Voit tutustua tällä sivulla Tampereen Ratikkaa koskeviin opinnäytetöihin.

TekijäOpinnäytetyön nimiOpinnäytetyön osoiteKuvaus opinnäytetyöstä
Maija Vehkalahti (2025)Tampereen raitiotien simuloitujen ja toteutuneiden ajoaikojen vertailu, Hämeen AMKhttps://www.theseus.fi/handle/10024/886439Työn tavoitteena on analysoida Tampereen raitiotien ensimmäisen osan ajoaikoja valittuina ajanjaksoina ja verrata näitä aikoja raitiotien suunnitteluvaiheessa laaditulla simuloinnilla saatuihin ajoaikoihin. Työssä on pyritty löytämään syitä ajoaikojen eroavaisuuksille erityisesti simuloinnissa käytetyistä parametreistä, mutta ajoaikojen eroja aiheuttavia tekijöitä on analysoitu myös muilta osin, mikäli ajoaikojen eroavaisuuksien on tulkittu johtuvan muista syistä eikä suoraa yhteyttä simuloinnissa käytettyihin parametreihin ole voitu todeta. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla toteutuneita ja simuloituja pysäkkiaikoja ja analysoida vertailtua tietoa suhteessa nousijamääriin.
Suvi Tammilehto (2025)Opinnäytetyö: Tampereen raitiotien ennen-jälkeen vaikutusten arviointi HAMK /yAmkhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059207Opinnäytetyössä selvitettiin, miten ennen raitiotien rakentamista laaditussa vaikutusten arviointiraportissa ennakoidut vaikutukset ovat toteutuneet Tampereen raitiotien osalla 1. Opinnäytetyö rajautui  käsittelemään liikenteellisiä vaikutuksia, vaikutuksia lasten ja nuorten liikkumiseen sekä esteettömyyteen.
Simo Pokela (2025)Ins.työ: Parametrisuunnittelu ja sen kehitys teknisissä järjestelmissähttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048852Opinnäytetyössä tehtiin parametrista, tietokoneavusteista suunnittelua, jonka avulla voitiin tukea muilla suunnitteluohjelmilla tehtävää suunnittelutyötä. Opinnäytetyössä perehdytään tietomallin ja parametrisuunnittelun perusteiden lisäksi raitiotiejärjestelmien teknisten järjestelmien eri tekniikkalajien suunnitteluperusteisiin. Opinnäytetyössä parametrisuunnittelua sovellettiin Pirkkala-Linnainmaa-raitiotiehankkeessa.
Linnea MäkinenDiplomityö: Raitiotiehankkeen hiilijalanjälkihttps://oulurepo.oulu.fi/handle/10024/53793Opinnäytetyössä tarkastellaan Pirkkala–Linnainmaa-raitiotiehankkeen hiilijalanjälkeä painottaen vähähiilisyyden arviointimenetelmien soveltamista ja päästövähennysmahdollisuuksia. Työn tavoitteena oli selvittää Ympäristöministeriön rakennusten vähähiilisyyden arviointimenetelmän ja Väyläviraston infrarakentamisen vähähiilisyyden arviointimenetelmän soveltuvuutta raitiotiehankkeen hiilijalanjälkilaskennassa, arvioida laskennallisesti raitiotiehankkeen kokonaispäästöt sekä tunnistaa merkittävimmät päästölähteet ja niiden päästövähennyspotentiaalit.
Laura Jyväkorpi (2024)Diplomityö: Rakentamisen aikaisen tilannekuvan kehittäminenhttps://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/163351/JyvakorpiLaura.pdf;jsessionid=7C2E54F0BA197B53EC8EF0865DCF74D5?sequence=2Opinnäytetyössä tutkitaan digitaalisen tilannekuvan kehittämistä Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssissa. Tilannekuvia tutkitaan infrarakentamisen näkökulmasta. Tilannekuvalla tarkoitetaan reaaliaikaista näkemystä siitä, missä hankkeessa mennään.
Markus Lahtinen (2024)Massojen hyötykäyttöalueiden selvitys Pirkkalassahttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817319Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja tunnistaa Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssihankkeen aikana Pirkkalan kunnan alueella syntyvien ylijäämämaiden hyötykäyttömahdollisuuksia. Lopputuloksena muodostettiin taulukko, joka vertaili potentiaalisten kohteiden soveltuvuutta eri parametreilla, kuten massamäärällä ja ympäristöarvoilla. Opinnäytetyössä käsitellään myös ylijäämämaihin liittyvää lainsäädäntöä sekä käydään läpi pilaantumattoman ja pilaantuneen maa-aineksen käsitteitä.
Saana KähkönenDiplomityö: Hulevesien hallinta Pirkkalassa
Oskari Valtonen (2024)Ins.työ: Tampereen Raitiotie Oy:n ja Tampereen kaupungin tietoliikennereittien luovutusohje
Leena Hämäläinen (2023)Opinnäytetyö: Tampereen raitiotien ja sen lähialueiden viherkunnossapito, (Hämeen AMK)https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021989Opinnäytetyössä kehitettiin, toteutettiin sekä arvioitiin viherkunnossapidon uusia toimintatapoja ja työkäytäntöjä. Tavoitteena oli tuottaa kaikkia osapuolia hyödyttävä kokonaisuus: viheralueiden hoitosuunnitelma käytettäväksi raitiotiellä ja sen lähialueilla tilaajien, Tampereen kaupungin sekä Raitiotieallianssin työvälineenä.
Hely-Anna Mäki (2023)RM Opinnäytetyö: Kaapelireittien rakentaminen ja dokumentointi, case Tampereen raitiotie osat 1 ja 2https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027097Selvitys raitiotien kaapelireitteihin liittyvistä haasteista ja kehityskohteista.
Eero Simonen (2023)Opinnäytetyö: Betonin lämpötilan hallinta siltarakenteissa, Tampereen AKKhttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/794375/Simonen_Eero.pdf?sequence=2&isAllowed=yOpinnäytetyössä tutkittiin betonin lämpötilan nousun syitä ja vaikutuksia siltarakenteissa sekä selvitettiin tapoja hallita lämpötilan nousua. Tuloksena kerättiin tietopaketti, jota voidaan hyödyntää sekä työmaalla että betonitehtaalla. 
Aleksi Rauhala (2022)Diplomityö: Raitotien turvalliset järjestelmät, case Tampereen raitiotiehttps://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/143869/RauhalaAleksi.pdf?sequence=2&isAllowed=yTyössä tutkittiin raitiotien turvallisia risteämisratkaisuja muiden kulkumuotojen kanssa Tampereen raitiotien näkökulmasta. Eri risteämisratkaisujen turvallisuutta tarkasteltiin kirjallisuustutkimuksen sekä muiden vastaavien raitiotiejärjestelmien ratkaisuja Helsingissä, Tanskassa ja Ruotsissa. Työssä tuotiin esiin toimenpide-ehdotuksia Tampereen nykyiselle raitiotierataverkolle, sekä asioita huomioitavaksi seuraaviin hankkeisiin.
Joonas Jatuli (2022)Ins.työ: Uusi Hämeenkatu – Tekninen toteutus ja ohjeita ylläpitoa vartenhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202252867Työn tavoitteena oli koota kunnossapidolle ohje Raitiotieallianssin Hämeenkadulle toteuttamista uusista päällysrakenteista ja varusteista. Tuloksena luotiin ohjeistus Hämeenkadun kunnossa- ja puhtaanapidon menetelmistä, määräyksistä, käytetyistä materiaaleista ja varusteista.
Titta Pönni (2022)Ins.työ: Raitiotiepysäkkialueiden tekniikkalajien välinen suunnittelun yhteensovitus allianssihankkeissa, Hämeen AKKhttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/781264/Ponni_Titta.pdf?sequence=2&isAllowed=yOpinnäytetyössä käsiteltiin tekniikkalajien suunnitelmien välistä yhteensovitusta raitiotiepysäkkialueilla allianssihankkeessa. Esimerkkihankkeena työssä käytettiin
Tampereen Raitiotieallianssia. Tavoitteena oli selvittää, mistä tekniikkalajien välisessä suunnittelun yhteensovituksessa ilmenneet haasteet johtuvat, miten yhteensovitusta voitaisiin kehittää ja miten allianssimalli vaikuttaa yhteensovitukseen.
Liina-Maria Rahja (2022)Pro gradu: Sisäisen viestinnän merkitys allianssin toiminnassa, Vaasan yliopistohttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643569Työn tarkoitus oli selvittää ja analysoida sisäisen viestinnän merkitystä allianssin toiminnassa sekä tuottaa sisäisen viestinnän suunnitelma Raitiotieallianssille.
Joonas Torvinen (2021) Ins.työ: Tampereen raitiotien kunnossapidon vauriokorjausprosessin määritys allianssimallissa, Tampereen AKKhttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/498100/Torvinen_Joonas.pdf?sequence=2&isAllowed=yOpinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää Tampereen raitiotien kunnossapidon vauriokorjausprosessi allianssimallissa ja luoda menettelyohje opinnäytetyön aikana tehdyn tutkimuksen perusteella.
Valtteri Hautamäki (2021)Ins.työ: Tampereen raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmän koulutusaineiston laatiminen ja koulutus, Tampereen AKKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110403Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia koulutusmateriaali Tampereen raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmästä ja kouluttaa osaaminen kunnossapitäjälle. Lisäksi työssä käsitellään liikennöinnin ja sähköturvallisuuslain tuomia vaatimuksia kunnossapidolle. Tampereen raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmästä muodostettiin tarvittavat käyttöohjeet ja niiden perusteella järjestettiin koulutuksia. Pohjamateriaaleina toimi laitteistovalmistajien tekniset dokumentit, sähköturvallisuuslaki sekä turvallisuus- ja kemikaaliviraston ohjeistukset.
Juuso Aaltonen (2021)Ins.työ: Hämeenkadun sekaliikennekaistan kiveyksien korjaaminen, Tampereen AKKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046952Työn tarkoitus oli tuottaa tarkka selvitys sekaliikennekaistan nupukiveysten ja reunakivien korjaamistavoista sekä esitellä käytettävien tuotteiden eri ominaisuuksia, huomioitavat seikat niiden käytössä sekä työtavat, joilla saavutetaan paras lopputulos.
Eetu Koski (2020)Ins.työ: Tampereen raitiotien sähköradan jaksoerotus, Satakunnan AKKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321289Työssä perehdyttiin raitiotien yleistietoon ja sen rakenteisiin. Työ käsittelee myös tarkemmin Tampereen raitiotien jaksoerotinjärjestelmää. Opinnäytetyössä laadittiin raitiotien kunnossapidon käyttöön asennus- ja kunnossapito-ohjeet Siemensin 8WL5570-1AF jaksoerottimelle.
Kaisa Viitamäki (2020)Ins.työ: Laatupoikkeaminen hallinta, TAMKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286212Lähtötilanteessa kesällä 2019 Tampereen Raitiotieallianssilla laatupoikkeamien kirjaustaso oli hankkeen kokoon nähden varsin alhainen. Tällöin havaittiin tarve päivittää kirjausmenettely nykyaikaisempaan, helpompaan ja käyttäjäystävällisempään menetelmään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sovellustarjonnasta Raitiotieallianssin tarpeisiin soveltuva ohjelmisto. Tavoitteena oli käyttöönottaa sovellus, joka merkittävästi helpottaisi laatupoikkeamien havaintojen kirjaamista sekä niistä kommunikoimista.
Suvi Tammilehto (2020)Opinnäytetyö: Raitiotie ja kiertoliittymät, HAMKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817762Opinnäytetyön tutkimuskohteena olivat Tampereen raitiotien kiertoliittymät Insinöörinkadulla. Työssä selvitettiin, miten Insinöörinkadun kiertoliittymät toimivat testivaunun koeajojen perusteella keväällä 2020. Tarkasteltavia näkökulmia olivat liikenteenohjaus, liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus. Lisäksi pyrittiin löytämään parannusehdotuksia ja tarkennuksia suunnitteluohjeeseen. Tavoitteena oli vastata kysymykseen: millä ehdoilla kiertoliittymää voidaan käyttää liittymätyyppinä raitiotien reitillä?
Petra Brunnila (2020) Ins.työ: Raitiotien infran käyttöönottoprosessin kehittäminen allianssimallisissa hankkeissa, Hämeen AKK
Eetu Rönkä (2019)Kandidaatintyö: Raitiotien päällysrakenteen siirtymärakenteiden optimointi, Tampereen yliopistohttps://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912066651Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää parhaat raitioteiden päällysrakenteen siirtymärakenteiden toteutustavat. Siirtymärakenteen optimoinnin lähtökohtana oli tarkoitus selvittää, kuinka yksittäiset siirtymärakenteet tulisi suunnitella, jotta ne ovat rakenteellisesti kestäviä ja vähän kunnossapitoa vaativia, mutta myös kannattavia toteuttaa työvaiheen keston ja materiaalikustannusten puolesta. Tutkimuksen teoriaosuudessa mitoitetaan päällysrakennetyypin siirtymärakenteen eri osia ja selvitetään Suomen olosuhteisiin ja rakennustapoihin sopivaa rakennetta. Kirjallisuustutkimuksen sekä teorian havaintojen tukemiseksi suoritettiin kenttämittauksia.
Kalle Kuusisto (2019)Raitiotieradan rakentamisen kehittäminen katujen liittymäalueella, TAMKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077940Työn tavoitteena oli kehittää raitiotien rakentamista katujen liittymäalueilla Raitiotieallianssin toteuttamalla Tampereen raitiotiehankkeen 2. osalla. Opinnäytetyössä laadittiin työnaikaisten liikenteenohjaussuunnitelmien lisäksi muistio tärkeimmistä seikoista, jotka vaikuttavat raitiotien kiintoraidelaatan rakentamisen vaiheistamiseen sekä työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnitteluun.
Hanna Isotalo (2019)Ins.työ: Raitiotien yhteensovitus katuympäristöön, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041908Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia raitiotiesuunnittelun yhteensovituskäytäntöjä Raitiotieallianssin sisällä sekä tunnistaa kehitystarpeita yhteensovitusprosessissa.
Tomi Koppana (2018)Diplomityö: Pudotuspainolaitteen ja levykuormituskokeen vertailu, Tampereen teknillinen yliopistohttp://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-201802201271Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella levykuormituskokeen ja pudotuspainolaitteen antamien mittaustulosten yhteneväisyyttä sitomattomilla materiaaleilla. Teoriaosuudessa käsiteltiin kiviaineksen ominaisuuksien vaikutusta kiviainesmateriaalien jäykkyyteen. Tutkimusosassa on esitetty työn yhteydessä tehtyjä kantavuusmittauksia sekä niiden tulosten tulkintaa.
Tinja Juutilainen (2018)Kand.tutk: Raitiotiehanke tamperelaisten silmin, Tampereen yliopisto
Perttu Koivisto (2018)Ins.työ: Vaihteenlämmityksen ohjausjärjestelmä, Hämeen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216967Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella erotusmuuntajakohtaiseen säätöön perustuvan vaihteenlämmitysjärjestelmän toiminnalliset vaatimukset. Vaihteenlämmitysjärjestelmä on toteutettu ohjelmoitavaa logiikkaa ja kaukokäyttöä yhdistämällä. Raitiotien vaihteenlämmityksen ohjausautomaation toiminnallisten vaatimusten perusteella pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan ohjaus automaatiojärjestelmä raitiotien vaihteenlämmitykselle.
Malla Sipilä (2018)Diplomityö: Nurmiradan päällysrakenteen suunnittelu, Tampereen teknillinen yliopistohttp://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-201811012522Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella nurmiradan päällysrakenne ja nurmiradan koerakenteet Tampereen raitiotiehankkeeseen. Työssä tehtiin laboratoriossa kahdeksalle erilaiselle mikrokantavalle kasvualustaseokselle vedenläpäisykyky- ja vedenpidätyskykymittauksia. Saatujen tulosten perusteella valittiin koerakenteisiin raekooltaan 8-16 mm mikrokantava kasvualusta testattavaksi materiaaliksi.
Nurmiradan koerakenteet suunniteltiin nurmiradan kiintolaattojen päälle autenttiseen ympäristöön.
Johanna Leikas (2018)Ins.työ: Hukan tunnistaminen ja eliminointi raitiotietyömaalla, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178587Opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää, mitkä aiheuttavat Tampereen raitiotietyömaalla maanrakennuksen osalta hukkaa.
Jaakko Uimonen (2018)Ins.työ: Ohje tilapäisten liikennejärjestelyperiaatekuvien käyttämiseen, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188909Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ohje tilapäisille liikennejärjestelyille, jossa ohjataan käyttämään Tampereen kaupungin tilapäisten liikennejärjestelyjen periaatekuvia. Ohjeella on tarkoitus nopeuttaa, helpottaa, selkeyttää ja yhtenäistää suunnitelmien laadintaa. Lopputuotteena on selkeä ja yksinkertainen ohje tilapäisten liikennejärjestelysuunnitelmien laatimiseen.
Aleksi Mäntyharju (2018)Ins.työ: Työsuunnitelma Kuninkaankatu-Aleksis Kiven katu, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305943Opinnäytetyössä käsiteltiin Tampereen raitiotien työsuunnitelman toteutus välillä Kuninkaankatu–Aleksis Kiven katu. Tavoitteena oli tehdä tarkka valmis työsuunnitelma, jossa käsitellään aikataulutus, työtehot, resursointi, hankkeeseen liittyvät osapuolet, laatuvaatimukset sekä liikennejärjestelyt. Lisäksi kuvataan työvaiheistus kiintoraidelaatan rakentajien kanssa sekä kiveystyöt.
Tomi Mielityinen (2017)Ins.työ: Syöttö- ja muuntoasemien rakentaminen kaupunkiympäristöön, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111760Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia raitiotien syöttö- ja muuntoasemien rakentamista kaupunkiympäristössä ja luoda ohjeistava dokumentti vaatimuksista, jotka on otettava huomioon rautatierakentamisesta poikkeavassa toimintaympäristössä. Ohjeistava dokumentti luotiin kirjallisuuskatsauksen ja haastattelujen perusteella, ja se sisältää vähimmäisvaatimukset kaupunkiympäristöön rakennettaessa.
Eero Kauppinen (2017)Diplomityö: Raitiotien maankäyttöskenaariothttps://trepo.tuni.fi//handle/123456789/25156Työn tavoitteena oli selvittää, millaista ja kuinka laajaa maankäyttöä Tampereen kaupunkiseudun raitiotien enimmäisvälityskyky mahdollistaa erityisesti Pirkkalan ja Koilliskeskuksen suuntiin laajennettaessa. Työssä hyödynnettiin teoreettisia ja empiirisiä menetelmiä, mukaan lukien kansainvälinen vertailu, jotta saatiin määritettyä raitiotien maankäytöllinen vaikutusalue ja sen potentiaali kaupunkiseudun kasvun tukemisessa. Tavoitteena oli myös tuoda esiin raitiotien merkitys laajempana kaupunkikehittämisen välineenä eikä pelkästään liikenteellisenä hankkeena.
Markku Tuomisto (2017)Ins.työ: Vieritien rakennussuunitelma, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158168Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tontilla sijaitsevan Vieritien rakennussuunnitelma. Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti kadunsuunnittelua ja siihen vaikuttavia sääntöjä ja ohjeita. Käytännön osuudessa esitettiin ratkaisut Vieritien rakentamiseksi.
Lotta Sarpola (2017)Ins.työ: Visuaalisen johtamisen kehittäminen Raitiotieallianssilla, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914287Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Raitiotieallianssin visuaalisen johtamisen keinoja ja esittää kehitysehdotuksia. Vierailujen ja haastatteluiden sekä visuaalista johtamista koskevien ideoiden pohjalta esitettiin kehitysehdotuksia.
Esko Mäkelä (2017)Diplomityö: Tiedonkulun hallinta kompleksisessa infra-alan allinassihankkeessa, Lappeenrannan yliopistohttp://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050373Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation tiedonkulun ja informaatiovirtojen nykytila sekä luoda ratkaisuja näiden suunnittelulle, hallinnalle ja mallintamiselle. Työn empiirisessä osassa tehtiin kohdeorganisaation tiedonkulun ja -hallinnan nykytila-analyysi, jonka perusteella koottiin tiedonhallintaan liittyviä havaintoja ja kehityskohteita. Tunnistettuja kehityskohteita olivat tiedon löydettävyys ja varastointi, tiedon jakelu ja siirto, tiedon käyttö ja oppiminen sekä toiminnan kehittäminen. Jatkotoimenpiteiden osalta keskityttiin teoriaan pohjautuviin kokonaisvaltaisiin ratkaisuihin.
Teemu Hyttinen (2015)Raitiovaunun pyörän ja kiskon merkitys ja vaikutus kunnossapitokustannuksiin,
TAMK
https://www.theseus.fi/handle/10024/96569Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää raitiovaunun ja kiskon rajapinnan eri osien vaikutusta kunnossapitokustannuksiin. Tavoitteena oli löytää Tampereen raitiotiehankkeeseen sopivia kustannustehokkaita kunnossapitoon liittyviä ratkaisuja. Työn tuloksena löydettiin useita suosituksia Tampereen raitiotiehankkeeseen. Suositukset ovat teknisiin ratkaisuihin ja kunnossapitoon liittyviä ja niiden pyrkimys oli minimoida kunnossapitokustannuksia. Ennaltaehkäisevällä huoltotoiminnalla ja radan säännöllisellä puhdistuksella voidaan ehkäistä vaurioiden syntyä. Radan geometrialla, epäjatkuvuuskohtien minimoinnilla ja hiekoituksen optimoinnilla vaikutetaan suoraan mm. kiskon ja pyörän kulumiseen.
Petri Hakala (2014)Raitiotien kytkeytyminen liikennevalojärjestelmään, Tampereen Teknillinen Yliopistohttps://trepo.tuni.fi/handle/123456789/22400Työn tavoitteena oli tutkia raitiotiejärjestelmien kytkeytymistä liikennevalojärjestelmiin. Tätä tehtiin tutustumalla liikennevalojen, raitioteiden ja niiden yhteenkytkemisen historiaan ja teoriaan sekä toteutuksiin neljässä esimerkkikaupungissa. Näiden tietojen pohjalta luotiin suosituksia Tampereelle suunnitellulle raitiotiejärjestelmälle ja sen liikennevalo-ohjaukselle.

Tampereen Ratikka Sammonaukiolla

Ratikan vaikutusten seuranta

Raitiotiejärjestelmän liikenteellisiä vaikutuksia Tampereen joukkoliikenteeseen, liikennejärjestelmään ja liikkumismahdollisuuksiin arvioidaan aktiivisesti.

Ratikan vaikutusten seuranta