Opiskelija – Äänitaidetta

Taiteilijat Akuliina Niemi ja Jarkko Räsänen sekä työpari Aleksi Tegel ja Maaret Syväoja toteuttavat äänitaidetta pysäkille.

Teoksen sijainti: Opiskelijan pysäkki, Hervanta
Teoksen toteutus: Äänitaide
Taiteilijat: Jarkko Räsänen, Aleksi Tegel & Maarit Syväoja, Akuliina Niemi
Teos valmistunut: 11/2021

Taiteilijat Akuliina Niemi ja Jarkko Räsänen sekä työpari Aleksi Tegel ja Maaret Syväoja ovat toteuttaneet Hervannassa sijaitsevalle pysäkille kolme ääniteosta. Ääniteosten kesto on 10–40 minuuttia, ja kukin niistä soi vuorotellen eri päivinä. Teokset soivat pysäkillä järjestyksessä: Kultasirkku, Laumasuoja, Laiturilla.

Pysäkillä voi aistia vaihtelevia äänimaisemia, jotka vievät kuuntelijan tyystin toiseen tilaan ja jopa maahan. Kultasirkku-teoksessa Suomesta kadonneen linnun laulu on tuotettu kokonaan puhallinsoittimilla. Laumasuoja-teoksessa laitumella soivat lampaiden kellot, jotka sekoittuvat tuulen ja ihmisten ääniin. Laiturilla-teos maalailee kuulijan ympärille rantamaiseman, missä laiturin lankut narahtelevat ja aallot kuohuvat rauhallisesti.

Kuuntele ääniselostus
Sijainti kartalla

Tampereen Ratikan esteettömyys parantaa kaikkien liikkumisen mahdollisuuksia

Esteettömyys on ollut Tampereen Ratikan valmistelun lähtökohta. 

– Esteettömyyden tarkoitus on taata mahdollisimman monelle pääsy kaupunkiympäristön palveluihin ja tiloihin. Käyttäjäryhmillä on monenlaisia tarpeita, joten yleensä esteettömyys on aina kompromissi, sanoo pääsuunnittelija Antti Kiviniemi Raitiotieallianssin katu- ja raitiotiesuunnittelusta.

Mukana esteettömyystyössä on niin esteettömyyden, liikenteen kuin raitiotien asiantuntijoita, käyttäjät mukaan lukien.

– Esimerkiksi Hervannassa kävi ryhmä pyörätuolin käyttäjiä ja näkövammaisia testaamassa pysäkkiä. Heidän kokemustensa perusteella teimme parannuksia esteettömyyteen, kertoo liikenneinsinööri Katja Seimelä Tampereen kaupungilta.

Tampereen Ratikan esteettömyys parantaa kaikkien liikkumista. Erityisryhmien liikkumiselle esteettömyys on välttämätöntä, mutta kaikille tulee tilanteita, jolloin helpommasta kulkemisesta on hyötyä. Isot ostoskassit, lastenvaunut, nyrjähtänyt nilkka, ikää myöten madaltuva askel… mitä paremmin esteettömyys on laitettu kuntoon, sitä useampi pystyy halutessaan hoitamaan itse omia asioitaan.

Esteettömät pysäkit ja kävelyreitit

Ratikkapysäkeillä esteettömyys on huomioitu monella tavalla. Varoittava laatta kertoo niin keppiä käyttävälle näkövammaiselle kuin heikkonäköisellekin, missä kulkee suojatien reuna. Laattaraita ohjaa suojatien reunasta pysäkille ja kaide estää ajoradalle joutumisen. Suojatien reunakivi on viistetty helpottamaan pyörällisillä apuvälineillä liikkumista.

Raitiotien ja vaunujen esteettömyys ei vielä riitä, sillä uusi kulkuväline jää saavuttamatta, jos matka pysäkille ei ole esteetön. Läpi kaupungin kulkeva raitiotie on antanut mahdollisuuden toteuttaa yhdessä hankkeessa suuren määrän esteettömyyttä lisääviä järjestelyjä.

Kävelyreitillä esteettömyys voi tarkoittaa todella monenlaisia asioiden ottamista huomioon. Reitillä pitäisi esimerkiksi olla riittävästi tilaa, hyvä valaistus, tarvittava opastus, levähdysmahdollisuuksia ja toimiva talvihoito. Yleensä suorin tie palvelee kulkijaa parhaiten, vaan ei aina.

– Esimerkiksi Hallilan maastoissa korkeuserot ovat sen verran suuria, että ratikkapysäkille kävellään ja pyöräillään kaartelevaa reittiä. Näin pituuskaltevuus pysyy sopivana myös heille, joilla on rajoitteita liikkumisen kanssa, Kiviniemi kertoo.