Seudullinen yleissuunnitelma

Tampereen raitiotien yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.

Tampereen Ratikan rakentamisen vaikutuksista kerätään ensimmäisenä Suomessa tietoa mehiläisten avulla

29.4.2025

Tampereen Ratikan reittiä laajennetaan kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Rakennettavan reitin varrelle asennetaan huhtikuussa mehiläispesiä, joissa villimehiläiset ja kimalaisten yhdyskunnat pääsevät keräämään arvokasta tietoa työmaan vaikutusalueen kasvillisuuden muutoksista. Mehiläisten hyödyntäminen on ensimmäinen laatuaan Suomessa vastaavissa infrahankkeissa. Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssille on asetettu korkeat vastuullisuustavoitteet. Raitiotien rakentamisen myötä allianssin tehtävänä on kehittää yhteistä, viihtyisää ja kestävää kaupunkiseutua Tampereen ...

Lue lisää

Pirkkalassa kaksi kolmesta suhtautuu myönteisesti Ratikkaan, kertoo tuore tutkimus

13.3.2025

Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakenteilla olevien osuuksien Kaupin kampus–Ruotula ja Sorin aukio–Partola läheisyydessä asuvat kuntalaiset suhtautuvat Tampereen Ratikkaan pääosin myönteisesti, kertoo tuore kyselytutkimus. Reitin varren asukkaista Ratikkaan suhtautuu myönteisesti 84 % ja kielteisesti 9 %. Reitin varren asukkaiden lisäksi suhtautumista Ratikkaan kysyttiin myös koko Pirkkalan alueen asukkailta, jossa myönteisesti Ratikkaan suhtautuvien pirkkalalaisten määrä on 66 % ja ...

Lue lisää

Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteykseen liikenneympyrä 18. maaliskuuta

12.3.2025

Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi tiedottaa: Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteyksessä otetaan käyttöön liikenneympyrä tiistaiaamuna 18. maaliskuuta. Liikenneympyrän käyttöönottoa edeltävät valmistelut ovat käynnissä, ja niitä tehdään osittain yöaikaan. Suurimmat liikennejärjestelyt tehdään maanantain ja tiistain välisenä yönä 17.–18.3., jolloin risteyksen liikennevalot poistetaan käytöstä ja liikennettä ohjataan liikenteenohjauksen avulla, kunnes lopulliset järjestelyt ovat toiminnassa. Liikenneympyrä tulee käyttöön, ...

Lue lisää

Seudullisen yleissuunnitelman materiaalit

Raitiotien seudullinen yleissuunnitelma valmistui helmikuussa 2021.

Seudullisen yleissuunnitelman mukaiset ratavaraukset

Tampereen, Pirkkalan, Kangasalan ja Ylöjärven valtuustot päättivät tulevaisuuden raitiotielinjojen ratavarausten sijainnit loka-marraskuussa 2020.

Seudullisen yleissuunnitelman asemapiirrokset

Asemapiirrokset: Sorin aukio – Härmälä -Pirkkala
Asemapiirrokset: Tays – Linnainmaa – Kangasala
Asemapiirrokset: Lielahti-Ylöjärvi

Arvio ratahaarojen toteutusaikataulusta

Tämän hetken arvio ratahaarojen toteutusjärjestyksestä:

  1. Koilliskeskus–Pirkkala, rakentaminen 2025–2028
  2. Lielahti–Ylöjärvi, rakentaminen 2029–2032
  3. Koilliskeskus–Kangasala, rakentaminen 2033–2036
  4. Hatanpää–Vuores, rakentaminen 2030-luvulla

Seudullisen raitiotien tavoitelinjasto

Yleissuunnitelmassa raitiotie esitetään seudun joukkoliikennejärjestelmän runkolinjana ja pääasiallisena joukkoliikenteen matkaketjun kulkumuotona vaikutusalueellaan. Seudulliset raitiolinjat kytketään osaksi rakenteilla olevaa Tampereen raitiotiejärjestelmää, mikä edellyttää koko raitiotielinjaston suunnittelua kokonaisuutena. Seudulliset raitiolinjat muodostavat Tampereen keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja. Suunnittelun lähtökohtana on kullakin linjalla 7,5 minuutin vuoroväli.

Tampereen Ratikan havainnekuva: Ylöjärvi, Leijapuisto - Kuruntie etelään

Hiedanrannasta Leijapuistoon

Tampereen raitiotien laajentamisesta Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon tehdään tarkentava yleissuunnitelma. Tutustu suunnitteluun.

Tutustu suunnitteluun Lielahti-Ylöjärvi suunnalla