Tampereelle tulee pidempiä Ratikoita

Tampereen Raitiotie Oy ja Škoda Transtech Oy ovat allekirjoittaneet eilen 25. syyskuuta 2024 sopimuksen 10-metristen lisämoduulien tilaamisesta nykyisiin 37-metrisiin raitiovaunuihin. Vaunun lisämoduulien hankkiminen on vaunutilauksen optio ja se toteutetaan kaksivaiheisena.

Havainnekuva 47-metrisestä Tampereen Ratikasta
Havainnekuva 47-metrisestä Tampereen Ratikasta Hämeensillalla. Kuva: Škoda Group Tampereen Raitiotie Oy:n kuvan pohjalta

Tampereen Raitiotie Oy ja Tampereen Ratikoiden vaunuvalmistaja Škoda Transtech Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen Tampereen Ratikan lisämoduulien tilaamisesta. Tampereen raitiovaunukaluston hankinnassa on varauduttu optiolla 47-​metrisen vaunukaluston tilaamiseen.

Raitiovaunujen pidennyksellä pyritään turvaamaan Tampereen Ratikan palvelutaso ja vastaamaan kasvavaan kysyntään.

– Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat kasvaneet suuriksi ennakoitua nopeammin. Vaunupidennyksen myötä vaunun matkustajakapasiteetti kasvaa yli 30 prosenttia 264 henkilöstä 345 henkilöön. Suurempi matkustajakapasiteetti mahdollistaa samalla sen, että Ratikkaa voidaan liikennöidä koko linjastolla optimaalisella 7,5 minuutin vuorovälillä. Se on liikennöinnin sujuvuuden ja joukkoliikenteen matkustajapalvelun näkökulmasta järkevää, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

Ratikan vuoroväliä on tihennetty iltapäivän ruuhka-aikojen liikenteen helpottamiseksi, mikä on edellyttänyt lisäkalustoa linjalle.

– Lisäkaluston tarve on johtanut liikennöimiskustannusten kasvuun. Tulevaisuudessa Ratikan tiheämpi vuoroväli edellyttäisi myös bussien liityntäliikenteeltä tiheämpää vuoroväliä aiheuttaen siten suurempia kustannuksia myös bussiliikenteeseen. Liikennevaloetuisuuksin varustettu Ratikkaliikenne vaikuttaa tiheämmin liikennöivänä myös enemmän muuhun liikennejärjestelmään. Tasainen 7,5 minuutin vuoroväli tulee säästämään joukkoliikenteen liikennöimiskustannuksia vuositasolla noin 2 miljoonaa euroa, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita tarkentaa.

Hankinta on kaksivaiheinen

Tehtävä Ratikan lisämoduulien hankinta on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa Tampereelle saadaan lisämoduulista prototyyppi, jonka Škoda Transtech Oy valmistaa Otanmäen tehtaallaan vuoden 2025 aikana. Lisäosa tullaan liittämään vaunutehtaalla johonkin nykyisistä Tampereen Ratikoista.

– Pitkän vaunun asennus ja testaaminen tulee kestämään tehtaalla noin 2 kuukautta, minkä jälkeen vaunu kuljetetaan Tampereelle vuoden 2026 aikana tehtäviin tyyppikokeisiin. Kokeiden avulla todennetaan pitkän raitiovaunun toimivuus ja sopivuus raitiotiejärjestelmäämme ja sen osajärjestelmiin, Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Mika Luutikivi selventää. 

Kun lisämoduulin prototyyppi on todennettu Tampereella kaikin puolin toimivaksi, Škoda Transtech Oy valmistaa sen lisäksi 10 lisämoduulia. Ne tullaan liittämään Tampereen Ratikan varikolla nykyisiin raitiovaunuihin. Lisäosilla varustettujen pitkien raitiovaunujen toimitukset alkavat kesällä 2027 ja koko yhdentoista vaunun sarja on liikenteessä kesällä 2028.

– Tässä projektissa ilmenee kykymme vastata nopeasti kumppaneidemme tarpeisiin. Pidentämällä olemassa olevia raitiovaunuja tarjoamme käytännöllisen ratkaisun, joka vastaa kasvavaan joukkoliikenteen kysyntään ja varmistaa yhteensopivuuden nykyisen kaluston kanssa. Keskitymme edelleen tehokkaiden ja toimivien liikkumisratkaisujen tarjoamiseen kaupunkiympäristössä, Škoda Groupin President Region West and North Jan C. Harder kertoo.

Prototyyppi ja myöhemmin hankittavat lisäosalla varustetut raitiovaunut vastaavat teknisiltä ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään nykyisiä Tampereen Ratikoita. Myös niihin liittyvät materiaalit ja komponentit ovat yhteensopivia ja vaihtokelpoisia Tampereella nykyisin olevien raitiovaunujen kanssa. Tampereen raitiotieverkko on myös valmiiksi mitoitettu 47-​metriselle vaunulle. Pidempien vaunujen myötä merkittävin nykyiseen verkkoon tehtävä muutos tehdään Koskipuiston pysäkille,​ joka on rakennettu tilanpuutteen vuoksi 37-​metriselle vaunulle. Pysäkille tehdään tarvittavat muutokset vuoteen 2027 mennessä.

Vaunujen pidentämisen kustannukset ovat noin 18 M €. Neuvottelut pidennysprojektista aloitettiin jo ennen Pirkkala–​Linnainmaa -​raitiotien rakentamista koskevan päätöksen tekemistä,​ sillä pidentäminen on liikennöinnin kannalta järkevää myös nykyisellä raitotieverkolla.

Havainnekuva Tampereen Ratikan nykyisestä vaunusta ja pidemmästä, 47-metrisestä vaunusta.
Havainnekuva Tampereen Ratikan nykyisestä vaunusta ja pidemmästä, 47-metrisestä vaunusta.

Lisätiedot:

Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
etunimi.sukunimi@tampereenraitiotie.fi

Mika Periviita
Joukkoliikennejohtaja
Nysse
puh. 050 326 7007
etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lue myös: