Tutkimus: Ratikkaan suhtaudutaan yhä positiivisemmin Tampereella ja Pirkkalassa
Tampereen Raitiotie Oy selvittää vuosittain Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksella tamperelaisten mielipiteitä ja suhtautumista raitiotiehen. Tänä vuonna tutkimusta on laajennettu lisäksi Pirkkalaan ja rakennettavan Pirkkala-Linnainmaa -raitiotien vaikutusalueelle. Tutkimusten mukaan positiivinen suhtautuminen Ratikkaan on kasvanut edelleen niin Tampereella kuin Pirkkalassa.

Tampereen Ratikan kuluttajatutkimuksen mukaan peräti 91 % tamperelaisista ja 72 % pirkkalalaisista suhtautuu Ratikkaan myönteisesti. Erittäin myönteisesti Ratikkaan suhtautuvien määrä on kasvanut Tampereella 2 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Pirkkalassa tutkimus tehtiin ensimmäistä kertaa helmikuussa 2025. Siellä myönteinen suhtautuminen Ratikkaan on kasvanut lokakuun seurantatutkimuksen mukaan jopa kuusi prosenttiyksikköä.
Erittäin myönteisesti Tampereen Ratikkaan suhtautuvien osuus on noussut vertailuvälillä Tampereella kaksi prosenttiyksikköä ja Pirkkalassa peräti 13 prosenttiyksikköä. Erittäin positiivisesti Ratikkaan suhtautuvia on Tampereella 71 prosenttia ja Pirkkalassa 48 prosenttia vastaajista. Puolestaan 16 prosenttia pirkkalalaisista ja neljä prosenttia tamperelaisista suhtautuu Ratikkaan kielteisesti. Erittäin kielteisesti Ratikkaan suhtautuu viime vuoden tapaan vain yksi prosentti Tampereen vastaajista. Pirkkalassa vastaava luku on seitsemän prosenttia, kun se vielä helmikuussa oli 11 prosenttia.
– Kuluttajatutkimuksen tulokset antavat meille erittäin tärkeää tietoa siitä, miten olemme onnistuneet täyttämään asukkaiden odotuksia. Siksi niiden saaminen on joka vuosi aina hyvin jännittävää ja vetää nöyräksi. Tämän parempaa kiitosta emme voisi työstämme saada. Olemme äärimmäisen iloisia, että suhtautuminen Ratikkaan on vuosi vuodelta positiivisempaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kiittää.
– Olen ilahtunut myönteisesti asukastyytyväisyyden positiivisesta kehityksestä. Mielestäni tämä kertoo hankkeen etenevän myötätuulessa, ajoittaisista liikennehaasteista huolimatta. Kun kolme neljästä on tyytyväisiä ja kielteisesti hankkeeseen suhtautuu 16 % vastaajista, on otollista jatkaa rakentamista suotuisissa tunnelmissa, toteaa Pirkkalan pormestari Marko Jarva.
Ratikka vaikuttaa myönteisesti asuinalueiden kehitykseen
Joka toinen tamperelainen kokee Ratikan vaikuttavan myönteisesti oman asuinalueensa kehitykseen. Vaikutus koetaan viime vuotta kuusi prosenttiyksikköä myönteisempänä. Tutkimuksen mukaan Ratikalla on ollut myönteinen vaikutus erityisesti raitiotien lähellä olevien asuinalueiden kehitykseen (2025: 54 %, 2024: 49 %, 2023: 58 %). Vastaavasti kuusi prosenttia vastaajista kokee Ratikan vaikuttaneen asuinalueen kehitykseen negatiivisesti, kun viime vuonna luku oli seitsemän prosenttia. Pirkkalassa 41 prosenttia vastaajista kokee Ratikan vaikuttavan myönteisesti asuinalueensa kehitykseen. Vastaavasti joka viides kokee vaikutuksen kielteisenä.
Kuluttajatutkimuksen mukaan 58 prosenttia Tampereen vastaajista kertoo Ratikan lisänneen omaa julkisten liikennevälineiden käyttöä. Luku on pysynyt samana viime vuoteen nähden. Pirkkalassa 54 prosenttia vastaajista kertoo Ratikan lisänneen tai uskoo sen lisäävän omaa julkisten liikennevälineiden käyttöä. Vuoden alussa luku oli 49 prosenttia.
Kuluttajatutkimuksen mukaan 93 prosenttia tamperelaisista on matkustanut Ratikalla, kun viime vuonna vastaava määrä oli 92 prosenttia. Pirkkalassa vastaava luku on 66 prosenttia, kun se vuoden alussa oli 71 prosenttia. 59 prosenttiyksikköä Tampereen ja 39 prosenttiyksikköä Pirkkalan vastaajista kertoo Ratikalla matkustamisen lisänneen positiivista suhtautumista Ratikkahankkeeseen.
Päivittäin Ratikkaa käyttävien tamperelaisten osuus on nyt kahdeksan prosenttiyksikköä suurempi kuin viime vuonna. Ratikkaa käyttää vähintään viikoittain 47 prosenttia tamperelaisista. Pirkkalalaisista 8 prosenttia käyttää Ratikkaa vähintään viikoittain. Osuus oli sama vuoden alussa.
Tamperelaiset käyttävät Ratikkaa eniten matkoihin kotoa keskustaan sekä lyhyisiin matkoihin keskusta-alueella. Kaikkiaan Ratikkaa käytetään Tampereella monipuolisesti erityyppisiin matkoihin. Pirkkalaiset käyttävät Ratikkaa useimmin lyhyisiin matkoihin Tampereen keskustan alueella. Niin tamperelaiset kuin pirkkalalaiset kokevat Ratikan ennen kaikkea helppokäyttöiseksi ja matkustuskokemus on vastannut odotuksia. Ratikka koetaan myös esteettömäksi.
Tamperelaiset pitävät Ratikan vahvuuksina erityisesti sen ympäristöystävällisyyttä ja sitä, että se parantaa kaupungin mielikuvaa. Tamperelaiset kokevat, että Ratikka tekee Tampereesta mukavamman paikan asua ja nostaa asuntojen arvoa. Ratikan koetaan lisäävän aiempaa enemmän oman asuinalueen vetovoimaa. Pirkkalassa Ratikan koetaan olevan niin ikään ympäristöystävällinen kulkuneuvo ja kuntalaiset uskovat sen nostavan läheisyydessä olevien asuntojen ja kiinteistöjen hintoja. Tärkeänä pidetään sitä, että omalle autolla liikkuville järjestetään toimiva liityntäpysäköinti. Pirkkalalaiset kokevat myös, että Ratikka vahvistaa Tampereen keskustan elinvoimaisuutta. Kielteisesti Ratikan tuomaan hyötyyn omalle kotikunnalle suhtautuu joka viides.
Peräti 92 prosenttia Tampereen ja 87 prosenttia Pirkkalan vastaajista pitää tärkeänä, että käyttäjät voivat osallistua Ratikan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen myös jatkossa.
– On mukava kuulla, että niin tamperelaiset kuin pirkkalalaiset ovat innostuneita osallistumaan Ratikan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen. Vaikuttamismahdollisuuksia tulee olemaan myös jatkossa, joten kannattaa seurata aktiivisesti Tampereen Ratikan, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin, Nyssen ja kuntien kanavia näiden asioiden tiimoilta, Sirviö opastaa.
Ratikan käyttö on lisääntynyt rakentamisalueen asukkailla
Tampereen Raitiotie Oy on selvittänyt kuluttajatutkimuksella myös erikseen rakenteilla olevan Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien alueen (Sorin aukio–Partola, Kaupin kampus–Ruotula) asukkaiden suhtautumista ja mielipiteitä Ratikasta. Rakentamisalueen asukkaista 86 prosenttia suhtautuu Ratikkaan myönteisesti ja kahdeksan prosenttia kielteisesti. Erittäin myönteisesti suhtautuvien määrä on kasvanut 9 prosenttiyksikköä helmikuusta.
Joka kolmas ja aiempaa 10 prosenttia useampi alueen asukas on käyttänyt Ratikkaa vähintään viikoittain. 66 prosenttia vastaajista kertoo Ratikan lisänneen omaa julkisen joukkoliikenteen käyttöään, kun vuoden alussa vastaava luku oli 67 prosenttia.
Vajaa puolet vastaajista kokee Ratikan vaikuttavan myönteisesti oman asuinalueensa kehitykseen, kuitenkin niin, että tämä osuus on laskenut alkuvuoteen verrattuna viisi prosenttiyksikköä.
87 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä sitä, että käyttäjät voivat jatkossakin osallistua Ratikan käyttäjäkokemuksen kehittämiseen.
Kuluttajatutkimukset
IROResearch Oy toteutti Tampereen Ratikan kuluttajatutkimukset lokakuussa 2025 Tampereen Raitiotie Oy:n toimeksiannosta. Tutkimusten tavoitteena oli selvittää Tampereen, Pirkkalan ja rakenteilla olevan Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien alueen asukkaiden mielipiteitä ja suhtautumista Tampereen Ratikkaan. Tutkimusten tuloksia hyödynnetään Tampereen Ratikan kehittämisessä, viestinnässä ja markkinoinnissa.
Kohderyhmä on 15–75-vuotiaat henkilöt. Tampereen tutkimuksen otoskoko oli 500 ja Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakentamisalueen 211 vastaajaa. Se kiintiöitiin asuinpaikan (raitiotie max. 800 m / muu Tampere), sukupuolen ja ikäryhmän mukaan. Pirkkalan tutkimuksen otoskoko oli 112 vastaajaa.
Tiedot kerättiin tietokoneavusteisilla puhelinhaastatteluilla IROResearch Oy:n omassa puhelinhaastattelukeskuksessa. Tiedonkeruuta varten ostettiin Väestötietorekisteristä riittävä otos kohderyhmään kuuluvista henkilöistä. Rekisteripoiminnan kohdistamiseksi tutkimuksen tilaaja toimitti IROlle ”raitiotie max. 800 m” katulistan.
Ensimmäinen Tampereen Ratikan kuluttajatutkimus tehtiin vuonna 2017. Tampereen Ratikan Pirkkalan ja Pirkkala–Linnainmaa -raitiotien rakentamisalueen kuluttajatutkimukset tehtiin ensimmäistä kertaa helmikuussa 2025. Tutkimusten seurantatutkimus tehdään vuosittain.
Tutkimusten yhteenvedot:
Tampereen Ratikan kuluttajatutkimus 2025 (pdf)
Pirkkala – Tampereen Ratikan kuluttajatutkimus 10/2025 (pdf)
Sorin aukio–Partola, Kaupin kampus–Ruotula – Tampereen Ratikan kuluttajatutkimus 10/2025 (pdf)
Lisätietoja:
Pekka Sirviö
Toimitusjohtaja
Tampereen Raitiotie Oy
puh. 040 334 5798
etunimi.sukunimi (at) tampereenraitiotie.fi
Sylva Vahtera
Asiakkuusjohtaja
IROResearch Oy
Puh: 0400 964 439
etunimi.sukunimi (at ) iro.fi