Seudullinen yleissuunnitelma
Tampereen raitiotien yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.
Itsenäisyydenkadulla valmistaudutaan tulevaisuuden Ratikkaliikenteeseen — Muutostyöt vaikuttavat alueella liikkumiseen kesäkuussa
16.5.2025Itsenäisyydenkadulla, Salhojankadun ja Yliopistonkadun välillä, tehdään Tampereen Ratikan vaihdetöitä toukokuun lopulta syyskuun alkuun osana Ratikan reitin laajentamista kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Alueella sijaitseva Ratikan vaihde sähköistetään, jotta liikennöinti on sujuvampaa jatkossa myös kohti Linnainmaata. Työt vaikuttavat kesäkuussa alueella liikkumiseen ja muun muassa bussien reitteihin. Ratikan yöliikenteessä on katko juhannuksena. Itsenäisyydenkadulla tehdään nykyiseen Tampereen Ratikan rataan ...
Tampereen Ratikan rakentamisen vaikutuksista kerätään ensimmäisenä Suomessa tietoa mehiläisten avulla
29.4.2025Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Rakennettavan reitin varrelle asennetaan huhtikuussa mehiläispesiä, joissa villimehiläiset ja kimalaisten yhdyskunnat pääsevät keräämään arvokasta tietoa työmaan vaikutusalueen kasvillisuuden muutoksista. Mehiläisten hyödyntäminen on ensimmäinen laatuaan Suomessa vastaavissa infrahankkeissa. Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssille on asetettu korkeat vastuullisuustavoitteet. Raitiotien rakentamisen myötä allianssin tehtävänä on kehittää yhteistä, viihtyisää ja kestävää kaupunkiseutua Tampereen ...
Pirkkalassa kaksi kolmesta suhtautuu myönteisesti Ratikkaan, kertoo tuore tutkimus
13.3.2025Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakenteilla olevien osuuksien Kaupin kampus–Ruotula ja Sorin aukio–Partola läheisyydessä asuvat kuntalaiset suhtautuvat Tampereen Ratikkaan pääosin myönteisesti, kertoo tuore kyselytutkimus. Reitin varren asukkaista Ratikkaan suhtautuu myönteisesti 84 % ja kielteisesti 9 %. Reitin varren asukkaiden lisäksi suhtautumista Ratikkaan kysyttiin myös koko Pirkkalan alueen asukkailta, jossa myönteisesti Ratikkaan suhtautuvien pirkkalalaisten määrä on 66 % ja ...
Seudullisen yleissuunnitelman materiaalit
Raitiotien seudullinen yleissuunnitelma valmistui helmikuussa 2021.
Seudullisen yleissuunnitelman mukaiset ratavaraukset
Tampereen, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven valtuustot päättivät tulevaisuuden raitiotielinjojen ratavarausten sijainnit loka-marraskuussa 2020.

Tutustu seudullisen yleissuunnitelman asemapiirroksiin
Asemapiirrokset: Sorin aukio – Härmälä -Pirkkala
Asemapiirrokset: Tays – Linnainmaa – Kangasala
Asemapiirrokset: Lielahti-Ylöjärvi
Arvio ratahaarojen toteutusaikataulusta
Tämän hetken arvio ratahaarojen toteutusjärjestyksestä:
- Pirkkala-Linnainmaa, rakentaminen 2025–2032
- Lielahti–Ylöjärvi, rakentaminen 2032-35
- Linnainmaa–Kangasala, rakentaminen 2036-2039
- Hatanpää–Vuores, rakentaminen 2030-luvulla

Seudullisen raitiotien tavoitelinjasto
Yleissuunnitelmassa raitiotie esitetään seudun joukkoliikennejärjestelmän runkolinjana ja pääasiallisena joukkoliikenteen matkaketjun kulkumuotona vaikutusalueellaan. Seudulliset raitiolinjat kytketään osaksi rakenteilla olevaa Tampereen raitiotiejärjestelmää, mikä edellyttää koko raitiotielinjaston suunnittelua kokonaisuutena. Seudulliset raitiolinjat muodostavat Tampereen keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja. Suunnittelun lähtökohtana on kullakin linjalla 7,5 minuutin vuoroväli.


Lielahdesta Ylöjärvelle
Tampereen raitiotien laajentamisesta Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon on tehty tarkentava yleissuunnitelma. Tutustu suunnitteluun.
Tutustu suunnitteluun Lielahti-Ylöjärvi suunnalla