Tampereen Ratikan maketti-näyttely oli huikea menestys – Näyttelyssä vieraili yli 15 000 makettimatkustajaa

Tampereen Ratikan maketti-näyttely oli huikea menestys – Näyttelyssä vieraili yli 15 000 makettimatkustajaa

Tampereen Ratikan mallikappaletta, makettia, esiteltiin Tampere-talon Sorsapuistosalissa yleisölle 21.–26.2.2019 järjestetyssä näyttelyssä. Tapahtuma keräsi kuuden päivän aikana yli 15 000 kävijää.

Tampereen Ratikka aloittaa liikennöinnin elokuussa 2021. Yleisölle tarjottiin mahdollisuus tutustua raitiovaunun aidon kokoiseen mallikappaleeseen, makettiin, ennakkoon kuuden päivän mittaisessa näyttelyssä. Tapahtumassa pääsi tutustumaan ratikan yksityiskohtiin jopa ohjaamoa myöten ja sai tietoa ratikka-ajasta Tampereella. Näyttelyn suosio yllätti järjestäjät positiivisesti.

– Olemme halunneet kehittää Tampereen Ratikkaa yhdessä eri kuntalaisryhmien kanssa, jotta saamme katukuvaan aidosti tamperelaisen kulkuneuvon. On hienoa, että olemme voineet tarjota ihmisille jo nyt mahdollisuuden tutustua ratikan ominaisuuksiin aidossa koossa. Kiinnostus raitiotiehanketta kohtaan on ollut alusta asti huima, mutta maketti-näyttelyn huikea suosio ylitti kaikki odotuksemme, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö iloitsee.

Suurin osa makettimatkaajien palautteesta oli positiivista ja näyttelyssä kuultiin ilahtuneita kommentteja niin maketista kuin itse näyttelystäkin.

– Näyttely oli meille erinomainen tilaisuus kertoa ratikan toiminnallisuuksien lisäksi hankkeen etenemisestä. Ihmiset olivat todella kiinnostuneita ratikan vaikutuksista kaupunkiympäristöön ja vilpittömän innostuneita niin ratikan muotoilusta, väristä kuin koostakin. Paikalliset olivat erityisen ilahtuneita siitä, että Tampereelle saadaan niin moderni kulkuväline. Muutama ratikan vastustajakin kävi kertomassa muuttaneensa kantaansa, kun näkivät maketin, Tampereen kaupungin Raitiotien kehitysohjelman projektipäällikkö Antti Haukka hymyilee.

Rakentavaa palautettakin näyttelyssä toki saatiin. Osaa harmitti esimerkiksi se, että oma suosikkiväri hävisi äänestyksessä punaiselle, osa kritisoi jalkatiloja ja osaa saattoi harmittaa oman pysäkin sijainti.

– Pidämme tärkeänä, että voimme jo tässä vaiheessa jakaa mahdollisimman paljon niin ratikan muotoiluun kuin liikennöintiin liittyvää tietoa yleisölle. Tampereen Ratikasta pyritään tekemään niin käyttäjäystävällinen kuin mahdollista, jotta lyhyet ja nopeat siirtymät kaupungin sisällä sujuvat mutkitta. Kuten joukkoliikennevälineissä yleensä, ratikan tilat optimoidaan kaikki käyttäjäryhmät huomioiden ja osa tekniikasta joudutaan piilottamaan mm. penkkien alle. Otamme kaiken saamamme palautteen kiitollisina vastaan, jotta Tampereelle saadaan Euroopan paras ratikka, Sirviö toteaa.

Istuinkuosit, Tampere vuonna 2030 ja taideratikan tuunaaminen vetosivat

Yleisöllä oli tapahtuman ajan mahdollisuus äänestää ratikan istuinkuosien suunnittelijaa sekä näyttelyssä että verkossa. Kuosisuunnittelijoita etsittiin avoimella portfolihaulla viime syksynä ja tuomaristo valitsiheistä ehdolle äänestykseen tekstiilitaiteen emerita professori Helena Hyvösen, muotoilija (AMK) Laura Gröndahlin ja kuvataiteilija Pasi Niinisen. Lopullisen valinnan suunnittelijasta tekee tuomaristo. Yleisöäänien painoarvo on valinnassa 20 prosenttia. Voittajan nimi julkistetaan maaliskuun alussa. Myös yleisön suosikkisuunnittelija palkitaan.

Maketin lisäksi näyttely-yleisöä ihastutti myös 3D-printattu pienoismalli, joka esitteli visiota Tampereen kaupungin keskustasta vuonna 2030. Tampereen kaupungin Viiden tähden keskusta -kehittämisohjelman 1:1000 pienoismallia voi ihastella näyttelyn jälkeen Galleria Nottbeckissa Finlaysonin alueella.

Myös lapsille suunnattu puuhapiste, jolla pienet – ja miksei isommatkin – taiteilijat saattoivat jättää oman näkemyksensä Tampereelle mahdollisesti tulevasta taideratikasta, oli suosittu.

Yleisö pääsee seuraavan kerran ihailemaan makettia huhtikuussa Tampereen Pyynikillä, Rollikkahallilla. Rollikkahallin maketti-näyttelystä tiedotetaan myöhemmin lisää.

Maketti on pituudeltaan vajaa puolet todellisen vaunun pituudesta: 16,8 m. Itse raitiovaunu on pituudeltaan 37,3 m. Kaikki muut maketin mitat ovat todellisuutta vastaavia. Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere Oy
Maketti-näyttely antoi kokonaiskuvan Tampereen ratikka-ajasta. Kuva: Sari Mäkelä, Tampereen Raitiotie Oy
Maketissa voi liikkua todellisen tuntuisessa ympäristössä, myös apuvälineiden ja lastenvaunujen kanssa. Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere Oy

Lisätietoa:

Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi

Antti Haukka
Projektipäällikkö, Raitiotien kehitysohjelma
Tampereen kaupunki
puh. 040 180 7096
antti.haukka@tampere.fi

Teksti: Sari Mäkelä, Tampereen Raitiotie Oy