Tampereen Ratikka järjestää keskustelutilaisuuden Pyynikintorin alueen asukkaille ja toimijoille 1. syyskuuta

Tampereen Ratikka järjestää keskustelutilaisuuden Pyynikintorin alueen asukkaille ja toimijoille 1. syyskuuta

Tampereen Ratikan liikennöinti on ollut käynnissä kaksi viikkoa. Tampereella on otettu käyttöön täysin uusi raitiotiejärjestelmä uusine vaunuineen. Testaus ja palautteen saaminen niin liikenneympäristöstä kuin matkustajakokemuksestakin ovat olleet käyttöönotossa tärkeässä asemassa. Palautetta toivotaan jatkossakin. Tähän mennessä on saatu palautetta mm. Pyynikintorin pysäkkialueella olevan vaihteen aiheuttamista äänistä. Saadun palautteen perusteella keskiviikkona 1. syyskuuta klo 17.00 järjestetään keskustelutilaisuus Pyynikintorin alueen asukkaiden ja toimijoiden kanssa. Tilaisuus järjestetään verkossa ja se vaatii ennakkoilmoittautumisen.

Tampereen Ratikka Pirkankadulla
Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen Ratikan liikennöinti on alkanut sujuvasti: liikenne on toiminut täsmällisesti ja matkustajamäärät ovat toivotulla tasolla – jopa kasvussa. Järjestelmää kuitenkin kehitetään edelleen saadun palautteen perusteella. Palautetta Ratikasta voi antaa Nyssen asiakaspalvelukanavien kautta.

Tampereen Ratikka on saanut jonkin verran palautetta Pyynikintorin vaihteen aiheuttamasta meluhaitasta. Pyynikintorin alueen asukkaille ja toimijoille järjestetään sen vuoksi keskustelutilaisuus keskiviikkona 1. syyskuuta klo 17.00 verkossa Teams-viestintäalustalla. Tilaisuuteen osallistujien tulee ilmoittautua sähköpostitse ennakkoon viimeistään sunnuntaina 29.8. osoitteeseen info@tampereenraitiotie.fi. Ilmoittautuneille lähetetään linkki tilaisuuteen paluuviestinä ennen tilaisuuden alkua.

– Olemme saaneet yhteydenottoja Pyynikintorilla ääntä aiheuttavasta vaihteesta. Vaihde on toimintaperiaatteeltaan jousipalautteinen ja toimii siten, että vaihteen kieli palautuu aina alkuperäiseen asentoon, kun vaunun akseli on kulkenut vaihteen läpi. Tästä aiheutuva ääni on ollut häiriöksi alueen asukkaille ja yrittäjille. Haluamme järjestää tästä aiheesta keskustelutilaisuuden, jotta kaikki halukkaat saavat äänensä kuuluville ja voimme selvittää tilannetta yhdessä, Tampereen Raitiotie Oy:n ratapäällikkö Markus Keisala kertoo.

– Olemme säätäneet vaihdetta viikolla 33 ja tutkimme edelleen mahdollisia muita keinoja vähentää vaihteen normaalista käytöstä aiheutuvaa melua. Pyrimme parhaaseen mahdolliseen kompromissiin sujuvan liikennöinnin ja tyytyväisten asukkaiden välillä. Haluamme olla luomassa Tampereelle Suomen parasta joukkoliikennettä ja siksi kaikki kaupunkilaisilta saamamme palaute on meille hyvin arvokasta, Keisala täsmentää.

Pyynikintorilla on tällä hetkellä väliaikainen päätepysäkki. Pysäkkialueelle on valittu nykyinen vaihdetyyppi sen perusteella, että se on kustannustehokkain ja takaa sujuvan liikenteen, kun Ratikan pitää vaihtaa raidetta. Kun vaihde palautuu jousen avulla takaisin alkuperäiseen asentoon, kuljettajan ei tarvitse poistua vaunusta sitä kääntääkseen. Toisaalta sähkökäyttöinen vaihde ei ole väliaikaiseen käyttöön järkevä sen korkeiden kustannusten vuoksi.

Pyynikintorin tilanne muuttuu lopullisesti silloin, kun raitiotieverkon 2. osa saadaan käyttöön. Siitä lähtien vaihteet voidaan pitää suorassa, koska niiden kautta ei tarvitse enää vaihtaa raidetta päivittäin.

Lisätietoa:

Markus Keisala
Ratapäällikkö
Tampereen Raitiotie Oy
markus.keisala@tampereenraitiotie.fi
puh. 040 334 7824

Lue myös:

Tampereen Ratikkaan etsitään uusia raitiovaununkuljettajia!

Tampere tekee raideliikenteen historiaa: Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa suunnitellusti 9. elokuuta – rakennustyöt valmistuvat etuajassa ja alle budjetin