Voit tutustua tällä sivulla Tampereen Ratikkaa koskeviin opinnäytetöihin.
Tekijä | Opinnäytetyön nimi | Opinnäytetyön osoite | Kuvaus opinnäytetyöstä |
---|---|---|---|
Maija Vehkalahti (2025) | Tampereen raitiotien simuloitujen ja toteutuneiden ajoaikojen vertailu, Hämeen AMK | https://www.theseus.fi/handle/10024/886439 | Työn tavoitteena on analysoida Tampereen raitiotien ensimmäisen osan ajoaikoja valittuina ajanjaksoina ja verrata näitä aikoja raitiotien suunnitteluvaiheessa laaditulla simuloinnilla saatuihin ajoaikoihin. Työssä on pyritty löytämään syitä ajoaikojen eroavaisuuksille erityisesti simuloinnissa käytetyistä parametreistä, mutta ajoaikojen eroja aiheuttavia tekijöitä on analysoitu myös muilta osin, mikäli ajoaikojen eroavaisuuksien on tulkittu johtuvan muista syistä eikä suoraa yhteyttä simuloinnissa käytettyihin parametreihin ole voitu todeta. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla toteutuneita ja simuloituja pysäkkiaikoja ja analysoida vertailtua tietoa suhteessa nousijamääriin. |
Suvi Tammilehto (2025) | Opinnäytetyö: Tampereen raitiotien ennen-jälkeen vaikutusten arviointi HAMK /yAmk | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059207 | |
Simo Pokela (2025) | Ins.työ: Parametrisuunnittelu ja sen kehitys teknisissä järjestelmissä | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048852 | Opinnäytetyössä tehtiin parametrista, tietokoneavusteista suunnittelua, jonka avulla voitiin tukea muilla suunnitteluohjelmilla tehtävää suunnittelutyötä. Opinnäytetyössä perehdytään tietomallin ja parametrisuunnittelun perusteiden lisäksi raitiotiejärjestelmien teknisten järjestelmien eri tekniikkalajien suunnitteluperusteisiin. Opinnäytetyössä parametrisuunnittelua sovellettiin Pirkkala-Linnainmaa-raitiotiehankkeessa. |
Linnea Mäkinen | Diplomityö: Raitiotiehankkeen hiilijalanjälki | ||
Laura Jyväkorpi (2024) | Diplomityö: Rakentamisen aikaisen tilannekuvan kehittäminen | ||
Markus Lahtinen (2024) | Massojen hyötykäyttöalueiden selvitys Pirkkalassa | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817319 | opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja tunnistaa Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssihankkeen aikana Pirkkalan kunnan alueella syntyvien ylijäämämaiden hyötykäyttömahdollisuuksia. Lopputuloksena muodostettiin taulukko, joka vertaili potentiaalisten kohteiden soveltuvuutta eri parametreilla, kuten massamäärällä ja ympäristöarvoilla. Opinnäytetyössä käsitellään myös ylijäämämaihin liittyvää lainsäädäntöä sekä käydään läpi pilaantumattoman ja pilaantuneen maa-aineksen käsitteitä. |
Saana Kähkönen | Diplomityö: Hulevesien hallinta Pirkkalassa | ||
Oskari Valtonen (2024) | Ins.työ: Tampereen Raitiotie Oy:n ja Tampereen kaupungin tietoliikennereittien luovutusohje | ||
Leena Hämäläinen (2023) | Opinnäytetyö: Tampereen raitiotien ja sen lähialueiden viherkunnossapito, (Hämeen AMK) | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021989 | |
Hely-Anna Mäki (2023) | RM Opinnäytetyö: Kaapelireittien rakentaminen ja dokumentointi, case Tampereen raitiotie osat 1 ja 2 | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027097 | Selvitys raitiotien kaapelireitteihin liittyvistä haasteista ja kehityskohteista. |
Eero Simonen (2023) | Opinnäytetyö: Betonin lämpötilan hallinta siltarakenteissa, Tampereen AKK | https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/794375/Simonen_Eero.pdf?sequence=2&isAllowed=y | Opinnäytetyössä tutkittiin betonin lämpötilan nousun syitä ja vaikutuksia siltarakenteissa sekä selvitettiin tapoja hallita lämpötilan nousua. Tuloksena kerättiin tietopaketti, jota voidaan hyödyntää sekä työmaalla että betonitehtaalla. |
Aleksi Rauhala (2022) | Diplomityö: Raitotien turvalliset järjestelmät, case Tampereen raitiotie | https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/143869/RauhalaAleksi.pdf?sequence=2&isAllowed=y | Työssä tutkittiin raitiotien turvallisia risteämisratkaisuja muiden kulkumuotojen kanssa Tampereen raitiotien näkökulmasta. Eri risteämisratkaisujen turvallisuutta tarkasteltiin kirjallisuustutkimuksen sekä muiden vastaavien raitiotiejärjestelmien ratkaisuja Helsingissä, Tanskassa ja Ruotsissa. Työssä tuotiin esiin toimenpide-ehdotuksia Tampereen nykyiselle raitiotierataverkolle, sekä asioita huomioitavaksi seuraaviin hankkeisiin. |
Joonas Jatuli (2022) | Ins.työ: Uusi Hämeenkatu – Tekninen toteutus ja ohjeita ylläpitoa varten | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202252867 | Työn tavoitteena oli koota kunnossapidolle ohje Raitiotieallianssin Hämeenkadulle toteuttamista uusista päällysrakenteista ja varusteista. Tuloksena luotiin ohjeistus Hämeenkadun kunnossa- ja puhtaanapidon menetelmistä, määräyksistä, käytetyistä materiaaleista ja varusteista. |
Titta Pönni (2022) | Ins.työ: Raitiotiepysäkkialueiden tekniikkalajien välinen suunnittelun yhteensovitus allianssihankkeissa, Hämeen AKK | https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/781264/Ponni_Titta.pdf?sequence=2&isAllowed=y | |
Liina-Maria Rahja (2022) | Pro gradu: Sisäisen viestinnän merkitys allianssin toiminnassa, Vaasan yliopisto | https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643569 | Työn tarkoitus oli selvittää ja analysoida sisäisen viestinnän merkitystä allianssin toiminnassa sekä tuottaa sisäisen viestinnän suunnitelma Raitiotieallianssille. |
Joonas Torvinen (2021) | Ins.työ: Tampereen raitiotien kunnossapidon vauriokorjausprosessin määritys allianssimallissa, Tampereen AKK | https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/498100/Torvinen_Joonas.pdf?sequence=2&isAllowed=y | Opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää Tampereen raitiotien kunnossapidon vauriokorjausprosessi allianssimallissa ja luoda menettelyohje opinnäytetyön aikana tehdyn tutkimuksen perusteella. |
Valtteri Hautamäki (2021) | Ins.työ: Tampereen raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmän koulutusaineiston laatiminen ja koulutus, Tampereen AKK | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110403 | |
Juuso Aaltonen (2021) | Ins.työ: Hämeenkadun sekaliikennekaistan kiveyksien korjaaminen, Tampereen AKK | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046952 | Työn tarkoitus oli tuottaa tarkka selvitys sekaliikennekaistan nupukiveysten ja reunakivien korjaamistavoista sekä esitellä käytettävien tuotteiden eri ominaisuuksia, huomioitavat seikat niiden käytössä sekä työtavat, joilla saavutetaan paras lopputulos. |
Eetu Koski (2020) | Ins.työ: Tampereen raitiotien sähköradan jaksoerotus, Satakunnan AKK | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321289 | Työssä perehdyttiin raitiotien yleistietoon ja sen rakenteisiin. Työ käsittelee myös tarkemmin Tampereen raitiotien jaksoerotinjärjestelmää. Opinnäytetyössä laadittiin raitiotien kunnossapidon käyttöön asennus- ja kunnossapito-ohjeet Siemensin 8WL5570-1AF jaksoerottimelle. |
Kaisa Viitamäki (2020) | Ins.työ: Laatupoikkeaminen hallinta, TAMK | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286212 | |
Suvi Tammilehto (2020) | Opinnäytetyö: Raitiotie ja kiertoliittymät, HAMK | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817762 | |
Petra Brunnila (2020) | Ins.työ: Raitiotien infran käyttöönottoprosessin kehittäminen allianssimallisissa hankkeissa, Hämeen AKK | ||
Eetu Rönkä (2019) | Kandidaatintyö: Raitiotien päällysrakenteen siirtymärakenteiden optimointi, Tampereen yliopisto | https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912066651 | |
Kalle Kuusisto (2019) | Raitiotieradan rakentamisen kehittäminen katujen liittymäalueella, TAMK | https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077940 | Työn tavoitteena oli kehittää raitiotien rakentamista katujen liittymäalueilla Raitiotieallianssin toteuttamalla Tampereen raitiotiehankkeen 2. osalla. Opinnäytetyössä laadittiin työnaikaisten liikenteenohjaussuunnitelmien lisäksi muistio tärkeimmistä seikoista, jotka vaikuttavat raitiotien kiintoraidelaatan rakentamisen vaiheistamiseen sekä työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnitteluun. |
Hanna Isotalo (2019) | Ins.työ: Raitiotien yhteensovitus katuympäristöön, Tampereen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041908 | |
Tomi Koppana (2018) | Diplomityö: Pudotuspainolaitteen ja levykuormituskokeen vertailu, Tampereen teknillinen yliopisto | http://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-201802201271 | |
Tinja Juutilainen (2018) | Kand.tutk: Raitiotiehanke tamperelaisten silmin, Tampereen yliopisto | ||
Perttu Koivisto (2018) | Ins.työ: Vaihteenlämmityksen ohjausjärjestelmä, Hämeen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216967 | |
Malla Sipilä (2018) | Diplomityö: Nurmiradan päällysrakenteen suunnittelu, Tampereen teknillinen yliopisto | http://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-201811012522 | |
Johanna Leikas (2018) | Ins.työ: Hukan tunnistaminen ja eliminointi raitiotietyömaalla, Tampereen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178587 | Opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää, mitkä aiheuttavat Tampereen raitiotietyömaalla maanrakennuksen osalta hukkaa. |
Jaakko Uimonen (2018) | Ins.työ: Ohje tilapäisten liikennejärjestelyperiaatekuvien käyttämiseen, Tampereen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188909 | |
Aleksi Mäntyharju (2018) | Ins.työ: Työsuunnitelma Kuninkaankatu-Aleksis Kiven katu, Tampereen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305943 | |
Tomi Mielityinen (2017) | Ins.työ: Syöttö- ja muuntoasemien rakentaminen kaupunkiympäristöön, Tampereen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111760 | |
Eero Kauppinen (2017) | Diplomityö: Raitiotien maankäyttöskenaariot | https://trepo.tuni.fi//handle/123456789/25156 | Työn tavoitteena oli selvittää, millaista ja kuinka laajaa maankäyttöä Tampereen kaupunkiseudun raitiotien enimmäisvälityskyky mahdollistaa erityisesti Pirkkalan ja Koilliskeskuksen suuntiin laajennettaessa. Työssä hyödynnettiin teoreettisia ja empiirisiä menetelmiä, mukaan lukien kansainvälinen vertailu, jotta saatiin määritettyä raitiotien maankäytöllinen vaikutusalue ja sen potentiaali kaupunkiseudun kasvun tukemisessa. Tavoitteena oli myös tuoda esiin raitiotien merkitys laajempana kaupunkikehittämisen välineenä eikä pelkästään liikenteellisenä hankkeena. |
Markku Tuomisto (2017) | Ins.työ: Vieritien rakennussuunitelma, Tampereen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158168 | |
Lotta Sarpola (2017) | Ins.työ: Visuaalisen johtamisen kehittäminen Raitiotieallianssilla, Tampereen AKK | http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914287 | |
Esko Mäkelä (2017) | Diplomityö: Tiedonkulun hallinta kompleksisessa infra-alan allinassihankkeessa, Lappeenrannan yliopisto | http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050373 | |
Teemu Hyttinen (2015) | Raitiovaunun pyörän ja kiskon merkitys ja vaikutus kunnossapitokustannuksiin, TAMK | https://www.theseus.fi/handle/10024/96569 | |
Petri Hakala (2014) | Raitiotien kytkeytyminen liikennevalojärjestelmään, Tampereen Teknillinen Yliopisto | https://trepo.tuni.fi/handle/123456789/22400 | Työn tavoitteena oli tutkia raitiotiejärjestelmien kytkeytymistä liikennevalojärjestelmiin. Tätä tehtiin tutustumalla liikennevalojen, raitioteiden ja niiden yhteenkytkemisen historiaan ja teoriaan sekä toteutuksiin neljässä esimerkkikaupungissa. Näiden tietojen pohjalta luotiin suosituksia Tampereelle suunnitellulle raitiotiejärjestelmälle ja sen liikennevalo-ohjaukselle. |

Ratikan vaikutusten seuranta
Raitiotiejärjestelmän liikenteellisiä vaikutuksia Tampereen joukkoliikenteeseen, liikennejärjestelmään ja liikkumismahdollisuuksiin arvioidaan aktiivisesti.
Ratikan vaikutusten seuranta