Seudullinen yleissuunnitelma

Tampereen Ratikan yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle. Tampereen Ratikkaa suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.

Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitukset päättivät Lielahti–Ylöjärvi -raitiotien vertailuvaihtoehdoista

25.11.2025

Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitukset päättivät kokouksissaan 24.11.2025 Lielahti-Ylöjärvi -raitiotien tavoitteista sekä hankearvioinnissa vertailtavista vaihtoehdoista. Lisäksi kokouksessa päätettiin hankesuunnitelman sisällöstä ja kustannusjakopisteestä. Hankesuunnitelmassa tarkennetaan raitiotien sijainti ja tilantarve katuympäristössä sekä tuotetaan kattavasti tietoa hankkeen vaikutuksista ja kannattavuudesta. – Hankesuunnitelmassa vertaillaan Ratikkaa bussilla liikennöitäviin vaihtoehtoihin. Vaihtoehtovertailun tavoitteena on tunnistaa Ratikan toteuttamisen kustannukset, kannattavuus ja mahdollisimman laajasti kaikki ...

Lue lisää

Tampereen Ratikan varikko laajenee kiertotalous- ja allianssihengessä

21.11.2025

Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan parhaillaan kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Samalla laajennetaan myös Ratikan Hervannassa sijaitsevaa ...

Lue lisää

Itsenäisyydenkadun vaihteen sähköistyksen koeajot alkavat lokakuussa

3.10.2025

Tampereen Ratikan radan vaihteelle Itsenäisyydenkadulla on tehty kesän ja syksyn aikana sähköistystöitä, jotta liikennöinti on sujuvaa myös tulevaisuudessa Ratikkareitin laajentuessa kohti Linnainmaata. Tampereen Ratikan Pirkkala-Linnainmaa -allianssi testaa valmistuneiden muutostöiden toimivuutta Tullin ja Sammonaukion Ratikkapysäkkien välillä lokakuun aikana. Ennakkotestejä tehdään Unimog-erikoisajoneuvolla lokakuun alussa ja koeajoja raitiovaunulla lokakuun lopussa. Testit ja koeajot tehdään yöaikaan eikä niillä ole ...

Lue lisää

Seudullisen yleissuunnitelman materiaalit

Raitiotien seudullinen yleissuunnitelma valmistui helmikuussa 2021.

Seudullisen yleissuunnitelman mukaiset ratavaraukset

Tampereen, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven valtuustot päättivät tulevaisuuden raitiotielinjojen ratavarausten sijainnit loka-marraskuussa 2020.

Tutustu seudullisen yleissuunnitelman asemapiirroksiin

Asemapiirrokset: Sorin aukio – Härmälä -Pirkkala

Asemapiirrokset: Tays – Linnainmaa – Kangasala

Asemapiirrokset: Lielahti-Ylöjärvi

Arvio ratahaarojen toteutusaikataulusta

Tämän hetken arvio ratahaarojen toteutusjärjestyksestä:

  1. Pirkkala-Linnainmaa, rakentaminen 2025–2032
  2. Lielahti–Ylöjärvi, rakentaminen 2032-35
  3. Linnainmaa–Kangasala, rakentaminen 2036-2039
  4. Hatanpää–Vuores, rakentaminen 2030-luvulla

Seudullisen raitiotien tavoitelinjasto

Yleissuunnitelmassa raitiotie esitetään seudun joukkoliikennejärjestelmän runkolinjana ja pääasiallisena joukkoliikenteen matkaketjun kulkumuotona vaikutusalueellaan. Seudulliset raitiolinjat kytketään osaksi rakenteilla olevaa Tampereen raitiotiejärjestelmää, mikä edellyttää koko raitiotielinjaston suunnittelua kokonaisuutena. Seudulliset raitiolinjat muodostavat Tampereen keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja. Suunnittelun lähtökohtana on kullakin linjalla 7,5 minuutin vuoroväli.

Tampereen Ratikan havainnekuva: Ylöjärvi, Leijapuisto - Kuruntie etelään

Lielahdesta Ylöjärvelle

Tampereen raitiotien laajentamisesta Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon on tehty tarkentava yleissuunnitelma. Tutustu suunnitteluun.

Tutustu suunnitteluun Lielahti-Ylöjärvi suunnalla