Kestävä vaihtoehto arjen valintoihin

Tampereen Raitiotie Oy:ssä toimintamme aiheuttamien ympäristövaikutusten hallinta on kytketty osaksi organisaatiomme johtamista. Se on siten osa päivittäistä toimintaamme. Tarjoamme kuntalaisille arjen valintoihin kestävän vaihtoehdon.

Toimintamme hiilijalanjälki on laskettu vuodesta 2022 lähtien ja laskentaa on laajennettu vuosittain päästötietojen saatavuuden parantuessa. Tämä auttaa meitä löytämään toiminnastamme kehityskohteita ympäristömme parhaaksi.

Hankimme hiilidioksidivapaata sähköä ja selvitämme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia säästää energiaa.

Kestävän kehityksen tavoite: Ilmastotekoja
Kestävän kehityksen tavoite: Vastuullista kuluttamista

Ympäristövastuullisuus yhtiössämme

  • Kuulumme Tampereen kaupunkikonserniin, joka asettaa vuosittain myös yhtiöllemme tavoitteita. Tampere tavoittelee hiilineutraalisuutta vuoteen 2030 mennessä ja sitä tukee Hiilineutraali Tampere 2030 -tiekartta. Tampereen Ratikkaan liittyen tiekarttaan on asetettu toimenpiteitä, joihin kuuluvat mm. raitiotien kolmen ensimmäisen osan rakentaminen, raitiotien seudullisen laajentumisen suunnittelu sekä uusiutuvan sähkön käyttäminen raitiotiejärjestelmässä
    • Seuraamme käyttämäämme energiaa ja sen jakautumista päästölähteittäin uusiutuvaan ja uusitumattomaan energiaan
    • Tiekartan etenemistä seurataan Tampereen Ilmasto- ja ympäristövahdissa, johon raportoimme vuosittain meille asetettujen toimenpiteiden etenemisestä
Tampereen Ratikka Hiedanrannassa kesällä 2025
Tampereen Ratikka kesällä 2025
  • Teemme laskentaa omien ja palveluntuottajiemme kasvihuonekaasupäästöistä.
  • Kehitämme yhtiömme omaa ympäristöjohtamista järjestelmällisesti
  • Yhtiössämme aloitti vuoden 2025 alussa EHSQ-päällikkö, joka työskentelee tämän eteen
  • Olemme aloittaneet vuoden 2025 aikana Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän rakentamisen ja tavoittelemme sen sertifiointia vuoden 2026 aikana
  • Seuraamme Tampereen Ratikan toimintojen vedenkulutusta
    • Vuonna 2025 raitiotieninfran kunnossapidosta vastaavan Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssin avaintulosalueiden positiivisena kannustimena on vesijohtoveden käytön vähentäminen
  • Toimimme Tampereen kaupunkikonsernin LUMO – Luonnon monimuotoisuusohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi tekemällä tilaamiemme rakennushankkeiden yhteydessä kestävyystekoja sekä keskittymällä kaupunkiluonnon monimuotoisuuteen
  • Painotamme kaikissa hankinnoissamme elinkaariajattelua. Edistämme hankintaehdoillamme kiertotaloutta ja kestäviä materiaalivalintoja
    • Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssin tavoitteena vuonna 2024 on ollut sen oman toiminnan jätteiden kierrätysasteen seuranta ja dokumentointi
    • Kunnossapitoallianssi on siirtynyt vuonna 2025 uusiutuvien polttoaineiden käyttöön
Tampereen Ratikan Aliisa-vaunu

Tampereen Raitiotie Oy:n hiilijalanjälkilaskenta

LASKENTAKOHDE (tonnia CO2-ekv)20232024
1. Yhtiön oman toiminnan päästöt (Scope 1)0,090
2. Yhtiön hankkiman energian suorat päästöt (Scope 2)4437
3. Arvoketjun päästöt (Scope 3)249281
Muille vuokrattujen ja liisattujen kohteiden energian käyttö (Scope 3.13)182193
Polttoaineisiin ja energiaan liittyvät epäsuorat päästöt (Scope 3.2)3047
Työntekijöiden työasiamatkojen päästöt (Scope 3.5) 815
Työntekijöiden työmatkojen päästöt (Scope 3.6)95
Muut scope 3 -ryhmän päästöt2022
YHTEENSÄ293318
INVESTOINTIEN1 PÄÄSTÖT257

Kasvihuonekaasupäästöt on laskettu The GHG Protocol Corporate Accounting and Reporting Standard -standardin mukaisesti. Laskenta käsittää päästöt luokista Scope 1–3. Scope 3 osalta on esitetty myös merkittävimmät alaluokkakohtaiset päästölähteet. Tampereen Raitiotie Oy on linjannut, että suurien kertainvestointien, kuten raitiovaunujen ja ratalinjojen, päästöjä ei raportoida osana vuotuisia päästöjä, jotta vuosien välinen vertailtavuus säilyy. Kertainvestointien päästöt raportoidaan kuitenkin aina vuotuisten päästöjen yhteydessä.

1Aurinkovoimala varikolle

Vertailun vuoksi vuoden 2024 hiilijalanjäljestä

Hiilijalanjälki (318 tCO2e) vastaa päästöiltään n. 2,3 miljoonaa henkilöautolla kuljettua kilometriä. Vuonna 2024 Ratikalla matkusti n. 16,6 miljoonaa ihmistä

Päästön arvo EU:n päästökaupassa on 22 502 euroa

Päästö vastaa 41,3 suomalaisen vuotuista CO2-päästöä

Päästöt ovat 1,23-kertaiset varikolla olevan aurinkovoimalan rakentamisen ja elinkaaren aikaisiin päästöihin nähden

Vertailun lähteet:

CO2-muunnin – OpenCO2. https://www.openco2.net/fi/co2-muunninnet