Nyt sen alta mahtuu ajamaan Ratikka. Iloinen avajaistilaisuus täyttää sillan ihmisistä ja ilmapalloista.

Joulukuu 2017

Kaupunginhallitus päättää toisen vaiheen suunnittelusta

Tampereen kaupunginhallitus päättää kokouksessaan, että raitiotien kakkososan kehitys- ja suunnitteluvaihe aloitetaan. Lopullinen päätös rakentamisesta jää myöhemmäksi.

Helmikuu 2018

Hämeensillan rakennustyöt alkavat

Hämeensilta uusitaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe käynnistyy helmikuussa, jolloin sillan eteläisen puolen purkaminen aloitetaan. Tampereen katukuvaan tulee väliaikainen aukko, kun legendaariset Pirkkalaispatsaat siirtyvät remontin alta suojaan.

Maaliskuu 2018

Vaunusuunnittelun katselmoinnit käynnistyvät - Mikä ihmeen maketti?

Tampereen oman Ratikan vaunusuunnittelu on aloitettu ja ensimmäinen maketti (raitiovaunun täysikokoinen, laudasta ja vanerista tehty malli) esitellään erilaisille tamperelaisille käyttäjäryhmille Oulussa. Vaunujen suunnittelutyö jatkuu katselmuksissa saatujen kommenttien perusteella.

Huhtikuu 2018

Tampereen Ratikan värivaihtoehtojen arviointi

Tamperelaiset saavat arvioitavakseen Ratikan värivaihtoehdot. Nyt haetaan yhdessä mahdollisimman hyvin Tampereelle sopivaa väritystä Ratikalle!

Toukokuu 2018

Väriarvioinnin tulokset julkaistaan

Huhtikuussa pidetyn Ratikan värivaihtoehtojen arvioinnin saamat tulokset julkistetaan. Tulosten ohjaamana Ratikan muotoilusta vastaava suunnittelutoimisto jatkaa Ratikan muodon ja värityksen suunnittelua.

Elokuu 2018

Varikon rakentaminen alkaa

Varikkorakennusten rakentaminen aloitetaan Hervannassa maatöiden valmistuttua.

Syyskuu 2018

Tampereen Ratikka mukana Tampereen päivässä su 30.9.

Julkaisemme tällä sivustolla Ratikan Tampereen päivän ohjelman keskiviikkona 26.9.

Lokakuu 2018

Tamperelaiset valitsivat punaisen raitiovaunun

Raitiovaunun ulkomuoto julkistetaan. Raitiovaunun muotoilussa lähtökohtana oli tehdä selkeästi tamperelainen ja Tampereen tarpeisiin sopiva ratikka. Tamperelainen raitiovaunu on ulkomuodoltaan pehmeä, pelkistetty ja funktionaalinen. Raitiovaunun ulkomuodossa huomio kiinnittyy keulan muotoon, matkustamon valoisuuteen, ikkunalinjan ja ovien muodostamaan rytmiin sekä LED-valojen käyttöön.

Raitiovaunun väristä Tampereen päivän -tapahtumaviikonlopun yhteydessä järjestetyssä yleisöäänestyksessä punainen väri sai 13 867 ääntä, joka oli 59 prosenttia kaikista annetuista äänistä. Vaaleansininen, joka oli toinen värivaihtoehto ratikan pääväriksi, sai 9 711 ääntä. Näin ollen Tampereen katukuvassa nähdään vuonna 2021 punainen ratikka.

Joulukuu 2018

Raitiovaunujen valmistuksen aloitus

Tamperelaisten raitiovaunujen valmistus alkaa Transtechin tehtaalla Kajaanissa.

Tammikuu 2019

Tampereen Ratikan tarkka maketti saapuu Tampereelle

Huhtikuun 2018 katselmuksissa saatiin tuntumaa Ratikan sisätiloihin.  Alkuvuonna 2019 tarkka maketti eli Ratikan täysikokoinen malli esitellään kaupunkilaisille, jotka pääsevät tutustumaan myös vaunun sisätiloihin.

Lokakuu 2019

Hämeensilta valmistuu vastaanottamaan raitiotiekiskot

Hämeensillan muutostöiden toinen vaihe valmistuu ja Hämeensilta on valmis raitiotiekiskojen asennusta varten.

Helmikuu 2020

Testiajot käynnistyvät

Ensimmäinen raitiovaunu valmistuu testeihin vuoden alussa.

Toukokuu 2021

Raitiovaunuliikenne alkaa

Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa. Astu kyytiin!