Sosiaalinen vastuu Tampereen Raitiotie Oy:ssa

Tampereen Raitiotie Oy kantaa välitöntä sosiaalista vastuuta oman henkilökuntansa hyvinvoinnista ja välillisesti alihankkijoidensa palveluksessa työskentelevien ihmisten hyvinvoinnista. Sosiaalinen vastuu vaikuttaa muun muassa henkilöstö-, sopimus- ja koulutuspolitiikassa, laadunvalvonnassa, sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä yrityksen johtamis- ja ohjauskeinoissa.

Henkilökunta

  • Koulutamme työntekijöitämme ja panostamme osaamisen kehittämiseen.
  • Osallistamme työntekijöitä yrityksen päätöksentekoon.
  • Panostamme työntekijöidemme työterveyteen.
  • Panostamme työntekijöidemme työturvallisuuteen.
  • Parannamme työntekijöidemme työskentelyolosuhteita: panostamme työvälineisiin ja tarjoamme mahdollisuuden keskytyksettömään työskentelyyn.
  • Pidämme huolta työntekijöidemme työpätevyyksistä.
  • Teemme säännönmukaista lakisäädösseurantaa (EHS).
  • Tuemme työn ja muun elämän tasapainoa tarjoamalla etätyömahdollisuuden.
  • Tarjoamme oikeudenmukaisen ja kannustavan palkan ja tulospalkkiojärjestelmän. Lisäksi työntekijöidemme käytössä on liikunta- ja kulttuurietu.
  • Panostamme työyhteisön ja johtamisen laadun kehittämiseen, jonka tavoitteena on, että henkilöstö arvostaa työtään ja työnantajaansa ja on motivoitunut hyviin työsuorituksiin.
  • Kartoitamme työntekijöidemme työhyvinvointia kyselyllä. Tarvittaessa tartumme epäkohtiin ja teemme tarvittavat toimenpiteet.

Yhteiskunta ja lähiyhteisö

  • Turvaamme toimivan liikennejärjestelmän.
  • Olemme vuorovaikutuksessa ja teemme yhteistyötä julkisen sektorin, muiden yritysten ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
  • Teemme yhteistyötä oppilaitosten kanssa ja pyrimme tarjoamaan harjoittelupaikkoja.
  • Tarjoamme koulutuksia kolmansille osapuolille: Ratikkaturvakoulutukset verkossa, sekä viranomaiskoulutukset.
  • Tarjoamme työpaikkoja: työllistämisvaikutukset mm. työttömien työllistäminen Raitiotiellianssin kannustinjärjestelmän kautta.
  • Tuemme paikallisia hankintoja.

Matkustajat, yhteistyökumppanit ja markkina

  • Palveluintegraattorina pyrimme takaamaan palveluiden laadun, ympäristöystävällisyyden ja parantamaan turvallisuutta.
  • Tiedotamme avoimesti palveluistamme matkustajille.
  • Käytämme läpinäkyvää hinnoittelua.
  • Tarjoamme mahdollisuuden vaikuttaa asiakaspalautejärjestelmämme kautta.
  • Suoritamme maksut ajallaan tavarantoimittajille ja liikekumppaneille.

Palvelut ja hankintaketjut

  • Kehitämme raitiotiejärjestelmää, joka täyttää matkustajien toiveet kestävästä kehityksestä.
  • Yhtiömme velvoittaa noudattamaan vastuullisia toimintatapoja ja ohjeistuksia alihankintaketjussa.
  • Arvostamme matkustajiemme ja palveluntuottajiemme työtekijöiden terveyttä, turvallisuutta, sekä yksityisyyden suojaa.