Tampereen Ratikan koeajot Pyynikintorilta Santalahteen aloitetaan 3. heinäkuuta

Tampereen Ratikka liikkuu ensimmäistä kertaa Pyynikintorin ja Santalahden välillä maanantain ja tiistain välisenä yönä 3. heinäkuuta. Raitiotieallianssi tekee radan ja sen järjestelmien testauksia uudella raitiotieosuudella kahden viikon aikana arkiöisin noin klo 2206 14. heinäkuuta saakka. Testejä tehdään myös kahdella vaunulla yhtä aikaa. Ratainfran testien jälkeen alueella jatketaan Tampereen Ratikan liikennöinnin koeajoilla keskiviikosta 19. heinäkuuta alkaen. Niitä suoritetaan epäsäännöllisesti arkisin päiväsaikaan liikennöinnin aloittamiseen, eli 7. elokuuta, asti.

Tampereen Ratikan ensimmäiset koeajot Pyynikintorilta kohti Santalahden päätepysäkkiä alkavat myöhään maanantai-iltana 3. heinäkuuta.

Havainnekuva Ratikasta Sepänkadulla
Havainnekuva Ratikasta Sepänkadun ja Satakunnankadun risteysalueella. Kuva: Tampereen kaupunki ja Sitowise Oy

– Saavutamme jälleen merkittävän etapin Tampereen Ratikka-ajassa, kun pääsemme aloittamaan koeajot uudella alueella. Haluan jo tässä vaiheessa kiittää Ratikka-perhettämme tästä jouhevasta matkasta kohti liikennöinnin aloittamista uudella osuudella. Rakentaminen on edennyt täysin aikataulussa, ja käyttöönotto voidaan tehdä suunnitellusti, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.  

Tampereen Ratikan liikennöinti Pyynikintorin ja Santalahden välillä käynnistyy maanantaina 7. elokuuta.

– Matkustajien on mahdollista kokea Ratikkakyyti Santalahteen ensimmäisen kerran jo sunnuntaina 6. elokuuta, kun järjestämme Santalahden Ratikkajuhlan liikennöinnin aloittamisen kunniaksi. Sinne ovat kaikki lämpimästi tervetulleita, Sirviö toivottaa.

Ratikkakaupungin liikennesäännöt haltuun

Koeajoissa testataan kerralla koko Pyynikintorin ja Santalahden välinen osuus. Ratikka kulkee koeajoissa Pyynikintorilta Pirkankatua Sepänkadulle, Paasikivenkadulle ja edelleen Rantatielle. Matkana varrella sijaitsee kolme raitiopysäkkiä: Särkänniemi Sepänkadulla sekä Tikkutehdas ja Santalahti Rantatiellä. Pysäkkialueet on suljettu koeajojen ajaksi.

Ratikka liikkuu ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään heti, kun ratainfra on todennettu toimivaksi hitailla koeajoilla. Tavoitteena on, että jo ensimmäisenä yönä päästään tekemään myös liikennöintinopeuden mukaiset koeajot. Silloin Ratikan nopeus vaihtelee 15 km/h ja 60 km/h välillä.  

– Tulemme nyt ensimmäistä kertaa uudelle osuudelle, joten on syytä muistuttaa liikenneturvallisuudesta. Koeajettavalla alueella on esimerkiksi paljon liittymiä, joten reitin varrella asuvien ja toimivien on hyvä kerrata Ratikkakaupungin liikennesäännöt. Tietoa liikennesäännöistä saa Tampereen Ratikan kanavista. Santalahden alueen kotitalouksiin on myös toimitettu tietoa suorajakeluna. Koeajoalueelle on pystytetty lisäksi kylttejä kertomaan, että koeajot ovat käynnissä, Tampereen Raitiotie Oy:n sähköpäällikkö ja koeajokoordinaattori Niina Uolamo listaa.

Liikenteen sujuvuus varmistetaan koeajojen kahtena ensimmäisenä yönä liikenteenohjaajilla. Tielläliikkujien tulee tällöin kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin, kun liikennevalot ovat päällä. Liikenteenohjaajien opastuksen päätyttyä alueella noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita.  

Tampereen Ratikan sivuilla on tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja lisäksi koeajoja koskevia kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä opastetaan myös useiden animaatioiden avulla. Tampereen Ratikan liikenneturvallisuussivu on osoitteessa: www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus

Autoliikenne koeajojen aikana
Jalankulku ja pyöräily koeajojen aikana

Ratainfra testataan yöllä, jolloin muu liikenne on rauhallisempaa

Uuden Tampereen Ratikan rataosuuden koeajoissa testataan kattavasti koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta. Samalla arvioidaan liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta.

– Koeajot aloitetaan yhdellä vaunulla tehtävillä testeillä, joissa liikutaan aluksi kävelyvauhdilla. Lisäksi teemme kahden vaunun koeajoja, joissa tarkastelun kohteena ovat etenkin vaunujen ulottumat sekä liikennevalojen toiminta, projekti-insinööri Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo.

Koeajot tehdään yöaikaan, jotta muuta liikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän. Koeajojen aikana muu raitioliikenne käyttää Pyynikintorilla saapuessa ja lähtiessä pohjoislaituria A. Pyynikintorin ja Mariankadun välillä olevat vaihteet asetetaan koeajojen ajaksi poikkeusasentoon ja ne pitävät poikkeuksellisesti ääntä vaunujen ajaessa vaihteesta. Poikkeusliikenne on käytössä öisin klo 23.00 alkaen viikolla 27 maanantaista torstaihin sekä viikolla 28 maanantain ja tiistain välisenä yönä. Muina aikoina kyseisinä päivinä liikennöinti toimii normaaliin tapaan. Ratikkaliikenteestä tiedottaa Nysse.

– Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat aina tehtävien testien onnistumisesta. Muutokset ovat siis mahdollisia, ja ratainfran testit voidaan saada päätökseen jo suunniteltua aiemminkin. Ratikan mahdollisilta bongaajilta toivomme malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteessä. On tärkeää, että jokainen huolehtii tarvittavista turvaetäisyyksistä Ratikkaan ja koeajoja suorittavaan ryhmään, Niina Uolamo painottaa.

Liikennöinnin koeajoista liikennöinnin aloittamiseen

Kun Tampereen Ratikan ratainfra uudella osuudella on testattu ja hyväksytty, siirrytään liikennöinnin koeajoihin. Se osuus Ratikan koeajoista aloitetaan keskiviikkona 19. heinäkuuta. Liikennöinnin koeajot suoritetaan päiväsaikaan. Ratikat liikkuvat Pyynikintorin ja Santalahden välillä koeajoissa epäsäännöllisesti arkisin eikä kyytiin ole mahdollista päästä.

Ratikankuljettajat ovat päässeet harjoittelemaan ajamista uudella osuudella jo simulaattorin avulla, mutta kuljettajan osaamisen kannalta on tärkeää, että he pääsevät koeajamaan osuuden myös aidossa ympäristössä.

– Liikennöinnin laajenemiseen Näsijärven upeisiin maisemiin on valmistauduttu kuljettajien ja liikenteenohjaajien kanssa jo pitkään. Olemme innoissamme, että pääsemme nyt uudelle radalle kertaamaan ennakkokoulutuksessa opitut asiat, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä iloitsee.

Ratikka Rantatiellä Tulitikkutehtaan pysäkillä
Havainnekuva Ratikasta Rantatiellä Tulitikkutehtaan pysäkillä. Kuva: Tampereen kaupunki ja Sitowise Oy

Lisätietoja:

Ajantasaisen tiedon koeajojen etenemisestä saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista.

Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
pekka.sirvio@tampereenraitiotie.fi

Niina Uolamo
Sähköpäällikkö, koeajokoordinaattori
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 556 4064
niina.uolamo@tampereenraitiotie.fi

Petra Brunnila
Projekti-insinööri
Raitiotieallianssi
puh. 040 863 0571
petra.brunnila@nrcgroup.fi

Vesa Rauhala
Operatiivinen päällikkö, Tampereen Ratikka
VR-Yhtymä Oy/ Matkustajaliikenne
puh. 040 863 0256
vesa.rauhala@vr.fi

Lue myös: