Voit tutustua tällä sivulla Tampereen Ratikkaa koskeviin opinnäytetöihin.

TekijäOpinnäytetyön nimiOpinnäytetyön osoiteKuvaus opinnäytetyöstä
Maija Vehkalahti (2025)Tampereen raitiotien simuloitujen ja toteutuneiden ajoaikojen vertailu, Hämeen AMKhttps://www.theseus.fi/handle/10024/886439Työn tavoitteena on analysoida Tampereen raitiotien ensimmäisen osan ajoaikoja valittuina ajanjaksoina ja verrata näitä aikoja raitiotien suunnitteluvaiheessa laaditulla simuloinnilla saatuihin ajoaikoihin. Työssä on pyritty löytämään syitä ajoaikojen eroavaisuuksille erityisesti simuloinnissa käytetyistä parametreistä, mutta ajoaikojen eroja aiheuttavia tekijöitä on analysoitu myös muilta osin, mikäli ajoaikojen eroavaisuuksien on tulkittu johtuvan muista syistä eikä suoraa yhteyttä simuloinnissa käytettyihin parametreihin ole voitu todeta. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla toteutuneita ja simuloituja pysäkkiaikoja ja analysoida vertailtua tietoa suhteessa nousijamääriin.
Suvi Tammilehto (2025)Opinnäytetyö: Tampereen raitiotien ennen-jälkeen vaikutusten arviointi HAMK /yAmkhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505059207
Simo Pokela (2025)Ins.työ: Parametrisuunnittelu ja sen kehitys teknisissä järjestelmissähttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048852Opinnäytetyössä tehtiin parametrista, tietokoneavusteista suunnittelua, jonka avulla voitiin tukea muilla suunnitteluohjelmilla tehtävää suunnittelutyötä. Opinnäytetyössä perehdytään tietomallin ja parametrisuunnittelun perusteiden lisäksi raitiotiejärjestelmien teknisten järjestelmien eri tekniikkalajien suunnitteluperusteisiin. Opinnäytetyössä parametrisuunnittelua sovellettiin Pirkkala-Linnainmaa-raitiotiehankkeessa.
Linnea MäkinenDiplomityö: Raitiotiehankkeen hiilijalanjälki
Laura Jyväkorpi (2024)Diplomityö: Rakentamisen aikaisen tilannekuvan kehittäminen
Markus Lahtinen (2024)Massojen hyötykäyttöalueiden selvitys Pirkkalassahttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817319opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja tunnistaa Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa-allianssihankkeen aikana Pirkkalan kunnan alueella syntyvien ylijäämämaiden hyötykäyttömahdollisuuksia. Lopputuloksena muodostettiin taulukko, joka vertaili potentiaalisten kohteiden soveltuvuutta eri parametreilla, kuten massamäärällä ja ympäristöarvoilla. Opinnäytetyössä käsitellään myös ylijäämämaihin liittyvää lainsäädäntöä sekä käydään läpi pilaantumattoman ja pilaantuneen maa-aineksen käsitteitä.
Saana KähkönenDiplomityö: Hulevesien hallinta Pirkkalassa
Oskari Valtonen (2024)Ins.työ: Tampereen Raitiotie Oy:n ja Tampereen kaupungin tietoliikennereittien luovutusohje
Leena Hämäläinen (2023)Opinnäytetyö: Tampereen raitiotien ja sen lähialueiden viherkunnossapito, (Hämeen AMK)https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021989
Hely-Anna Mäki (2023)RM Opinnäytetyö: Kaapelireittien rakentaminen ja dokumentointi, case Tampereen raitiotie osat 1 ja 2https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027097Selvitys raitiotien kaapelireitteihin liittyvistä haasteista ja kehityskohteista.
Eero Simonen (2023)Opinnäytetyö: Betonin lämpötilan hallinta siltarakenteissa, Tampereen AKKhttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/794375/Simonen_Eero.pdf?sequence=2&isAllowed=yOpinnäytetyössä tutkittiin betonin lämpötilan nousun syitä ja vaikutuksia siltarakenteissa sekä selvitettiin tapoja hallita lämpötilan nousua. Tuloksena kerättiin tietopaketti, jota voidaan hyödyntää sekä työmaalla että betonitehtaalla. 
Aleksi Rauhala (2022)Diplomityö: Raitotien turvalliset järjestelmät, case Tampereen raitiotiehttps://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/143869/RauhalaAleksi.pdf?sequence=2&isAllowed=yTyössä tutkittiin raitiotien turvallisia risteämisratkaisuja muiden kulkumuotojen kanssa Tampereen raitiotien näkökulmasta. Eri risteämisratkaisujen turvallisuutta tarkasteltiin kirjallisuustutkimuksen sekä muiden vastaavien raitiotiejärjestelmien ratkaisuja Helsingissä, Tanskassa ja Ruotsissa. Työssä tuotiin esiin toimenpide-ehdotuksia Tampereen nykyiselle raitiotierataverkolle, sekä asioita huomioitavaksi seuraaviin hankkeisiin.
Joonas Jatuli (2022)Ins.työ: Uusi Hämeenkatu – Tekninen toteutus ja ohjeita ylläpitoa vartenhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202252867Työn tavoitteena oli koota kunnossapidolle ohje Raitiotieallianssin Hämeenkadulle toteuttamista uusista päällysrakenteista ja varusteista. Tuloksena luotiin ohjeistus Hämeenkadun kunnossa- ja puhtaanapidon menetelmistä, määräyksistä, käytetyistä materiaaleista ja varusteista.
Titta Pönni (2022)Ins.työ: Raitiotiepysäkkialueiden tekniikkalajien välinen suunnittelun yhteensovitus allianssihankkeissa, Hämeen AKKhttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/781264/Ponni_Titta.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Liina-Maria Rahja (2022)Pro gradu: Sisäisen viestinnän merkitys allianssin toiminnassa, Vaasan yliopistohttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060643569Työn tarkoitus oli selvittää ja analysoida sisäisen viestinnän merkitystä allianssin toiminnassa sekä tuottaa sisäisen viestinnän suunnitelma Raitiotieallianssille.
Joonas Torvinen (2021) Ins.työ: Tampereen raitiotien kunnossapidon vauriokorjausprosessin määritys allianssimallissa, Tampereen AKKhttps://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/498100/Torvinen_Joonas.pdf?sequence=2&isAllowed=yOpinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää Tampereen raitiotien kunnossapidon vauriokorjausprosessi allianssimallissa ja luoda menettelyohje opinnäytetyön aikana tehdyn tutkimuksen perusteella.
Valtteri Hautamäki (2021)Ins.työ: Tampereen raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmän koulutusaineiston laatiminen ja koulutus, Tampereen AKKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110403
Juuso Aaltonen (2021)Ins.työ: Hämeenkadun sekaliikennekaistan kiveyksien korjaaminen, Tampereen AKKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046952Työn tarkoitus oli tuottaa tarkka selvitys sekaliikennekaistan nupukiveysten ja reunakivien korjaamistavoista sekä esitellä käytettävien tuotteiden eri ominaisuuksia, huomioitavat seikat niiden käytössä sekä työtavat, joilla saavutetaan paras lopputulos.
Eetu Koski (2020)Ins.työ: Tampereen raitiotien sähköradan jaksoerotus, Satakunnan AKKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101321289Työssä perehdyttiin raitiotien yleistietoon ja sen rakenteisiin. Työ käsittelee myös tarkemmin Tampereen raitiotien jaksoerotinjärjestelmää. Opinnäytetyössä laadittiin raitiotien kunnossapidon käyttöön asennus- ja kunnossapito-ohjeet Siemensin 8WL5570-1AF jaksoerottimelle.
Kaisa Viitamäki (2020)Ins.työ: Laatupoikkeaminen hallinta, TAMKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286212
Suvi Tammilehto (2020)Opinnäytetyö: Raitiotie ja kiertoliittymät, HAMKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817762
Petra Brunnila (2020) Ins.työ: Raitiotien infran käyttöönottoprosessin kehittäminen allianssimallisissa hankkeissa, Hämeen AKK
Eetu Rönkä (2019)Kandidaatintyö: Raitiotien päällysrakenteen siirtymärakenteiden optimointi, Tampereen yliopistohttps://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201912066651
Kalle Kuusisto (2019)Raitiotieradan rakentamisen kehittäminen katujen liittymäalueella, TAMKhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905077940Työn tavoitteena oli kehittää raitiotien rakentamista katujen liittymäalueilla Raitiotieallianssin toteuttamalla Tampereen raitiotiehankkeen 2. osalla. Opinnäytetyössä laadittiin työnaikaisten liikenteenohjaussuunnitelmien lisäksi muistio tärkeimmistä seikoista, jotka vaikuttavat raitiotien kiintoraidelaatan rakentamisen vaiheistamiseen sekä työnaikaisten liikennejärjestelyjen suunnitteluun.
Hanna Isotalo (2019)Ins.työ: Raitiotien yhteensovitus katuympäristöön, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041908
Tomi Koppana (2018)Diplomityö: Pudotuspainolaitteen ja levykuormituskokeen vertailu, Tampereen teknillinen yliopistohttp://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-201802201271
Tinja Juutilainen (2018)Kand.tutk: Raitiotiehanke tamperelaisten silmin, Tampereen yliopisto
Perttu Koivisto (2018)Ins.työ: Vaihteenlämmityksen ohjausjärjestelmä, Hämeen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216967
Malla Sipilä (2018)Diplomityö: Nurmiradan päällysrakenteen suunnittelu, Tampereen teknillinen yliopistohttp://URN.fi/URN:NBN:fi:tty-201811012522
Johanna Leikas (2018)Ins.työ: Hukan tunnistaminen ja eliminointi raitiotietyömaalla, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178587Opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää, mitkä aiheuttavat Tampereen raitiotietyömaalla maanrakennuksen osalta hukkaa.
Jaakko Uimonen (2018)Ins.työ: Ohje tilapäisten liikennejärjestelyperiaatekuvien käyttämiseen, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188909
Aleksi Mäntyharju (2018)Ins.työ: Työsuunnitelma Kuninkaankatu-Aleksis Kiven katu, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305943
Tomi Mielityinen (2017)Ins.työ: Syöttö- ja muuntoasemien rakentaminen kaupunkiympäristöön, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111760
Eero Kauppinen (2017)Diplomityö: Raitiotien maankäyttöskenaariothttps://trepo.tuni.fi//handle/123456789/25156Työn tavoitteena oli selvittää, millaista ja kuinka laajaa maankäyttöä Tampereen kaupunkiseudun raitiotien enimmäisvälityskyky mahdollistaa erityisesti Pirkkalan ja Koilliskeskuksen suuntiin laajennettaessa. Työssä hyödynnettiin teoreettisia ja empiirisiä menetelmiä, mukaan lukien kansainvälinen vertailu, jotta saatiin määritettyä raitiotien maankäytöllinen vaikutusalue ja sen potentiaali kaupunkiseudun kasvun tukemisessa. Tavoitteena oli myös tuoda esiin raitiotien merkitys laajempana kaupunkikehittämisen välineenä eikä pelkästään liikenteellisenä hankkeena.
Markku Tuomisto (2017)Ins.työ: Vieritien rakennussuunitelma, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158168
Lotta Sarpola (2017)Ins.työ: Visuaalisen johtamisen kehittäminen Raitiotieallianssilla, Tampereen AKKhttp://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080914287
Esko Mäkelä (2017)Diplomityö: Tiedonkulun hallinta kompleksisessa infra-alan allinassihankkeessa, Lappeenrannan yliopistohttp://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017103050373
Teemu Hyttinen (2015)Raitiovaunun pyörän ja kiskon merkitys ja vaikutus kunnossapitokustannuksiin,
TAMK
https://www.theseus.fi/handle/10024/96569
Petri Hakala (2014)Raitiotien kytkeytyminen liikennevalojärjestelmään, Tampereen Teknillinen Yliopistohttps://trepo.tuni.fi/handle/123456789/22400Työn tavoitteena oli tutkia raitiotiejärjestelmien kytkeytymistä liikennevalojärjestelmiin. Tätä tehtiin tutustumalla liikennevalojen, raitioteiden ja niiden yhteenkytkemisen historiaan ja teoriaan sekä toteutuksiin neljässä esimerkkikaupungissa. Näiden tietojen pohjalta luotiin suosituksia Tampereelle suunnitellulle raitiotiejärjestelmälle ja sen liikennevalo-ohjaukselle.

Tampereen Ratikka Sammonaukiolla

Ratikan vaikutusten seuranta

Raitiotiejärjestelmän liikenteellisiä vaikutuksia Tampereen joukkoliikenteeseen, liikennejärjestelmään ja liikkumismahdollisuuksiin arvioidaan aktiivisesti.

Ratikan vaikutusten seuranta