Tampereen Ratikan koeajot laajenevat asematunnelille asti – Koeajot alkavat 14. syyskuuta

Tampereen Ratikan koeajot laajenevat asematunnelille asti – Koeajot alkavat 14. syyskuuta

Tampereen Ratikan koeajot jatkuvat syyskuun puolivälissä uudella alueella. Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka liikkuu tällöin Turtolan ja Itsenäisyydenkadun asematunnelin välillä eli reittiä Hervannan valtaväylä (Turtolasta)–Rieväkatu–Sammonkatu–Itsenäisyydenkatu. Koeajoja tehdään myös Teiskontiellä Sammonaukion ja Kaupinkadun välillä.

Havainnekuva Tampereen Ratikasta Sammonaukiolla. Kuva: Tampereen Raitiotie Oy ja Raitiotieallianssi

Ratikkaa on nähty Tampereen katukuvassa maaliskuusta lähtien. Aluksi Tampereen uutta raitiotiejärjestelmää testattiin Hervannassa sijaitsevan raitiotievarikon ja Turtolan välillä Saksasta tuodulla, käytetyllä raitiovaunulla. Ensimmäinen Tampereen oma Ratikka saatiin Tampereelle toukokuun lopulla ja sillä päästiin aloittamaan koeajot katuverkolla heinäkuun alussa. Syyskuussa otetaan käyttöön uusi koeajoalue, joka ulottuu Turtolasta Tammelaan. Alueeseen kuuluvat Hervannan valtaväylä (Turtolasta lähtien), Rieväkatu, Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu asematunnelille asti sekä Teiskontie Kaupinkadulle saakka.

– Suoritamme radan koeajoja alueella yhtäjaksoisesti nyt yhden viikon ajan. Koeajoja tehdään arkena 14.-18.9. uudella alueella klo 9-15. Siirtymäajot tapahtuvat mahdollisesti näiden aikojen ulkopuolella, koska Hervannassa vaunu on jo tuttu näky ja se liikkuu sujuvasti muun liikenteen kanssa myös ruuhka-aikoina. Koejoissa testataan sekä rataa ja teknisiä järjestelmiä että raitiovaunua. Liikumme alueella lajinsa ensimmäisellä Tampereen Ratikalla, koeajokoordinaattori, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo selventää.

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka nähdään viikolla 38 koeajoissa välillä Hervannan valtaväylä (Turtolasta)–Rieväkatu–Sammonkatu–Itsenäisyydenkatu. Koeajoja tehdään myös Teiskontiellä Sammonaukion ja Kaupinkadun välillä.

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään koko osuudella, kaikilla raitiotiekaduilla. Enimmillään nopeus on 60 km/h Turtolan ja Rieväkadun välillä.

– Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädämme liikenne- ja varoitusvaloja ja testaamme liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta, Raitiotieallianssin käyttöönottovastaava Petra Brunnila listaa.

Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat tehtävien testien onnistumisesta. Koeajojen etenemisestä kerrotaan aktiivisesti Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavissa.

Liikutaan yhdessä turvallisesti

Koeajoviikolla liikenteen sujuvuus varmistetaan tarvittaessa liikenteenohjaajilla Turtolan ja Tammelan välisellä osuudella. Muiden tielläliikkujien tulee siis kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin kun liikennevalot ovat päällä. Alueelle pystytetään myös opastekylttejä, joilla muistutetaan koeajojen olevan käynnissä. Varikon ja Turtolan välisellä osuudella raitiovaunu kulkee liikennesääntöjen mukaisesti, joten siellä liikenteenohjaajia ei käytetä.

– Valo-ohjaukset ovat normaalisti toiminnassa, joten Ratikkakaupungin liikennesäännöt kannattaa kerrata ja pitää mielessä. Liikenteenohjaajien opastus on koeajoissa ensisijaista, mutta sen päätyttyä alueella noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita. Kalevan alueella on käynnissä myös katutöitä, jotka vaikuttavat muun liikenteen kulkuun. Kuten aina, maltti on nytkin liikenteessä valttia. Ratikka liikkuu lähes koko matkan omalla väylällään eivätkä katutyöt vaikuta näin ollen sen liikennöintinopeuteen, Uolamo kertoo.

Raitiotien läheisyydessä työskentelemiseen on haettava lupa

Tampereen Raitiotie Oy:n turvallisuuspäällikkö Jonna Anttila muistuttaa raitiotien läheisyydessä työskenteleviä toimijoita siitä, että töille on pitää hakea suostumus yhtiöltä. Raitiotien läheisyydeksi määritellään alue, joka sijaitsee enintään 4 metrin etäisyydellä raitiotiestä. Mikäli työ tapahtuu 1,5 metrin etäisyydellä tai lähempänä ratajohdon jännitteisiä osia kuten ajojohtimia, sähköradan kiinnitysorsia tai johtimen ripustimia, on lupaprosessissa tarkistettava, vaatiiko työ jännitekatkon.

– Tampereen raitiotien ratajohtoon kytkettiin jännite viime vuoden marraskuussa. Alueella työskentelevien toimijoiden ja yli 5 metriä korkeita erikoiskuljetuksia tuovien tahojen on huomioitava, että meihin tulee olla yhteydessä vähintään 14 vuorokautta ennen töiden aloittamista. Autamme muutenkin mielellämme kaikissa turvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä, Anttila selventää.

Tampereen Raitiotie Oy järjestää myös Ratikkaturvakoulutusta raitiotien läheisyydessä työskenteleville. Koulutuksen voi suorittaa verkossa. Sekä suostumushakemus että Ratikkaturvakoulutus ovat Tampereen Ratikan sivuilla osoitteessa https://www.tampereenratikka.fi/ammattilaisille/

Lisätietoja:

Tampereen Ratikan liikenneturvallisuussivu: www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus

Niina Uolamo
Koeajokoordinaattori, projekti-insinööri
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 556 4064 (koeajopäivinä klo 16 jälkeen)
niina.uolamo@tampereenraitiotie.fi

Jonna Anttila
Turvallisuuspäällikkö
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 777 2692
jonna.anttila@tampereenraitiotie.fi

Lue myös:

Ensimmäiset Tampereen Ratikan koeajot katuverkolla onnistuivat odotetusti

Lajinsa ensimmäinen Tampereen Ratikka lähtee katuverkolle yöllä