Kaikki Tampereen raitiotien osan 1 koeajot on nyt tehty onnistuneesti – Koeliikenne ja opetusajot jatkuvat liikennöinnin aloittamiseen asti

Kaikki Tampereen raitiotien osan 1 koeajot on nyt tehty onnistuneesti – Koeliikenne ja opetusajot jatkuvat liikennöinnin aloittamiseen asti

Tampereen Ratikan viimeiset koeajot on saatu päätökseen onnistuneesti Hatanpään valtatiellä. Koeajot aloitettiin raitiotien osan 1 viimeisellä osuudella 13.7. ja alueen viimeiset koeajot tehtiin 23.7. Koeajoissa testattiin koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Hatanpään valtatien myötä kaikki osan 1 koeajot on nyt tehty. Ennen liikennöinnin aloitusta linjalla 1 suoritetaan koeliikennettä ilman matkustajia. Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa 9.8. molemmilla linjoilla Hervantajärveltä Pyynikintorilla (linja 3) ja Kaupin kampukselta Sorin aukiolle (linja 1).

Koeajoissa testattiin kauttaaltaan koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Koko rataosa ajettiin läpi ensin hitaasti ja sitten liikennöintinopeuksien mukaan. Testien perusteella todennettiin raiteen, vaihteiden ja ratajohdon ajettavuus. Samalla arvioitiin liikennemerkkien, opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä.

Lisäksi koeajoissa säädettiin liikennevalojen toimintaa ja testattiin vaihteenohjausjärjestelmää. Testejä tehtiin myös kahdella vaunulla, jolloin tarkastelun kohteena olivat etenkin vaunujen ulottumat sekä liikennevalojen toiminta. Koeajoja tehtiin aluksi öisin, jotta muuta liikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän. Päiväsaikaan tehdyt koeajot tehtiin normaalisti muun liikenteen joukossa.

– Vaikka jokaisella alueella on omat erityispiirteensä, on aiemmista koeajoista ollut apua. Onnistuneet koeajot vaativat eri teknisten järjestelmien ja radan eri osien hyvää pelaamista yhteen. Nämä koeajot onnistuivat hyvin ja saimme tehtyä tarpeellisia säätöjä esimerkiksi vaihteisiin, kertoo Raitiotieallianssin projekti-insinööri Petra Brunnila.

Ratikka on tamperelaisille jo tuttu näky osana muuta liikennettä. Tämä näkyi myös Hatanpään valtatien koeajoissa.

– Lämpimät kesäyöt olivat houkutelleet Tampereen keskustaan runsain mitoin ihmisiä, mutta sivustakatsojat osasivat seurata tilannetta sopivan matkan päässä. Liikenneturvallisuus ja Ratikan tuomat muutokset liikenteeseen kannattaa kuitenkin pitää mielessä. Hatanpään valtatiellä on syytä olla tarkkana ajoneuvoliikenteen ajokaistojen kanssa, jotta ei eksytä vahingossa raitiotiekaistalle, projekti-insinööri, koeajoakoordinaattori Niina Uolamo Tampereen Raitiotie Oy:stä muistuttaa.

Ensimmäiset Tampereen Ratikan koeajot keskustassa
Tampereen Ratikan ensimmäiset keskusta-alueen koeajot 15.11.2020 keräsivät  runsaasti bongaajia Hämeenkadun varrelle. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Kaikki osan 1 koeajot on nyt tehty onnistuneesti. Koeajot alkoivat 16.3.2020 Hervannassa, jonka jälkeen eri alueet on testattu yksi kerrallaan. Kalevassa ja Tammelassa koeajettiin ensimmäistä kertaa 14.9.2020. Hämeenkadun ja keskustan Ratikka saavutti ensimmäisen kerran 15.11.2020. Taysin ja Hervantajärven alueiden koeajot tehtiin keväällä 15.3.2021 alkaen. Hatanpään valtatien 13.7.2021 alkaneet koeajot olivat viimeiset osan 1 koeajot.

– Puolentoista vuoden rupeama ratainfran koeajoissa on nyt saatu hienosti maaliin, mistä kuuluu suuri kiitos koko käyttöönottoihin osallistuneelle henkilöstölle. Haluamme kiittää myös kaupungin asukkaita lämpimästä vastaanotosta ja mukana elämisestä. Osan 1 koeajot on nyt suoritettu ja seuraavan kerran koeajetaan osalla 2, kun sen aika koittaa. Odotamme innolla ja ylpeydellä liikenteen aloitusta, jota varten tämä kaikki työ on tehty, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö iloitsee.

Koeliikenne jatkuu liikennöinnin aloitukseen asti

Tampereen Ratikan koeliikenne jatkuu 9.8. saakka. Koeliikennettä ajetaan arkisin n. klo 6.30-21.00. Linjan 3 kyytiin pääsevät matkustajat. Tarkemmat aikataulut ovat saatavilla Nyssen reittioppaasta. Ratikkamatka maksetaan Nyssen matkakortilla, mobiililipulla tai lähimaksulla. Koeliikennettä ajavan Ratikan tunnistaa linjakilvestä, jossa lukee linjatunnus 3.

Ennen liikennöinnin aloitusta 9.8. linjalla 1 suoritetaan koeliikennettä ilman matkustajia. Liikenteessä on myös koe- ja opetusajoissa olevia Ratikoita, joiden kyytiin ei oteta matkustajia.

Tampereen Ratikan sivuilla on runsaasti yleistä tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä voi opetella myös useiden animaatioiden avulla. Tutustu Ratikan liikenneturvallisuusmateriaaliin osoitteessa tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus

Liikennöinnin alku ja Ratikka-juhla

Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa maanantaina 9. elokuuta. Liikennöinnin aloittamista juhlitaan Tampereella Ratikka-viikon ja Ratikka-juhlan merkeissä. Ratikka-juhlaa vietetään Jugendtorilla sunnuntaina 8. elokuuta kello 12-13.30 koronarajoitusten mukaisesti. Tapahtumaan on vapaa pääsy ja sitä voi seurata myös suorana lähetyksenä Tampereen Ratikan verkkosivuilla.

Ratikan liikennöinnin aloitus on innostanut raitiotien varrella olevat yritykset luomaan kaupunkiin juhlatunnelmaa koko liikennöinnin aloitusta edeltävän viikon, 2.-8.8. ajan. Ratikka-viikko -nimeä kantavalla juhlaviikolla on mukana tällä hetkellä peräti 193 eri toimijaa.

Ratikka-viikko ja Ratikka-juhla verkossa: tampereenratikka.fi/ratikka-viikko-ja-ratikka-juhla/

Lisätietoja:

Koeajot:

Niina Uolamo
Koeajokoordinaattori, projekti-insinööri
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 556 4064
niina.uolamo@tampereenraitiotie.fi

Ratikka-juhla:

Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi

Lue myös:

Tampereella vietetään Ratikka-juhlaa sunnuntaina 8. elokuuta – Liikennöinnin aloitusta edeltävä Ratikka-viikko on innostanut mukaan lähes 200 yritystä

Tampereen Ratikka ensimmäistä kertaa Hatanpään valtatielle – koeajot alkavat yöaikaan