fbpx Siirry sisältöön
28.4.2021

Tampereen Ratikan kuulutusääni on valittu yleisöäänestyksellä – Voittaja sai lähes 13000 ääntä

Tampereen Ratikan kuulutusääni on valittu. Yleisö pääsi valitsemaan Tampereen Ratikan kuulutusäänen äänestämällä suosikkiaan kolmesta ehdokkaasta. Äänestys oli auki runsaan viikon ajan Tampereen Ratikan verkkosivuilla ja se keräsi lähes 30000 ääntä.

Tampereen Ratikan automaattikuulutusten äänen valinta toteutettiin yleisöäänestyksellä. Yleisö sai äänestää suosikkiaan 16.-26.4. kolmesta ennalta valitusta vaihtoehdosta. Valinnassa kiinnitettiin huomiota äänen kuuluvuuteen, erottuvuuteen ja selkeyteen. Ehdokkaat olivat naisääniä ja heistä voiton vei Mia, joka sai 12960 ääntä, eli 43 prosenttia annetuista äänistä. Toiseksi eniten ääniä sai Marjo, jolle kertyi 11137 ääntä, eli 37 prosenttia äänimäärästä, ja kolmanneksi tuli Kirsi 5795 äänellä. Äänestyksessä annettiin yhteensä 29892 ääntä.

– Lähden kuulutustyöhön innokkaana, mutta myös kokemuksen tuomalla luottavaisella mielellä. Voitto tuntuu mukavalta, ja on melkoinen kunnia päästä tekemään Tampereen Ratikan kuulutuksia. En ole syntyperäinen tamperelainen, mutta olen asunut täällä ison osan elämääni. Synnyin Kotkassa, kävin koulua Liedossa ja muutin Tampereelle opiskelemaan vuonna 1991. Äänityöt aloitin sattuman kautta 1990-luvulla, ja viimeiset 15 vuotta olen tehnyt niitä säännöllisesti muiden töiden ohella. Olen suhtautunut Tampereen Ratikkaan alusta asti suopeasti ja seurannut prosessia tiiviisti. Autottomana joukkoliikenteen suurkuluttajana arvostan sujuvia yhteyksiä ja Ratikka tuo kyllä siihen vielä oman, jopa hohdokkaan twistinsä. En malta odottaa, että pääsen kyytiin!, Tampereen Ratikan kuulutusääneksi valittu Mia iloitsee.

Tampereen Ratikassa tarjotaan matkustajille informaatiota automaattikuulutusten lisäksi vaunujen matkustamonäytöillä, pysäkeillä sekä Nyssen kanavien kautta. Ratikan automaattiset pysäkkikuulutukset noudattavat vaunun matkustamonäytöillä tekstinä näkyvää reittitietoa sekä seuraavan pysäkin informaatiota. Pysäkkikuulutuksissa kerrotaan pysäkin nimi ja linjan päätepysäkki.

– Kuulutuksilla luodaan esteettömyyttä näkövammaisille. Kuulutuksissa informaatiota tulee tarjota mahdollisimman ytimekkäässä muodossa, jotta niillä ei ärsytä ketään. Matkustajat pääsevät testaamaan kuulutusten äänenvoimakkuutta ja toimivuutta koeliikenteen aikana. Äänen lisäksi kuulutusten oikea-aikainen toteutus on tärkeää. Kuulutusten ajoittamista on testattu osana alkuvuonna järjestettyjä matkustajatestejä.Otamme vielä mielellämme palautetta kuulutusten toimivuudesta vastaan, jotta Ratikan palvelukokemus saadaan hiottua huippuunsa myös kuulutusten osalta, Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen selventää.

Tamperelaisten kanssa suunniteltu Ratikka

Tampereen Ratikka on suunniteltu alusta lähtien tulevien matkustajien kanssa. Aluksi Ratikan karkeaa mallikappaletta katselmoitiin tamperelaisten käyttäjäryhmien kanssa lukuisia kertoja vuoden 2018 keväällä Oulussa. Siitä muokattua lopullista mallia eli makettia päästiin sen jälkeen arvioimaan Tampere-talossa alkuvuonna 2019 järjestetyssä maketti-näyttelyssä. Näyttelyssä kävi kuuden päivän aikana yli 15 000 kävijää. Näyttelystä saatu palaute välitettiin kaluston valmistajalle huomioonotettavaksi raitiovaunun toiminnallisuudessa. Muun muassa vaunun sisustusta ja sen ratkaisuja muokattiin saadun palautteen perusteella.

Tänä vuonna ensimmäiset testimatkustajat ovat päässee arvioimaan Ratikan palvelukokemusta kokonaisuudessa niin liikkuvassa Ratikassa kuin pysäkeilläkin.

– Järjestimme kevään aikana kymmenen testitilaisuutta vaunussa. Niihin osallistui yli 80 erilaisia käyttäjäryhmiä edustavaa matkustajaa. He matkustivat Ratikassa havainnoiden ja arvioiden matkustuskokemusta mm. esteettömyyden näkökulmasta. Saimme testeistä palvelukokemuksen viimeistelyyn lähes 6000 asiakasarviota, ja yli 1000 asiantuntijan tekemää matkustamiseen liittyvää havaintoa, Salkonen kertoo.

– Olemme iloisia siitä, kuinka mielellään ihmiset antavat Ratikan arviointiin aikaansa ja kuinka kiinnostus Ratikkaa kohtaan tuntuu vain kasvavan. Tämä on näkynyt halussa osallistua niin Ratikan tapahtumiin ja asiakastesteihin kuin äänestyksiinkin. Kuulutusäänen valinta löi aiemmat Ratikan järjestämät äänestykset äänimäärällään. Vuonna 2018 yleisö pääsi äänestämään Ratikan väriä ja vuonna 2019 Ratikan penkkien kuosisuunnittelijaa. Väriäänestyksessä annettiin vajaat 24 000 ääntä ja kuosisuunnittelijaa äänestettiin lähes 10 000 kertaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertaa.

Kuuntele tästä voittajan ääninäyte:

Lisätietoja:
Asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen
Nysse – Tampereen seudun joukkoliikenne
puh. 040 806 2123
riikka.salkonen@tampere.fi

 

Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi vastaa Tampereen Ratikan liikennöinnistä kokonaisuutena. Liikennöintiallianssin muodostavat Nysse – Tampereen seudun joukkoliikenne, Tampereen Raitiotie Oy ja VR.

Nysse vastaa Tampereen seudun joukkoliikennepalvelun järjestämisestä. Ratikka tulee osaksi Nyssen joukkoliikenneperhettä, ja käyttöön tulevat Nyssen lipputuotteet ja hinnat. Ratikkaliikenteen alkaessa reitit ja aikataulut löytyvät osoitteesta nysse.fi.

Tampereen Raitiotie Oy on Tampereen kaupungin omistama yhtiö, joka toimii Tampereen Ratikan liikennöintiallianssissa palveluintegraattorina yhdistäen joukkoliikennepalvelut, liikennöitsijän ja asiakkaat. Yhtiö vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta, rahoituksen järjestämisestä, Ratikan brändistä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta, kun liikennöinti alkaa vuonna 2021.

VR vastaa Tampereen raitiotien sujuvasta operoinnista, sisältäen sekä ratikan liikennöinnin että liikenteenohjauksen. Liikenteenohjaajat ja raitiovaununkuljettajat ovat VR:llä töissä ja VR vastaa heidän rekrytoinnistaan sekä koulutuksesta, joka toteutetaan yhteistyössä Tampereen Seudun ammattiopisto Tredun kanssa.

Lue myös:

Millainen ääni kertoo sinulle seuraavan pysäkin? Äänestä Tampereen Ratikan kuulutusääntä

Tampereen Ratikan koeliikenne alkaa 10. toukokuuta – Kyytiin pääsee ilmoittautumalla ennakkoon