Pirkkalaan ja Linnainmaalle
Tampereen ja Pirkkalan valtuustot ovat päättäneet Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien toteutussuunnittelun aloittamisesta. Toteutussuunnittelun ja mahdollisen rakentamisen palveluntuottajat valittiin syyskuussa 2023. Samalla käynnistyi Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe, jonka aikana allianssi laatii raitiotiekaduista katusuunnitelmat, toteutussuunnitelman ja laskee raitiotien rakentamisen tavoitekustannuksen. Lokakuussa 2024 valtuustot voivat päättää alliassin kehitysvaiheen tulosten perusteella rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta.
Toteutussuunnittelun lähtökohtana on Tampereen ja Pirkkalan valtuustoissa huhtikuussa hyväksytyn hankesuunnitelman 335 miljoonan euron investointikustannusarvio, josta kehitysvaiheen osuus on 13,5 miljoonaa euroa.
Pirkkalan ratahaaralla suunniteltava raitiotielinja jatkuu nykyiseltä Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolaan. Partolasta raitiotie on linjattu Naistenmatkantietä pitkin kohti Suupalle suunniteltavaa päätepysäkkiä.
Linnainmaan haaralla reitti lähtee Taysin alueelta nykyiseltä Kaupin kampuksen pysäkiltä Tenniskatua pitkin Ruotulaan ja ylittää Teiskontien Alasjärven kohdalla. Sieltä reitti etenee Heikkilänkatua Linnainmaan päätepysäkille.
Ajankohtaista
Tampereen kaupunki: Yhdyskuntalautakunta hyväksyi raitiotiehen liittyviä katusuunnitelmia Hatanpäällä, Kaupissa ja Linnainmaalla
12.6.2024Tampereen Ratikan Pirkkalan ja Linnainmaan raitiotieosuudelle Tampereen puolella kuuluvia katusuunnitelmia hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 11.6.2024 useilta kaduilta Hatanpään valtatien ympäristössä, Taysilta itään Kaupissa sekä ...
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-osuuden Ratikkapysäkit saivat nimet
12.6.2024Tampereen ja Pirkkalan yhdyskuntalautakunnat ovat päättäneet 11.6.2024 kokouksissaan suunnitteilla olevan Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien pysäkkien ...
Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien suunnitteluvaihe edennyt yli puolivälin – uusia katusuunnitelmaehdotuksia nähtäville kesäkuussa
5.6.2024Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin kehitysvaihe on edennyt yli puolivälin, ja hanke jatkuu suunnitellussa aikataulussa. Allianssin tuottama aineisto Tampereen ja Pirkkalan valtuustojen päätöksentekoon valmistuu ...
Reittikartta
Sorin aukio−Pirkkalan Suuppa -raitiotien suunniteltu osuus on noin 9,3 kilometriä, joista noin 4,6 metriä sijoittuu Pirkkalan puolelle ja sisältää 11 pysäkkiparia.
Kaupin kampus−Linnainmaa raitiotien suunniteltu osuus on noin 4,3 kilometriä sisältäen neljä pysäkkiparia.
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2023/03/PIRLI-yleiskartta-01-1024x432.jpg)
Pysäkit ja matka-ajat
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2024/07/Pysakit-ja-matka-ajat-1024x551.png)
Hankesuunnitelma
Tampere ja Pirkkala ovat hankesuunnitelmassa tarkentaneet raitiotien suunnitelmia ja vaikutusten arviointeja Pirkkalasta Linnainmaalle. Hankesuunnitelma sisältää ratalinjan Pirkkalan Suupalta Tampereen Linnainmaalle. Pirkkala-Linnainmaa raitiotien hankesuunnitelma sisältää alustavat katusuunnitelmat, kattavan vaikutusten arvioinnin, vaihtoehtovertailut ja hankearvioinnin hyötykustannuslaskelmineen.
Hankesuunnitelma valmistui helmikuussa 2023 ja sen perusteella Tampereen ja Pirkkalan kunnanvaltuustot päättivät toteutussuunnitteluun ryhtymisestä 24.4.2023. Hankesuunnitelmassa tarkennettiin vuonna 2021 valmistunutta Tampereen raitiotien seudullista yleissuunnitelmaa.
Tampereen kaupunkiseudulla on tavoitteena raideliikennepainotteinen joukkoliikennejärjestelmä, ja raitiotietä suunnitellaan bussilinjaston ja lähijunan kanssa yhtenä kokonaisuutena. Raitiotie on keskeinen osa kuntien maankäytön kehittämistä ja kulkumuotojen välisiä matkaketjuja. Raitiotiepysäkkien ympäristössä on runsaasti maankäyttöhankkeita vireillä.
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2023/02/Suuppa_lannen-suuntaan-1024x576.png)
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2023/02/Vt12_ilmasta_idan-suuntaan-1024x493.png)
Aikataulu
- Hankesuunnitelma valmistui helmikuussa 2023
- Toteutussuunnitteluun ryhtymisestä päätettiin valtuustoissa huhtikuussa 2023
- Toteutussuunnittelu ajoittuu vuosille 2023–2024
- Valtuustot voivat päättää toteutussuunnittelun tulosten perusteella rakentamisesta, rakentamisen laajuudesta ja mahdollisesta vaiheittain toteuttamisesta lokakuussa 2024
- Rakentaminen on mahdollista vuosina 2025–2028
Hankesuunnitelman kustannusarviot
Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien ja varikon rakentamisen kustannusarvio on yhteensä 335 miljoonaa euroa.
- Linnainmaan suunnan kustannusarvio on 83 milj. euroa
- Pirkkalan suunnan kustannusarvio on 219 miljoonaa euroa
- Pirkkalan kunnan osuus 114 miljoonaa euroa
- Tampereen kaupungin osuus 105 miljoonaa euroa
Lisäksi molempia kuntia koskevat varikon laajennuksen kustannukset ovat noin 33 miljoonaa euroa.
Vaiheittain toteutettaessa ensimmäisen toteutusvaiheen Partola-Linnainmaa -välin kustannusarvio on 247 miljoonaa, josta Pirkkalan raitiotieosuus on 26 miljoonaa euroa.
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2023/02/Hatanpaanpuisto_etelan-suuntaan-1024x576.png)
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2023/02/Niihama_idan-suuntaan-1024x576.png)
Hankesuunnittelun aikainen vuorovaikutus
Hankesuunnitelman laatiminen aloitettiin syksyllä 2021. Suunnittelu eteni vaiheittain ja siitä viestittiin sekä pyydettiin palautetta säännöllisesti erilaisissa kanavissa ja tilaisuuksissa asukkaille, sidosryhmille ja päätöksentekijöille. Joulukuun lopussa 2022 sidosryhmiltä pyydettiin lausuntoja suunnitelmaluonnoksista ja vaikutusarvioinneista.
Lisäksi raitiotienreitin varrella on käynnissä maankäytön kehitämishankkeita, joissa osaltaan käydään vuoropuhelua asukkaiden ja sidosryhmien kanssa.
Esittelymateriaali
Pirkkala-Linnainmaa hankesuunnitelman havainnekuvat löydät mediapankista.
![Ratikka Pirkkalassa Naistenmatkantiellä](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2021/11/9-Pirkkala-Suuppa-Naistenmatkantie-lanteen-1-1024x768.jpg)
kuvaoikeudet: Seudullinen raitiotien yleissuunnitelma ja MY Arkkitehdit
![](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2021/11/7-Harmala-Nuolialantie-lanteen-1024x768.jpg)
kuvaoikeudet: Seudullinen raitiotien yleissuunnitelma ja MY Arkkitehdit
Katso suunnittelun esittelyvideo:
Yhteystiedot
Tampere
Palautetta voi antaa Tampereen palvelupisteeseen
sähköposti tampereenpalvelupiste@tampere.fi
puhelin 041 730 8168
Tampereen Raitiotie Oy
Kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen
puhelin 050 343 0700
sähköposti etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi
Pirkkala
Palautetta voi antaa osoitteessa www.pirkkala.fi/palaute
Yhdyskuntajohtaja Jouni Korhonen
puhelin 050 512 3981
sähköposti etunimi.sukunimi@pirkkala.fi
![Tampereen Ratikka Kalevassa](https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2021/09/TampereenRatikka-210525-0005-1800x630.jpg)
Tampereen Ratikka seudulliseksi
Tampereen raitiotiejärjestelmää on tavoitteena on laajentaa vaiheittain seudulliseksi 2040-luvulle asti.
Seudullinen yleissuunnitelma