Ratikka-ajasta kertova näyttely kutsuu kaupunkilaiset astumaan Ratikkaan ja kokemaan Tampereen vuonna 2021

Tampere-talon Sorsapuistosaliin torstaina 21.2. avattava maketti-näyttely tarjoaa yleisölle mahdollisimman aidon kokemuksen siitä, miltä ratikka-aika Tampereella vuonna 2021 tuntuu. Näyttelyyn tuotu maketti on yksityiskohtainen malli Tampereen Ratikan vaunusta, luonnollisessa mittakaavassa. Maksuton näyttely on avoinna 21.–26.2.2019, to–pe klo 14–18 ja la–ti klo 10–19.

Maketissa voi liikkua todellisen tuntuisessa ympäristössä, myös apuvälineiden ja lastenvaunujen kanssa. Yleisölle tarjoutuu mahdollisuus testata ratikassa istumista kaikilla istumapaikoilla. Erityisesti erityisryhmien esteettömyyteen on panostettu ja maketista löytyvätkin kaikki lopullisessa raitiovaunussa olevat kaiteet, tangot ja tuet. Maketin infonäytöissä esitetään matkan eteneminen suunnitellussa aikataulussa ja pysäkit myös kuulutetaan, joskin kuuluttajan ääni ei ole vielä lopullinen.

– Tampereen Ratikan malli eli maketti on näyttävä ilmestys, se tuntuu ja näyttää sekä ulkoa että sisältä oikealta vaunulta, niin väritykseltään kuin valoiltaankin. Se on pituudeltaan lähes puolet oikeasta vaunusta eli se on 16,8 metriä pitkä. Korkeutta on saman verran kuin oikeassa raitiovaunussa eli 3,6 metriä ja leveyttä 2,65 metriä, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.

Yksityiskohtaisen ja aidon kokoisen raitiovaunun mallin lisäksi näyttelyssä pääsee muun muassa äänestämään ratikan istuinkuosien suunnittelijaa, tutustumaan ja kommentoimaan tulevaa, seudullista joukkoliikenneverkostoa eli niin kutsuttua Linjasto 2021 -projektia, jossa raitiotieliikenne ja bussiliikenne sovitetaan yhteen.  Lisäksi voi perehtyä Viiden tähden keskusta -hankkeeseen. Alueella on lapsille tarkoitettu puuhanurkkaus ja paikalla on myös katusoittajia, jotka musisoivat muutaman kerran päivän aikana tunnelmaa kohottaen.

– Toivottavasti mahdollisimman moni kaupunkilainen löytää tiensä Tampere-taloon avattavaan näyttelyymme, sillä tapahtumassa on paljon nähtävää ja koettavaa koko perheelle, kannustaa Sirviö.

Makettiin kuljetaan näyttelyssä todellista pysäkkiä jäljittelevältä laiturilta

Näyttelyyn on rakennettu ratikan makettia varten ramppi samalla mitoituksella kuin oikealla pysäkilläkin tulee liikennöinnin käynnistyessä vuonna 2021 olemaan. Pysäkin ja vaunun välinen etäisyys, 4 cm, on sama kuin oikeassa tilanteessa. Pysäkille kulkeminen ja pysäkiltä vaunuun siirtyminen on näin saatu mahdollisimman aidon oloiseksi.

– Jotkut maketissa esitetyt ratkaisut tulevat toki vielä tarkentumaan tuotantoversiossa. Esimerkiksi joidenkin varustelumateriaalien välissä saattaa olla nähtävissä vielä toleranssiheittoja, mikä ei tietysti ole enää tuotantoversiossa hyväksyttävissä. Vaunun keulan ajo- ja huomiovalot ovat muodoltaan ja toiminnaltaan lopullisen kaltaiset, mutta käytetyissä komponenteissa on havaittavissa toisistaan poikkeavia värilämpötiloja.   Tämä linjataan myöhemmin yhteneväiseksi tuotantomalliin. Nyt nähtävässä mallissa penkkien verhoilu on yksivärinen punainen, myöhemmin valmistuvalla istuinverhoilulla tulee olemaan vielä iso vaikutus sisätilan ilmeeseen, tarkentaa Idis Design Oy:n teollinen muotoilija Jussi Hurskainen.

Valot himmenevät näyttelyssä kerran tunnissa

Näyttelyn valaistus himmennetään kerran tunnissa, jolloin ratikka näyttäytyy iltavalaistuksessa kahden minuutin ajan. Tällöin yleisö voi kokea, miltä ratikka ja ratikan valot pimeään aikaan näyttävät.

– Vaunun havaittavuutta on tutkittu erilaisissa valaistus- ja sääolosuhteissa ja sen perusteella tulevalle ratikalle on määritelty maketin keulassa nähtävät valot, jotka todentuvat erityisesti iltavalaistuksessa. Lisäksi pariovien yläpuolella on leveä näyttö, jossa on valaistut piktogrammit ohjaamassa kulkua. Ovien sivuilla on led-nauhat osoittamassa vapaan oviaukon vaunun seisoessa pysäkillä, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Ali Huttunen.

Ohjaamossa voi testata raitovaunun kuljettajan työpaikkaa

Maketin ohjaamo on varusteltu kuten todellisessa vaunussa.

– Mitään merkittävää toiminnallisuutta ei ohjaamosta puutu. Ohjaamo on suunniteltu kuljettajan toiminnan lähtökohdista. Käytimme maketilla pidetyissä ergonomiakatselmuksissa asiantuntijoina Tampereen joukkoliikenteen kuljettajia ja helsinkiläisiä raitiovaunun kuljettajia ja keräsimme heiltä kokemuksia ja kommentteja siitä, miten ohjaamoa pitää muokata, jotta siitä saadaan mahdollisimman mukava ja vähemmän kuormittava. Tätä modernia ohjaamoa ja sen ergonomiaa pääseekin näyttelyssä kokeilemaan ja säätöjä testailemaan. Samalla voi testata myös sitä, että miltä se ratikan kuljettajana toimiminen voisi tuntua, ideoi Huttunen lopuksi.

Tampereen Ratikan maketti-näyttely on avoinna Tampere-talon Sorsapuistosalissa 21.-26.2.2019. Näyttely on maksuton ja se avoinna to-pe klo 14-18 ja la-ti klo 10-19. Näyttelyn päätyttyä maketti siirretään Rollikkahalliin, jossa maketti-näyttely avautuu yleisölle huhtikuussa. Rolikkahallin näyttelystä kerrotaan myöhemmin lisää.

Lisätietoja:
Tampereen Raitiotie Oy
toimitusjohtaja
Pekka Sirviö
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio (at) tampereenraitiotie.fi

www.tampereenratikka.fi

Seuraa somessa:
Facebook @TampereenRatikka
Instagram @Tampereen_Ratikka
Twitter @TampereRatikka