fbpx Siirry sisältöön
10.2.2021

Tampereen Kalevassa tapahtunut sähköratavaurio on korjattu – Koeajoja jatketaan normaalisti

Kalevassa Rieväkadulla maanantaiaamuna tapahtuneen raitiotien sähköratavaurion korjaustyöt ovat valmistuneet. Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssi sai korjaustyöt valmiiksi päivää aiemmin kuin arvioitiin. Koe- ja koulutusajoja päästään näin ollen jatkamaan normaalisti. Niitä suoritetaan pääsääntöisesti arkisin klo 8 ja 16 välillä.

Tampereen Ratikan koeajoja suoritetaan arkisin klo 8-16. Kuva: Pasi Tiitola/ Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen raitiotien ajolankavaurio sattui maanantaiaamuna noin klo 8 aikaan, kun kuorma-auton pystyasennossa ollut lava osui ajojohtimiin. Ajolankaa irtosi kannakkeistaan noin 500 metrin matkalta, maahan asti sitä putosi joitakin kymmeniä metrejä. Tilanteesta ei aiheutunut vaaraa ulkopuolisille, mutta vaurio aiheutti häiriötä liikenteelle ja keskeytti Tampereen Ratikan koulutusajot kahden päivän ajaksi.

– Vaihdoimme katkenneen kannatinlangan ja muut vaurioituneet ripustinosat. Varauduimme paikoittain ajolangan uusimiseen, mutta sitä ei jouduttu tekemään. Tästä syystä saimme korjaustyöt arvioitua nopeammin valmiiksi ja hitaisiin vaunun tarkastusajoihin päästiin jo keskiviikkona aamulla, Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssin kunnossapitopäällikkö Santeri Heinonkoski selventää.

– Korjaustyöt saatiin hoidettua tehokkaasti kahdessa vuorossa kunnossapitoallianssin ja Raitiotieallianssin yhteistyöllä. Homma eteni hienosti ja saatiin valmiiksi arvioitua nopeammin, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kiittelee.

Nyt tarkkana liikenteessä

Ratikasta on tullut osa Tampereen päivittäistä liikennettä, ja kaupungin liikenneympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia raitiotien rakentamisen ja Hämeenkadun uudistamisen myötä. Kaikilla liikkujilla riittää uutta sisäistettävää. Uutta ovat itse raitiotien lisäksi mm. raitiovaunuvalot, suojatiemuutokset, liikkuminen ja pysäköinti sekaliikennekadulla sekä Ratikan väistämiseen liittyvät liikennesäännöt.

Sujuva liikenne on yhteispeliä ja liikenteen sujuvuus syntyy sekä toisten huomioon ottamisesta että sääntöjen noudattamisesta. Ratikan tuleminen antaa hyvän syyn yhteispelin petraamiseen.

– Koeajojen aikana on ilmennyt ikäviä tilanteita, joissa mm. autoilijat ovat eksyneet Ratikalle varatulle rata-alueelle tai jalankulkijat ovat kävelleet punaisia päin vieläpä katsomatta, että Ratikka on tulossa. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää myös raitiovaunuvalo-ohjattuihin risteyksiin. Valo-opastin on pimeänä, kun Ratikka ei ole lähistöllä, mutta heti, kun opastimeen syttyy valo, tiellä liikkujan tulee olla erityisen varovainen ylittäessään risteystä, Sirviö muistuttaa.

– Henkilövahinkoja ei ole onneksi sattunut, mutta onnettomuuksiltakaan ei olla ikävä kyllä vältytty. Kaikkien liikkujien tulee olla tarkkana opasteiden kanssa ja kiinnittää huomiota ympäröivään liikenteeseen. Toivomme, että kaikki liikkujat tutustuvat Ratikkakaupungin liikennesääntöihin esimerkiksi verkkosivuillamme osoitteessa tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus, Sirviö jatkaa.

Tampereen liikenneympäristön muutokset tuovat uutta myös ammattiliikennetoimijoille. On tärkeää muistaa, että raitiotien ajolangat ovat liittymissä 5,5, metrin korkeudessa ja niissä kulkee jännite. Mikäli suunnittelee töitä raitiotiealueen läheisyydessä, siihen tarvitaan lupa Tampereen Raitiotie Oy:ltä. Tarvittavat tiedot lupaprosessiin ja erikoiskuljetuksiin ovat osoitteessa www.tampereenratikka.fi/ammattilaisille.

– Jokaisen on hyvä muistaa myös se, että Ratikka ei pysähdy painonsa vuoksi ihan hetkessä eikä Ratikka voi väistää sivusuunnassa. Mikäli sekaliikennekaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen. Tarkista, että ajoneuvosi uloin osa on vähintään 1 metrin päässä lähimmän kiskon reunasta, jotta Ratikan kulku olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos pysäköit kaarteeseen, jätä Ratikalle tilaa vähintään 2 metriä, Sirviö opastaa.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Pekka Sirviö
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio (at) tampereenraitiotie.fi

Lue myös:

Tampereen Kalevassa tapahtuneen sähköratavaurion korjaus etenee

Tampereen Ratikan koeajot jatkuvat läpi talven – Raitiotiellä liikkuva kalusto on jatkossa pysyvä osa Tampereen liikennejärjestelmää