Tampereen Ratikalla täyttyi miljoona ajokilometriä, vaunut ovat olleet luotettavia niin helteessä kuin lumimyräkässä

Tampereen Ratikan vaunuilla on ajettu miljoona kilometriä. Kilometrimäärä tuli täyteen 1.3. ja lukuun on laskettu niin ajoharjoittelun, koeliikenteen kuin varsinaisen liikenteenkin ajot. Ajettujen kilometrien aikana Tampereen Ratikan vaunut ovat osoittaneet toimivuutensa vaihtelevissa keliolosuhteissa ja luotettavauus on säilynyt korkealla tasolla.

Tampereen Ratikka liikennöimässä Tullin pysäkin läheisyydessä.
Kuva: Pasi Tiitola / Tampereen Raitiotie Oy

Tampereen Ratikan vaunut ovat osoittaneet luotettavuutensa eri keleissä. Olemme saaneet kokemusta sekä poikkeuksellisen pitkän ja kuuman kesän että kylmän runsaslumisen talven vaikutuksista. Ääriolosuhteet ovat vaatineet vaunuissa jonkin verran säätöjä, mutta kokonaisuutena vaunut ovat selvinneet erilaisissa olosuhteissa varsin mainiosti, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen.

Vaunuihin ei ole tehty ensimmäisen puolen vuoden liikennöinnin aikana oleellisia muutoksia. Merkittävimpänä on ollut lämmitys- ja ilmastointijärjestelmään tehdyt lämpötilojen ääripäiden toimintaan liittyvät säädöt, Huttunen jatkaa.

Ratikan vaunut on suunniteltu yhdessä kaupunkilaisten kanssa

Tampereelle on hankittu 20 vaunua osan 1 liikennöintiä varten. Vaunut on valmistanut Skoda Transtech Kajaanin tehtaalla Kainuussa. Vaunut on suunniteltu yhdessä tamperelaisten kanssa, kaupunkilaiset ovat päässeet vaikuttamaan niin vaunun väriin, penkkikuosiin kuin vaunujen nimiinkin.

Tamperelaiset ovat päässeet äänestämään Ratikan väristä, vaunujen nimistä ja penkkien kuosisuunnittelijasta. Kuva matkustajatesteistä tammikuulta 2021. Kuva: Pasi Tiitola / Tampereen Raitiotie Oy

Jo vaunujen suunnitteluvaiheessa teimme tiivistä yhteistyötä tulevien käyttäjien kanssa, jotta vaunut toimivat erilaisille matkustajaryhmille mahdollisimman hyvin. Olemme saaneet positiivista palautetta erityisesti vaunujen ulkomuodosta, avaruudesta sekä esteettömyydestä. Toivomme jatkossakin palautetta käyttäjiltä, se on meille ensiarvoisen tärkeää Ratikan kehitystyössä, Ali Huttunen kertoo.

Vuorokauden aikana liikenteessä olevalle vaunulle kertyy keskimäärin 270 ajokilometriä. Vaunun päivä alkaa varhain aamulla ajon valmisteluun liittyvillä tarkastuksilla ja liikenteeseen ensimmäinen vaunu lähtee klo 4.20. Vaunu palaa aamuyöstä varikolle, jossa vaunuja pidetään kunnossa ja myös siistitään ennen seuraavaa ajoa. Pisimmillään vaunun ajopäivä saattaa kestää yli vuorokauden.

Liikennöinnin täsmällisyys säilynyt korkealla tasolla

Tampereen Ratikan liikennöinnin luotettavuusprosentti on 99,9%. Luku kertoo, kuinka monta lähtöä on pystytty ajamaan aikataulun mukaan. Kuukaudessa on ajettu 14 916 lähtöä, joista raitiotieinfrasta, vaunuista tai liikennöinnistä johtuvia peruttuja lähtöjä on ollut 14.

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä vaunujen ja koko raitiotiejärjestelmän toimintaan ensimmäisten miljoonan kilometrin aikana. Vaunujen toimintavarmuus luo perustan liikennöinnin luotettavuudelle ja seuraamme vaunujen tilannetta erittäin tarkasti. Haluamme jatkossakin tarjota tamperelaisille luotettavan ja mukavan matkakokemuksen ja teemme lujasti töitä sen eteen, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö vetää yhteen.

Lisätietoja:

Kalustopäällikkö Ali Huttunen
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 866 3800
ali.huttuinen@tampereenraitiotie.fi


Toimitusjohtaja Pekka Sirviö
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi

Lue myös: