Seudullinen yleissuunnitelma

Tampereen raitiotien yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.

Itsenäisyydenkadulla valmistaudutaan tulevaisuuden Ratikkaliikenteeseen — Muutostyöt vaikuttavat alueella liikkumiseen kesäkuussa

16.5.2025

Itsenäisyydenkadulla, Salhojankadun ja Yliopistonkadun välillä, tehdään Tampereen Ratikan vaihdetöitä toukokuun lopulta syyskuun alkuun osana Ratikan reitin laajentamista kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Alueella sijaitseva Ratikan vaihde sähköistetään, jotta liikennöinti on sujuvampaa jatkossa myös kohti Linnainmaata. Työt vaikuttavat kesäkuussa alueella liikkumiseen ja muun muassa bussien reitteihin. Ratikan yöliikenteessä on katko juhannuksena.  Itsenäisyydenkadulla tehdään nykyiseen Tampereen Ratikan rataan ...

Lue lisää

Tampereen Ratikan rakentamisen vaikutuksista kerätään ensimmäisenä Suomessa tietoa mehiläisten avulla

29.4.2025

Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Rakennettavan reitin varrelle asennetaan huhtikuussa mehiläispesiä, joissa villimehiläiset ja kimalaisten yhdyskunnat pääsevät keräämään arvokasta tietoa työmaan vaikutusalueen kasvillisuuden muutoksista. Mehiläisten hyödyntäminen on ensimmäinen laatuaan Suomessa vastaavissa infrahankkeissa. Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssille on asetettu korkeat vastuullisuustavoitteet. Raitiotien rakentamisen myötä allianssin tehtävänä on kehittää yhteistä, viihtyisää ja kestävää kaupunkiseutua Tampereen ...

Lue lisää

Pirkkalassa kaksi kolmesta suhtautuu myönteisesti Ratikkaan, kertoo tuore tutkimus

13.3.2025

Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakenteilla olevien osuuksien Kaupin kampus–Ruotula ja Sorin aukio–Partola läheisyydessä asuvat kuntalaiset suhtautuvat Tampereen Ratikkaan pääosin myönteisesti, kertoo tuore kyselytutkimus. Reitin varren asukkaista Ratikkaan suhtautuu myönteisesti 84 % ja kielteisesti 9 %. Reitin varren asukkaiden lisäksi suhtautumista Ratikkaan kysyttiin myös koko Pirkkalan alueen asukkailta, jossa myönteisesti Ratikkaan suhtautuvien pirkkalalaisten määrä on 66 % ja ...

Lue lisää

Seudullisen yleissuunnitelman materiaalit

Raitiotien seudullinen yleissuunnitelma valmistui helmikuussa 2021.

Seudullisen yleissuunnitelman mukaiset ratavaraukset

Tampereen, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven valtuustot päättivät tulevaisuuden raitiotielinjojen ratavarausten sijainnit loka-marraskuussa 2020.

Tutustu seudullisen yleissuunnitelman asemapiirroksiin

Asemapiirrokset: Sorin aukio – Härmälä -Pirkkala

Asemapiirrokset: Tays – Linnainmaa – Kangasala

Asemapiirrokset: Lielahti-Ylöjärvi

Arvio ratahaarojen toteutusaikataulusta

Tämän hetken arvio ratahaarojen toteutusjärjestyksestä:

  1. Pirkkala-Linnainmaa, rakentaminen 2025–2032
  2. Lielahti–Ylöjärvi, rakentaminen 2032-35
  3. Linnainmaa–Kangasala, rakentaminen 2036-2039
  4. Hatanpää–Vuores, rakentaminen 2030-luvulla

Seudullisen raitiotien tavoitelinjasto

Yleissuunnitelmassa raitiotie esitetään seudun joukkoliikennejärjestelmän runkolinjana ja pääasiallisena joukkoliikenteen matkaketjun kulkumuotona vaikutusalueellaan. Seudulliset raitiolinjat kytketään osaksi rakenteilla olevaa Tampereen raitiotiejärjestelmää, mikä edellyttää koko raitiotielinjaston suunnittelua kokonaisuutena. Seudulliset raitiolinjat muodostavat Tampereen keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja. Suunnittelun lähtökohtana on kullakin linjalla 7,5 minuutin vuoroväli.

Tampereen Ratikan havainnekuva: Ylöjärvi, Leijapuisto - Kuruntie etelään

Lielahdesta Ylöjärvelle

Tampereen raitiotien laajentamisesta Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon on tehty tarkentava yleissuunnitelma. Tutustu suunnitteluun.

Tutustu suunnitteluun Lielahti-Ylöjärvi suunnalla