Nysse: Nyssen asiakastyytyväisyys pysynyt korkealla tasolla
Nyssen busseissa ja Ratikoissa mitataan asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti. Mittausten tuloksia seurataan tarkasti, sillä palvelua kehitetään tulosten perusteella ja Nysse myös maksaa liikennöitsijöille kannustinpalkkioita hyvästä asiakastyytyväisyydestä.

Nyssen busseissa ja Ratikoissa mitataan asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti. Kuukausittain kerätään lähes 1900 vastausta, ja jokainen vastaus kohdistetaan kyseiseen linjaan ja kellonaikaan.
Mittausten tuloksia seurataan tarkasti, sillä palvelua kehitetään tulosten perusteella ja mittaukset mahdollistavat asiakaskokemuksen kehittymisen seuraamisen. Nysse myös maksaa liikennöitsijöille kannustinpalkkioita hyvästä asiakastyytyväisyydestä.
– Jokainen vastaus on tärkeä. Kyselyiden avulla saamme arvokasta tietoa myös hyvästä palvelusta. Asiakaspalautekanavien kautta saatu palaute kun koskee yleensä epäkohtia tai tapahtuneita virheitä, ja kiitosta tulee harvemmin, Nyssen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen kertoo.
Yhteensä vastauksia kerättiin vuoden 2025 tammi-kesäkuun aikana lähes 12 000. Kyselytutkimuksen kumppanina jatkaa Vitec Roidu Oy, jonka kanssa alkoi uusi sopimuskausi 1.8.2025. Elokuusta alkaen asiakastyytyväisyyttä on tutkittu myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Kuljettajien toiminta saa kiitosta
Vuoden 2025 tammi-kesäkuussa bussimatkustajien asiakastyytyväisyys pysyi ennallaan. Yleisarvosana Nysse-alueen bussilinjoille oli 4,2/5. Tutkimuksessa korkeimman yleisarvosanan sai Ratikka, jonka arvosana oli lähes yhtä hyvä kuin vuonna 2024. Nyt arvosana oli 4,4/5, kun se edellisvuonna oli 4,5/5.
Busseissa parhaat arvosanat tulivat alkuvuodesta kuljettajien ystävällisestä asiakaspalvelusta (4,6/5), kyseisen linjan vuorotarjonnasta (4,4/5) sekä matkustamisen turvallisuudentunteesta (4,4/5).
Myös Ratikkamatkustajat antoivat parhaan arvosanan kuljettajien toiminnasta (4,8/5). Pysäkkien kunto arvioitiin erinomaiseksi (4,8), samoin aikataulussa pysyminen (4,7/5).
Liityntäbusseissa paras arvosana tuli matkustamisen turvallisuuden tunteesta (4,6/5). Lisäksi kyselyyn vastaajat arvostivat istumapaikkojen riittävyyttä (4,6/5) ja kuljettajien ystävällistä asiakaspalvelua (4,4/5).
Heikoimmat arvosanat Nysse sai bussimatkustajilta bussien siisteydestä (4,2/5) ja Ratikkamatkustajilta istumapaikkojen riittävyydestä (4,0/5).
Lue koko tiedote: nysse.fi