Linjastosuunnitelma vuodelle 2021 nyt kommentoitavana

Linjastosuunnitelma vuodelle 2021 nyt kommentoitavana

Päätökset lopullisesta, ratikan rinnalla toimivasta bussilinjastosta tehdään keväällä. Suunnittelu on nyt edennyt siten, että viime vuoden aikana esiteltyjen luonnosten ja niistä saadun palautteen ja lausuntojen pohjalta on tehty varsinainen linjastosuunnitelma vuodelle 2021. Suunnitelmasta voi antaa palautetta helmikuun loppuun asti.

Merkittävimmät reittimuutokset

Linja 1: Reitti kulkee Pirkkalan, Tampereen keskustan ja Haukiluoman välillä. Tays Keskussairaalalle voi matkustaa vaihtamalla Koskipuistossa ratikkaan. Reitin kasvavilta alueilta (esim. Tesoma ja Härmälä) saadaan tiheämpi vuorotarjonta keskustaan, kun päällekkäistä liikennettä ratikan kanssa ei synny.

Linja 6: Kangasalan Vatialasta ja Koillis-Tampereelta tarjotaan suora yhteys Tampereen keskustaan. Linja yhdistää myös yliopiston kampukset.

Linja 12: Suunnitelman reitti kulkee Lamminpäästä Tesoman, Epilän ja Pispalan kautta keskustaan, josta edelleen Nekalan, Koivistonkylän ja Veisun kautta Turtolaan. Hallilan yhteys on siirretty linjalle 21.

Linja 21: Linjalla toteutetaan toivottu vaihdoton yhteys Hervannasta ja Hallillasta Tays Hatanpäälle. Linjan toinen pää palvelee Länsi-Tampereen aluetta kuten nykyisin.

Linja 28: Suora yhteys Sorilasta Tays Keskussairaalan kautta Tampereen keskustaan. Linja jatkaa Ylöjärvelle mm. Pispalan, Lielahden ja Vuorentaustan kautta. Näin myös lännestä syntyy suora bussiyhteys Tays Keskussairaalalle.

Linja 55: Suora yhteys Vesilahdelta ja Lempäälästä Tampereen keskustaan. Edeltävässä luonnoksessa reitti päättyi Hervantaan.

Linja 65: Nokian, Pirkkalan ja Hervannan välinen yhteys on jatkettu Hermiaan sekä Ruskon työpaikka-alueen kautta Hikivuoreen.

Linja 80 Ylöjärven Haaviston, Asuntilan ja Metsäkylän yhteydet on varioitu linjan 80 alle. 80A, 80B ja 80C tarjoavat nopean yhteyden Mikkolantietä Tampereen keskustaan. Tampereen Lielahden palveluiden pariin pääsee linjalla 28.

Vaihdolliset yhteydet

Joillakin alueilla paras joukkoliikennepalvelu syntyy bussin ja ratikan yhdistelmällä. Hyvät vaihtoyhteydet ratikkaan syntyvät tarjoamalla alueellisilla linjoilla tiheämmin vuoroja. Näin myös yhteydet aluekeskuksiin paranevat. Suunnitelman liityntälinjat ovat

Linja 8: Atala – Koilliskeskus – Tays (vaihto ratikkaan)
Linja 170: Vehmainen – Koilliskeskus – Tays (vaihto ratikkaan)
Linja 270: Irjala – Tays (vaihto ratikkaan) – Kissanmaa – Kaleva (Hakametsä, vaihto ratikkaan)
Linja 420: Kangasala – Tays (vaihto ratikkaan)
Linja 820: Siivikkala – Lielahti (vaihto bussiin)

Mikä toimii, mihin toivot muutosta?

Suunnitelma on esitelty linjoittain selainpohjaisessa karttaohjelmassa. Tarkempi aikataulusuunnittelu tehdään myöhemmin, nyt näytettävät vuorovälit ja pysäkkipaikat ovat vielä viitteellisiä.

Palautetta voi jättää helmikuun loppuun asti joukkoliikenteen linjasto2021-sivulla (rullaa sivun alas asti) tai suoraan karttaohjelmassa.

 

Linjasto2021:

http://joukkoliikenne.tampere.fi/ohjeita-ja-tietoa/linjasto2021/linjastosuunnitelma-tampereen-seutu.html

Linjastosuunnitelma karttaohjelmassa:

https://platform.remix.com/map/9d1f55b?latlng=61.47852,23.75338,9.5

Lisätiedot:

joukkoliikenneinsinööri Riikka Salkonen, p. 040 8062123
suunnittelija Leena K. Huhtala, p. 044 4309088
etunimi.sukunimi@tampere.fi