5.5. Näkemät

Koska raitiovaunua ajetaan näkemän perusteella, raitiovaunun kuljettajan näkemän eteenpäin sekä risteyskohdissa sivusuunnalle tulee olla sellainen, että kuljettajan on mahdollista ennakoida tulevat tilanteet ja pysäyttää vaunu turvallisesti. Lisäksi raitiotietä ylittävällä tulee olla mahdollisuus havaita raitiovaunu tarpeeksi ajoissa.

Näkemätarkasteluissa raitiovaunun kuljettajan silmäpisteen korkeus on 2,2 m. Raitiovaunun havaittavuutta tarkasteltaessa käytetään vaunun korkeutta 3,6 m. Autoliikenteellä silmäpisteen korkeus ja estekorkeus ovat 1,1 m. Pyörä- ja jalankulkuliikenteellä vastaavasti molemmat arvot ovat 0,8 m, jotka kuvaavat lapsen mittoja. Pysähtymisnäkemätarkasteluissa käytetään estekorkeutta 0,2 m.

Risteysalueiden näkemäalueella ei saa olla näkyvyyttä rajoittavia esteitä. Alle 0,6 m korkeaksi kasvavat istutukset ovat hyväksyttyjä. Myös yksittäiset esteet, kuten pylväät, puiden rungot tai muut kapeat esteet voivat jäädä näkemäalueen sisään, mutta niiden vaikutus näkemään on tarkasteltava tapauskohtaisesti. Näkemäesteiksi muodostuvista kulkuvälineistä, kuten liikennevaloissa odottavasta rekasta, syntyvä riski tulee arvioida tapauskohtaisesti.

5.5.1. Raitiovaunun pysähtymisnäkemä

Raitiovaunun kuljettajalla tulee olla aina kiinteistä esteistä vapaa nopeusrajoituksen mukaisen pysähtymismatkan mittainen pysähtymisnäkemä. Näkemän tulee olla vähintään tyydyttävän arvon pituinen.  Tämä pysähtymisnäkemän minimi on summa kahden sekunnin reaktioaikana kuljettavasta matkasta sekä 1,2 m/s² keskihidastuvuudella suoritetusta jarrutusmatkasta. Raitiotien nopeusrajoitusten mukaisen arvot on esitetty taulukossa 5.5.1. Pysähtymisnäkemä kuperan pyöristyskaaren kohdalla on esitetty kuvassa 5.5.1. 

Alkunopeus [km/h]1520253040506070
Hyvä pysähtymisnäkemä [m], a = -0,8 m/s ²20314561100149207276
Tyydyttävä pysähtymisnäkemä [m], a=-1,2 m/s ²1624344674109150197
Taulukko 5.5.1. Raitiovaunun pysähtymismatkan edellyttämät pysähtymisnäkemät eri nopeuksista

5.5.2. Raitiovaunun näkemä risteyksissä

Ennen risteystä tulisi raitiovaunun kuljettajalla olla vähintään tyydyttävän pysähtymismatkan mittainen näkemäalue, jossa sivuetäisyys nähtävään kohteeseen on:

  • autoliikenteellä risteävän kadun pysäytysviivaan
  • polkupyöräliikenteellä 4 m lähimmästä kiskosta
  • jalankulkijoilla 2 m reunakivestä.

Kuvissa 5.5.2 a) – c) on esitetty raitiovaunun kuljettajan näkemäalueet ajoneuvo- ja pyörälikenteen sekä jalankulun risteämisissä.

Kuva 5.5.2 a) Raitiovaunun kuljettajan näkemäalue ajoneuvoliikenteen risteyksessä.
Kuva 5.5.2 b) Raitiovaunun kuljettajan näkemäalue pyöräliikenteen risteyksessä
Kuva 5.5.2 c) Raitiovaunun kuljettajan näkemäalue jalankulun risteyksessä.

5.5.3. Näkemä raitiotielle valo-ohjaamattomissa risteämissä

Raitiovaunun kuljettajan näkemän lisäksi valo-ohjaamattomissa risteyksissä on tarkistettava myös risteävän kulkumuodon näkemät. Valo-ohjaamattomissa risteämissä raitioliikenteen kanssa risteävillä kulkumuodolla tulee olla mahdollisuus nähdä raitiovaunu niin kaukaa, että risteäminen on mahdollista turvallisesti. Hyvät näkemät mahdollistavat raitiovaunun havaitsemisen niin kaukaa, ettei raitiovaunun tarvitse hidastaa nopeuttaan sellaisen risteävän liikenteen johdosta, joka on aloittanut risteämisen ennen raitiovaunun näkemäalueelle saapumista. Minimissään auto- ja pyöräliikenteen valo-ohjaamattomissa risteämissä näkemäalueen pituus on raitiovaunun hyvä pysähtymisnäkemä ja etäisyys raiteesta on autoilla kuljettajan silmän sijainti, kun hän on pysähtynyt pysäytysviivalle ja pyörillä odotustilaan pysähtyneen pyöräilijän silmän sijainti.

Valo-ohjaamattomien jalankulun ylityspaikkojen näkemäalueen etäisyys on jalankulkijoiden odotustilan reunasta raitiotien keskilinjaan. Näkemän pituus raitiotien keskilinjaa pitkin on matka, jonka raitiovaunu kulkee jalankulkijan ylitykseen kuluvana aikana. Jalankulkijoiden nopeutena on käytetty 1 m/s.  Vaadittavat ylityksen näkemät jalankulkijoille raitiotien valo-ohjaamattomissa risteyksissä on esitetty taulukossa 5.5.3 ja kuvassa 5.5.3 on havainnollistettu näkemäalueen määrittäminen.

  Jalankulun ylityspaikan näkemäetäisyydet (m)
Ylityksen pituus (m)
  6789
Radan nopeus- rajoitus (km/h)1525303438
2034394550
2542495663
3050596775
40677889100
Taulukko 5.5.3 Valo-ohjaamattomissa jalankulun ylityspaikoissa vaadittavat näkemäetäisyyden minimit metreinä.

Muokattu viimeksi:

Muutoshistoria:

5.5.3. Näkemä raitiotielle valo-ohjaamattomissa risteämissä
28.04.2021 Kuva 5.5.3 päivitetty.

Tulosta kappale